שאל את הרב

מדברים סביבי לשון הרע - מה אני יכולה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/09/21 20:31 יט בתשרי התשפב

שאלה

שלום.

קיבלתי על עצמי לא לדבר או לשמוע לשון הרע. אבל לצערי המשפחה שלי וההורים לא כ"כ שמים לב למה שהם אומרים וקשה לי לשמור על מה שקיבלתי על עצמי. במיוחד שאסור לי להעיר להורים שלי.

מה אני יכולה לעשות?

תשובה

שלום לך.

קודם כל איזה כיף לשמוע על אדם גדול כל כך שהחליט להתמודד מול אולי אחת הבעיות המאתגרות שיש. ישר כח עצום על הרצון הגדול.

התורה היא תורת חיים. ובכל סיטואציה שהיא אנחנו מאמינים שהיא נוגעת. אמנם לפעמים ישנם סיטואציות מורכבות מכמה מצוות שונות בהם אנחנו קצת מדלגים בין הטיפות. כמו למשל שמירת שבת ושמירה על הארץ או כמו שקרה לך, כיבוד הורים ואיסור לשון הרע.

לפעמים נראה לנו שאנחנו צריכים לבחור באחת מהמצוות, אבל רוב הפעמים הדברים מורכבים יותר. מה שמאפשר לנו למצוא את האיזונים הנכונים בין המצוות. זה שאת רוצה גם לכבד הורים וגם לשמור על הלשון לא צריך לבוא על חשבון אחד השני.

אנסה לתת כמה הצעות אפשריות לפתרון.

א. נסי לשתף את הוריך בהתמודדות שלקחת על עצמך. כשאדם מודע לקושי של חברו, קל לו יותר להתחשב בו. בטח אם אלו הוריך הרוצים בטובתך.

ב. אם זה לא מתאפשר, נסי כשמתחילים לדבר על מישהו להעביר לנושא אחר, נחמד ומעניין. לא בצורה גסה וחותכת. בצורה עדינה כמו פרגון על האוכל הטעים או סיפור שקרה לך באותו היום בלימודים.

ג. במקרים קיצוניים גם שיטה זו לא תעבוד ואין ברירה אלא לתפוס לזמן קצר קצת מרחק. זה שהם מדברים לא מחייב אותך לשמוע. בכל מקרה אין צורך להגיע לעימותים חזיתיים. הוריך אנשים מבוגרים ואחראים על חייהם. לא תמיד נח לנו לקבל ביקורת ובטח שלא מהבת שלנו. מי יודע, אולי התהליך שאת מעבירה את עצמך ישפיע גם עליהם, אבל הבחירה חייבת להיות שלהם.

ד. בכל מקרה אני ממליץ בחום להיוועץ גם עם רב/מדריכה/מורה/חברה קרובה שיוכל להיות לעזר ותמך מול אתגר ההורים ובאתגרי הלא לדבר לשון הרע בכלל.

ה. כמובן שאת יותר ממוזמנת לפנות אלינו שוב אם התשובה לא פגעה בנקודה מספיק או שיש לך שאלות נוספות.

בהצלחה ענקית בהתמודדות מול האתגרים. הקב"ה נותן אתגרים רק למי שיכול לעמוד בהם. ככל שהנסיון גדול יותר כך כנראה גם כוחותיך להתמודד איתו גדולים יותר.

"בן אדם עלה למעלה עלה..."

איתן

כתבות נוספות