שאל את הרב

למה קורים דברים בעולם, רעים או טובים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/08/20 20:21 טז באב התשפ

שאלה

שלום הרב

אם קורה בעולם דבר רע או טוב, האם זה בהכרח מושפע מסיבות עליונות או גם משגיאות וטעויות של בני אדם?

אני אסביר את השאלה: לדוגמא, בקורונה יש עליה במספר הנדבקים, ואחת הסיבות שעליהן כולם מדברים היא שאנשים לא שומרים על הכללים. למרות זאת, יש הרבה רבנים שאומרים שזה מגיע בתור עונש משמיים/רמז ליהודי התפוצות שיבואו לארץ וכו'. אבל זה לא מסתדר לי, הרי אם היו מקפידים על הההחיות-זה לא היה קורה!

או אדם שלא נזהר ושבר רגל, האם אפשר לומר שזה בא על מעשים שהוא עשה? אם הוא היה נזהר, זה לא היה קורה בכלל...

תודה רבה

תשובה

שלום לך יהודה היקר ויישר כח על השאלה היפה.

ככלל, השאלה שלך עוסקת ב'סיבות עליונות' מול 'שגיאות וטעויות של בני אדם', אמנם, קשה לעשות את ההבדל הזה משום שהרבה פעמים גם השגיאות והטעויות של בני אדם קשורות ל'סיבות עליונות'. בסופו של דבר אנחנו בני אדם ואנחנו עושים טעויות. אנחנו יודעים שגם במקומות ובמצבים בהם משתדלים מאד שלא לטעות - גם אז יכולות להיווצר טעויות.

לכן, אני חושב שההבדל הנכון הוא בין טעויות שהאדם עושה מתוך רשלנות ומתוך חוסר זהירות מובהק - שבזה - בהחלט אנחנו מטילים אחריות על האדם ובין טעויות שהאדם עושה בתום לב, ואז אפשר גם על זה להגיד שזה 'משמים'.

אתה שואל ביחס לאנשים שלא שומרים על הכללים, אבל אני חושב שהרבה מאד אנשים לא שומרים על הכללים לא מתוך רשלנות אלא מתוך חוסר הבנה - כמה הכללים חשובים (למשל - אפשר לראות כאן שיש מומחים שסוברים שזה לא כל כך חשוב ללכת עם מסכות: https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001326625) או ששומעים אנשים רציניים שטוענים שהמגפה היא לא באמת שונה מ'שפעת רגילה'. וכן הלאה.

גם בדוגמא שנתת לגבי 'אדם שלא נזהר' - ישנם סוגים שונים של חוסר זהירות. אדם רץ בלילה ביישוב ונתקל ואז שובר רגל - האם אפשר לומר שאם הוא היה 'נזהר' זה לא היה קורה - לא בטוח בכלל.

בכל אופן, חשוב לזכור, שגם אם ברור לנו שמה שקורה זה 'משמים' - לא בהכרח אנחנו יודעים למה ומה המשמעות של זה, וכמו שהזכרת בעצמך שיש פרשנויות שונות לדברים.

בהצלחה רבה

טוביה

כתבות נוספות