שאל את הרב

לא סומכת על החברות: איך מוצאים חברה אמיתית?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/01/20 23:27 טו בטבת התשפ

שאלה

לפני שאני מתחילה אני רוצה ממש להודות לכם, האתר שלכם ללא ספק מדהים!

הבעיה שלי היא מצד אחד פשוטה אבל מצד שני לא פשוטה בכלל. מצאתי את עצמי לא סומכת על חברות שלי. יש לי חברות לצחוקים אבל אני מרגישה שאין לי חברה אמיתית שאוכל לספר לה דברים והיא תספר לי. יצא לי כבר כמה פעמים שסיפרתי למישהי משהו, ואמרתי לה בבירור שלא תספר והיא בכל זאת סיפרה.

ממש אשמח לדעת - איך אני מוצאת חברה אמיתית שאוכל באמת לסמוך עליה? כרגע המצב לא נראה משהו על פני השטח (כלומר בכיתה) וזה לרוב מבאס כי לפעמים אני מוצאת את עצמי לבד...

תשובה

עדן יקרה!

תודה שפנית אלינו. השאלה שלך משמעותית ונפוצה ביותר ולא לכולם יש את האומץ לשאול. אז יישר כוח על השאלה ומקווה שתמצאי בתשובה את המענה שאת מחפשת.

פשוט אבל מורכב

יפה הגדרת וסיכמת את הסוגיה. אפשר לומר שבכל הנוגע לחברה הסובבת אותנו, נמצא את עצמנו מידי פעם עם שאלות כביכול פשוטות, אבל בכלל בכלל לא. התמודדות עם אנשים זה משהו שהוא נון סטופ – מהרגע שנולדנו יש את ההורים, ואת האחים, ועוד מעגלים משפחתיים, ואז את הילדים האחרים במעון ובגן ובבי"ס ובחוג ו, ו, ו... כנראה שיש פה עניין חשוב. אנחנו צריכים חֶברה. יש הרבה היבטים פסיכולוגיים שמסבירים את זה, אבל אנחנו מרגישים את זה בפשטות. ויותר מזה – עצם זה שהקב"ה הקיף אותנו באנשים ובעצם יוצר לנו אינסוף הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות, גם אולי מעיד על חשיבות העניין.

זה דבר כל כך טריוויאלי, כל כך חשוב, שכל כך מעסיק אותנו בחיים, ואנחנו נדרשים ללמוד אותו תוך כדי החיים, מניסוי וטעייה. את כל כך לא לבד בשאלה הזאת. אני הייתי פותחת שיעור בבית ספר שיעזור לנו להבין איך ליצור קשרים משמעותיים שיהיו טובים לנו ולחברים שלנו, ואיך להיות חברים טובים בעצמנו! עד שזה יקרה ננסה לענות על השאלה, ובזכות זה שהעלית את הנושא לשיח, בע"ה נשתדל להיות כל אחד בחייו שגריר של הנושא.

החיפוש אחר חברים אמיתיים הוא משמעותי ופוגש את כולם. אביא גם אני את הדוגמא על הדור שלנו שבעולם הטכנולוגי ישנם אנשים שיש להם מאות חברים בפייסבוק, ועדיין ירגישו שהם לבד בעולם.

לפי מה שהצגת אני לומדת מספר דברים:

א. את יודעת שיש דבר כזה חברוּּת אמת.

ב. את רוצה חברות כזאת

ג. יש לך חברות, אבל הן לא חברות מהסוג הזה

ד.

בעצם אנחנו לומדים שיש סוגי חברים. יש דרגות בקשר. את זיהית שקריטריון משמעותי לחברות אמת זה אמון. עם חברת אמת אני אמורה להיות מסוגלת לדבר על דברים אישיים, כי אני מרגישה איתה בנוח וכי אני סומכת עליה שהם לא יעברו הלאה. האמת שזה דבר שבאמת צריך להיות בסיסי בכל חברות, קל וחומר בחברות משמעותית וקרובה יותר.

למצוא או ליצור?

כתבת שהמצב בכיתה לא משהו. מצב כזה הוא הזדמנות טובה לפקוח את העיניים למעגלים חברתיים נוספים. להצטרף לעוד מסגרות חברתיות – התנדבות, תנועת נוער וכד'. לחלופין אפשר לבחון את הסביבה ולחפש אנשים שפשוט בעבר לא חשבנו עליהם כאופציה, אפילו לנצל את ההזדמנות לקרב אלייך מישהי שהיא חלשה חברתית ואולי גם היא טיפה בודדה. ככה שני הצדדים מרוויחים. אלו אופציות רלוונטיות וטובות, את מוזמנת לנסות אותן. אבל אשמח שנתמקד במה שיש מולנו, ולחשוב איך אפשר לגדל את הקשרים שכבר יש לך ולהפוך אותם למשהו משמעותי וגדול יותר.

ברור לנו שקשר זה דבר הדדי שדורש משני הצדדים. לכן נתייחס לשני מישורי פעולה - על עצמי ועל החברה.

אני לא מכירה אותך, ואני חס וחלילה לא אומרת שאת משהו מסויים (להפך, מהשאלה שלך נשמע שאת ילדה מקסימה ובוגרת) אבל חשבון נפש זה משהו שתמיד טוב לעשות. מעבר לכך לרוב אין לנו איך להשפיע אקטיבית על אנשים שמחוצה לנו, אבל אנחנו יכולים לגדול ולהתקדם בעצמנו ותתפלאי לגלות כמה שינוי שאדם עושה בעצמו משפיע על הסובבים אותו.

אז תכל'ס:

1. "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (משלי כז יט) – שלמה המלך מלמד אותנו שיעור חשוב, והגאון מוילנה מסביר: "כמו המים שמראים פני האדם כפי שמראה עצמו למים, אם יעקם פניו גם המים יראו כן, כן לב האדם לאדם – אם ליבו טוב לאדם, אותו אדם גם כן טוב עימו, אף שאינו יודע ליבו". יש לנו השפעה ישירה על היחס של אחרים כלפינו. קצת כמו שכשנחייך למישהו כנראה הוא יחייך אלינו חזרה. ככה זה גם בדברים יותר עמוקים. דרך פרקטית להשתמש בלימוד החדש העמוק הזה - תעשי רשימה של מה זה לדעתך חברת אמת. עשית? מעולה. עכשיו את המבט נפנה פנימה. תבדקי את עצמך מול הרשימה. עד כמה את עומדת בקריטריונים שהצבת? מוזמנת לעבוד על הסעיפים שאת יותר חלשה בהם. ולבחור חברה שאת רוצה להיות חברת האמת שלה. בלי קשר לאיך שהיא מתנהגת. בכוונה אני ממליצה להתחיל עם חברה אחת – למקד את הכוחות, להציב מטרה. מעניין יהיה לראות איך העבודה שלך על עצמך תשפיע על הקשר שלכן.

2. חשבת פעם לעשות חברותא עם חברה? על משהו שמעניין אותך ושלא לומדים בבית ספר. לימוד התורה מחבר בין לבבות, בין אנשים. העיסוק בדברים רוחניים, בדברים שקשורים ללב שלנו ולחיים שלנו יוצרים חיבור עמוק. לימוד תורה זה לא מתמטיקה, בסוף מגיעים לדברים עמוקים אישיים שנוגעים למחשבות הפנימיות שלנו. זה גם מחבר וגם יוצר חברות משמעותית יותר – כי התורה מגדלת אותנו והופכת אותנו לאנשים טובים יותר. כשעושים את זה ביחד זה הופך אותנו לחברים טובים יותר.

3. עניין משמעותי שהדגשת היה שסיפרת משהו אישי לחברה שלך והיא העבירה אותו הלאה. יש לנו אתגר חברתי לשמור על הלשון שלנו. ליצור שיח חברי בריא. כדי למנוע מקרים כאלה צריך לדעת יותר טוב מה מותר ומה אסור. ידע זה כוח. החפץ חיים נתן לנו אוצר לימודי, מסודר וברור ויש ספרי לימוד שמחולקים ללימוד יומי קצר. את יכולה לשאול חברות האם הן יזרמו איתך לפתוח קבוצת לימוד. אולי אפילו לשתף את המורה ולהפוך את זה לפרוייקט כיתתי שאחרי התפילה אחת הבנות מקריאה את הלימוד היומי. אם תרתמי איתך לפרוייקט הזה אפילו עוד ילדה אחת זה יכול לחולל פלאים.

4. לשתף את ההורים - תמיד כדאי לשתף את ההורים, או את המחנכת או דמות בוגרת שאת סומכת עליה. זה יקל עלייך שבתקופה מאתגרת שאת מרגישה בודדה לא תהיי לבד בהתמודדות. בנוסף תרוויחי נקודת מבט נוספת ממישהו שמכיר אותך אישית ויכול לתת לך טיפיים יותר מכוונים אליך, ואולי אפילו יאירו את עינייך לחברות ספציפיות שכדאי לך להשקיע בחברות איתן. לא נגעתי כל כך בסוגיית הלבד, זה דבר גדול בפני עצמו שחווים הרבה בגיל ההתבגרות. תתחזקי ותזכירי לעצמך שזה בסדר להיות לפעמים לבד, זאת תחושה זמנית. יש לך הורים ואנשים שאוהבים אותך, ובאמת באמת הקב"ה תמיד איתך ואת אף פעם לא לבד.

5. להתפלל. אנחנו מתפללים כל יום שהקב"ה יציל אותנו מחבר רע. אפשר להוסיף תפילה אישית לריבונו של עולם שישלח לנו חברים טובים באמת.

מאחלת לך הצלחה רבה, שמחה וחברוּּת אמת!

מקווה שעזרתי אפילו מעט,

נעמה

כתבות נוספות