שאל את הרב

לשון הרע

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/04/20 22:40 י בניסן התשפ

שאלה

במקום עבודתי אנו עובדים בצוות. המנהל לא נמצא איתנו חלק גדול מהזמן. בפועל ישנם חלק מהצוות שעובדים. וחלק שבכלל לא..

כשהמנהל שואל איך היה. האם מותר לציין בפניו שרק חלק מהצוות עבד? בלי לציין שמות? כמובן שהדבר גורם לנזק למפעל שחלק מהעובדים אינם מקדמים את התפוקה. וכמובן מעמיס עלינו שאר העובדים מאד.

הדבר עלול לפגוע בהתקדמות של העובדים שאינם עובדים. ואף לגרום לפיטוריהם במהלך הזמן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

זו שאלה עדינה מאוד ורגישה מאוד, הנוגעת ביסודות הכי חמורים בדיני דאורייתא, וצריך להיזהר מאוד.

ומדוע ? כי מדובר בהתנגשות בין שתי חובות, הנמצאות באותו פסוק. מחד גיסא, החובה שלא ללכת רכיל, לא לומר דברים רעים על בני אדם אחרים גם אם הם אמת, וכדו'; מאידך גיסא, החובה כלפי המנהל, שיונקת מ"לא תעמוד על דם רעך" (על אף שזה לא דם במובן המלא של המילה), וכדו'. כמו כן, ציינת כשיקול נוסף את העובדה שאלה שכן נוהגים כשורה – משלמים את מחיר הרשלנות של אלה שאינם עובדים.

מה אפוא עושים ? הדבר הנכון לעשות במקרה זה הוא להפנות את תשומת לב המנהל בצורה כללית לכך שחלק עובדים וחלק לא. אכן, לא לדבר על אנשים ספציפיים, אלא למלא את החובה ההלכתית כלפיו ואת זכות העובדים הנפגעים, ולומר לו את הכלל שקבעו כבר חכמים, שהרוצה להפסיד ישכור פועלים ואל ישב עימם (בבא מציעא כט ע"ב), וכך לנווט בין שתי החובות האלה.

כל טוב ויישר כוח

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות