שאל את הרב

מה עושים כשאין לי שאלות באמונה? לנסות לחפש כאלו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/07/20 10:26 ט בתמוז התשפ

שאלה

האם לאדם צריכות להיות שאלות באמונה? האם יש חיוב לעסוק באמונה? האם זה חסרון שאין לו קושיות בכל מיני סוגיות אמוניות? האם צריך בכוח לסחוט שאלות ו'לחפור' אליהם עד למציאת תשובה?

או שאולי עדיף שהאדם יישאר במין אמונה תמימה בלא התעסקות בכלל בתחום הזה?

תודה מראש.

תשובה

שלום דגן!

שמחים שפנית אלינו. זו שאלה שמעידה על יראת שמיים ורצון אמיתי להבין את דבר ה'. ישר כוח! איני רב, אך מקווה שהמענה יהיה מספק עבורך.

אתה מעלה כאן נקודה מעניינת. מצד אחד אנו מבינים שיש חשיבות לעיסוק באמונה. בפיתוח הבניין הרוחני-פנימי שלנו. מצד שני יש גם ערך לאמונה התמימה. זו שלא מקשה קושיות חדשות כל יום, אלא אמונה יותר יציבה וקבועה. עכשיו ברור לך שכשיש קושיה אז כן צריך להתמודד איתה, להעמיק בה וללמוד אותה. אך אם לא מתעוררת קושיה זה אומר שצריך לעורר אותה בכוח?

אני חושב שהתשובה נמצאת בגוף השאלה. כי באמת יש נפשות שונות. יש נפש יותר סוערת שכל הזמן שואלת שאלות ומקשה קושיות. ונפש שיש לה פחות שאלות. זה לא מראה על פחות חיבור לקב"ה. לפעמים דווקא להיפך, זה מראה על יציבות בעבודת ה'. מין רוגע נפשי ובטחון בדרך. כמו שאמרת- לא צריך לנסות לסחוט בכוח שאלות.

וננסה לחדד יותר את היחס בין שתי סוגי האמונה..

האמונה התמימה שאנו נוטים לפעמים להוריד מערכה נחוצה ביותר לעבודת ה'. ר' נחמן מסביר בליקוטי מוהר"ן תורה סב: שמה שיש לך יכולת להבין – תנסה להבין. אך מה שלא- תשאיר לאמונה התמימה. הוא לא אומר לא לשאול, אלא להבין שלא לכל קושיא יש תשובה שאתה יכול להבין. יכול להיות שתוכל להבין עוד כמה שנים. ויכול להיות שאף פעם. אמונה זו יכולה להחזיק אותנו גם ברגעי משבר. שקשה לנו ולא הכל ברור ומובן. כמו שאנו אומרים בתפילה לאחר קריאת שמע: "אמת ויציב" בבוקר ו"אמת ואמונה" בלילה. בבוקר כשיש אור אז הכול יציב וברור. ובלילה כשחשוך – צריך אמונה.

על גביה אנו נדרשים לבנות עולם רוחני פנימי. בניין אמוני יציב וחזק. להבין את המושגים ביהדות לעומק. לא רק כקוד. מה זו אהבה ומה זו יראה? מה זה אומר להאמין? במה אנו מאמינים? ועוד. ההבנה לעומק של המושגים ביהדות מביאה אותנו לחיבור יותר גדול. גישה יותר הרמונית ושלימה לעבודת ה'. אנו מבינים יותר את מילות התפילה, את הגישה לכל מצווה ומצווה בתורה. את היחס להלכה ולדברי חכמים. ובכלל את היחס לחיים שלנו, לגוף שלנו ובעיקר – לנשמה שלנו. הבניין האמוני הוא לא רק מענה לקושיות, מין פותר בעיות. אלא דרך חיים שלימה שאנו הולכים ומפתחים בעצמנו. מסע שלם של הכרות עם עומק החיים שלנו. מסע שלא רק עובר דרך השכל. אלא דרך כל האישיות, גם הרגש והגוף הם חלק חשוב מהמסע.

לכן אם אין לנו שאלות באמונה זה לא אומר שאנו לא צריכים ללמוד אמונה. דווקא דרך הלימוד, דרך המפגש עם התורה מתעוררות בנו שאלות. שאלות שעוזרות לנו לברר את המושגים האמונים יותר לעומק, מעבר להבנה הבסיסית שאנו מצויים בה. אך חשוב גם להחזיק באמונה תמימה ופשוטה. אמונה שמגיעה מהמבט הישר והטוב על המציאות. הנוכחות שלה תמיד חשובה, וברגעים שיותר קשה לנו היא המשענת העיקרית שלנו.

לסיכום, זה שאין שאלות באמונה לא מעיד על פחות יראת שמיים. אדרבה, זה מראה על מקום בטוח וטוב בעבודת ה'. וזה לא סותר את העובדה שעל גביו עלינו לבנות בניין אמוני- רוחני יציב ומבורר. ניסיתי לתאר לך את היחס בין סוגי האמונה השונים ואת המסקנה המתבקשת- שצריך את שתיהן..

מוזמן לחפש באתר שלנו, יש בו לא מעט שאלות בנושא האמונה. מאחל לך המון בהצלחה במסע! חזק ואמץ! מוזמן לפנות שוב אם תרצה..

כפיר

כתבות נוספות