שאל את הרב

לתקן את העולם

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/06/18 14:34 כח בסיון התשעח

שאלה

לאחרונה יוצא לי הרבה לחשוב על זה.

אני יודעת שתמיד אומרים שצריך קודם להתמקד בתיקון עצמי ומשם להתקדם אבל זה מרגיש לי נורא אנוכי ובכלל, אם אתקן רק את עצמי, איך נוכל להתקדם הלאה ולתקן דברים אחרים?

בוער בי הרצון לתקן את העולם, לשנות את עצמי, את הסביבה שלי, את העיר והמדינה שלי.

נחשפתי להמון פוסטים בפייסבוק לאחרונה של המוני אנשים שמתלוננים, על יוקר המחיה, על החברה בארץ, על הממשלה ועל מה לא

ואני מוצאת שכל פוסט כזה פשוט כואב לי ברמה האישית.

אני מתנדבת במד״א, מדריכה בבני עקיבא ומשתדלת ללכת מדי שבוע לגמ״ח שמחלק מוצרי מזון בסיסיים למשפחות נזקקות בעיר שלי.

ועדיין, זה לא מספיק לי, כואב לי לשמוע על ניצולי השואה הבודדים שחיים בארץ, על הילדים שלא מצליחים לקבל השכלה כמו שצריך, נוער ב״סיכון״, קשישים, זוגות ואלפי אנשים מובטלים ועוד מלא דברים וזה פשוט קשה.

כל כך הרבה איך לעזור שכבר התבלבלתי לגמרי, אני רוצה מאוד לעזור ולא יודעת איך, לא יודעת מאיפה להתחיל?

אני כבר לא יודעת מה לעשות עם הרצון המטורף הזה ואי הידיעה במה להתחיל.

ועוד יותר מבלבל שעכשיו מגיע הזמן בו חושבים על מה לעשות בשירות, יש כל כך הרבה איפה לעשות ואיפה לעזור, איך בוחרים?

איך אפשר לעזור בשנה שנותרה לי עד שאתחיל שירות?

תשובה

שלום לך :)

תודה שבחרת לפנות אלינו!

השאלה שלך מקסימה ונשמע שהיא מגיעה ממקום מאוד חיובי וטוב. הבעירה הפנימית למצוא איך להיטיב עם העולם זה דבר משמעותי מאוד ומעיד על ערכים של נתינה ואכפתיות. כל הכבוד לך!

מהתיאור של העיסוקים שלך נשמע שאת אכן פעילה מאוד במסגרות של תרומה לקהילה וזה כבר מצוין וחשוב. זאת אומרת שאת כבר משתמשת בכוחות שלך לעזור לאחרים ולא רק חושבת או מדברת עלזה. הלוואי שתמשיכי בעשייה הזאת ותדביקי עוד אנשים :)

אחלק את התשובה שלי לכמה חלקים בהתאם לשאלות שעלו מהדברים שכתבת.

קודם כל לגבי תיקון עצמי כדי "לתקן עולם"- אז אכן יש אמירות כאלה ויש בהן דבר נכון וחשוב אבל אין זה אומר שאי אפשר לעבוד על האישיות ותיקון העצמי תוך כדי עשייה ונתינה לזולת. אם חשים צורך לעצור רגע בעשייה ולהקדיש תקופה נטו לחיבור עצמי כדי לבוא מכוונת יותר חזרה לעבודה הציבורית אז זה אפשרי לגמרי. אבל הכל תלוי באיך את רואה את הדברים אין חוקים אוניברסליים.

כעת אתייחס לחשיפה שלך להמון תחומי פעילות וסיוע לנזקקים. כמובן שאין לזה סוף, בכל מקום ולכל אחד אפשר לעזור בכל מיני מישורים. לעולם לא נוכל לעשות הכל אבל מומלץ כמובן שנמצא את התחומים שהכי קרובים לליבנו ויש לנו מה לתרום להם ובהם נתמקד. לפי מה שתיארת על עצמך נשמע שאת באמת עושה כמה דברים במקביל וזה מוערך מאוד ולא מובן מאליו! אני מבינה כמובן את הצורך המהמם שלך לתת עוד ולהרחיב את מעגלי הנתינה אבל בסופו של דבר אנחנו בני אדם ואנחנו מוגבלים ברמה מסוימת לעשות יותר מדי דברים במקביל, מה גם שאז אנחנו עלולים ליפול ב"תפסת מרובה לא תפסת" ולא לתת מספיק בכל אחד מהמקומות שבחרנו בהם. לכן ממליצה לך כאמור להתמקד בשניים- שלושה תחומים ומקומות ושם לתת את הלב והעזרה שצריך.

מה שכן, כדי להרחיב את מעגל הנתינה תוכלי לדרבן עוד חברות למצוא מסגרות כאלו ולהשתלב בהן!

בסוגיית השירות- יש באמת מגוון אפשרויות ולעיתים זה מבלבל. בשביל זה בדיוק פועלים בשטח אנשים שאמורים לפגוש אתכן ולעזור לכן להתמקד בבחירה. ניתן להסתכל באתרי האינטרנט השונים ולמצוא פרטים על כל מקום וכן מס' טלפונים להתייעצות!

כעבודה מקדימה, כדי לך לשבת ולחשוב מול עצמך אילו תחומים מעניינים אותך ואת מרגישה שיש לך מה לתרום בהם. נכון שיש הרבה תחומים חשובים אבל לא כולם מתאימים לכל אחד וכאשר בוחרים תחום שתואם את היכולות והמוטיבציה לשרת בו, סיכוי גבוה שגם תוכלי לעשות שם שערות משמעותי וטוב.

בנוסף כמובן צריך לזכור שאין כמו האנשים הקרובים אלייך שמכירים אותך הכי טוב- תוכלי לבחור דמות אחת כזו ולשבת לשתף ולהתייעץ. לפעמים העצות הכי טובות נמצאות ממש סביבך אצל האנשים שאוהבים ומכירים אותך היטב.

בכל מקרה עם הרצון שלך לנתינה אני מאמינה שתמצאי את המסגרות המתאימות לך :) מאחלת לך הרבה הצלחה!

במידה ותרצי להרחיב בנושא את מוזמנת לפנות בשמחה דרך המייל.

משאת

masethm@gmail.com

כתבות נוספות