שאל את הרב

מוצא שפתיך

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/09/19 21:44 א באלול התשעט

שאלה

ב"ה

לכיפה

שלום כבוד הרב גלעד שטרואס

לא הבנתי קטע זה

דברים פרק כג כד

מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱ-לֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ:

ספר החינוך מצוה תקעה - מצות קיום מוצא שפתים (מ)

ואמרו שחילוק יש בין מה שאדם מחייב עצמו בו כגון צדקה, למה שאין אדם מחייב עצמו כלקט שכחה ופאה, דמה שחייב הוא עצמו בו ובידו לקיים דאית (שיש) ביה (בו) הני (אלו) תרתי (שניים ?? בל תאחר ומוצא שפתיך תשמור) כגון צדקה מחויב עלה בבל תאחר מיד, אבל בלקט שכחה ופאה לא חייב הוא עצמו בהן.

תודה מ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

כאשר אדם מפריש משדהו לקט שכחה ופאה הוא מקיים את המצווה באופן מלא גם אם לא באו עניים לאסוף את היבול, לא מוטל על הבעלים לקצור או לאסוף את היבול ולהביא אותו לעניים. למרות שהיבול נותר בשדה, קיים בעל השדה את המצווה בין אם באו עניים ובין אם לא באו עניים (והיבול נרקב בשדה).

כאשר אדם מתחייב לתת צדקה, מוטלת עליו המצווה: מוצא שפתיך תשמור. (1) יש לו אחריות להעביר לנזקקים את הסכום שהתחייב עליו (2) אסור לו להשהות את המעשה, עליו לפעול מיד כדי להעביר את הצדקה לנזקקים שעבורם נדר.

בכך מתקיימת מצווה מוצא שפתיך תשמור:

אתה אחראי באופן אישי למלא את מוצא שפתיך = להעביר את ההתחייבות לעניים.

תשמור = לא תאחר, עליך לעשות זאת מיד.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות