שאל את הרב

למה ה' נותן לנו לעשות דברים רעים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/09/20 20:14 כו באלול התשפ

שאלה

למה קיימים כל כך הרבה דברים רעים בעולם? למשל, לפני כמה ימים הסתובבתי בעיר מסוימת וכמעט כל אדם שלישי שראיתי עישן סיגריה. למה ה' נתן לבני אדם להמציא דברים כאלה?

תודה!

תשובה

שלום יקרה!

אפשר לומר שנגעת באחת השאלות הכי בסיסיות באמונה. רבים וטובים עסקו בשאלה הזאת לפנינו. אין לי ספק שהשאלה עולה בתוכך ממקום של טוב, רגישות ואכפתיות לעולם. מעריכה אותך על זה!

הקב"ה ברא את העולם עם כוח של בחירה חופשית, יחד עם הדרכה באיזו דרך נכון לצעוד. החכמה שנדרשת מאיתנו היא להבין את המשמעות שיש למעשים שלנו ולקחת אחריות.

לכל אחד מאיתנו יש את הזכות לבחור איך להתנהג, ומתוך זה מגיעה החובה שלנו לקחת אחריות על המעשים וללמוד מהם. לפעמים יש נפילות בדרך, כמו ילד קטן שלומד ללכת. אם נסתכל על ילד קטן בצעדים הראשונים שלו, במבט מבחוץ התגובה הטבעית היא להרים גבה על אבא שלו ולשאול- למה הוא לא מרים אותו? הוא לא רואה שהוא נופל, שכואב לו? אבל ברור לכולנו שהילד נמצא בתוך תהליך של למידה וגם הנפילות הן חלק טבעי מהתהליך הזה, ובסופו של דבר זאת הדרך שלו ללמוד איך ללכת בעצמו.

כמו במשל, לפעמים אנחנו מצפים מהקב"ה שיציל אותנו מעצמנו ולא יתן לנו ליפול. אני חושבת שעוזר לזכור שהרע בדרך הוא רק חלק קטן מהתהליך. גם אם אנחנו נופלים וגם אם יש כאב- אנחנו לומדים ומתחזקים מעצם הניסיון.

לפעמים אנחנו מתנהגים מתוך רצונות נמוכים שקיימים בנו, וזה לא חייב להיות דווקא במעשה מזיק כמו עישון סיגריות אלא בכל דבר שלוקח אותנו אחורה- בשמירה על אורח חיים בריא, בקשר עם חברים, בכיבוד הורים, בתפילה ובעבודת ה' בכלל ... לא חסרות דוגמאות. אז למה אנחנו לא עושים פשוט את הדבר הנכון?

אנחנו מורכבים מגוף ונפש, רוח וחומר, וכל הזמן נמצאים בהתמודדות בין שני הכוחות האלה. אפשר לבחור נכון וטוב, אבל חשוב לא להיבהל מזה שאנחנו, או אנשים אחרים סביבנו, לא תמיד-תמיד מצליחים במאה אחוז, העיקר שאנחנו בדרך הנכונה.

לא מזמן קראנו בפרשת השבוע ממש על הנקודה הזאת: "ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב, ואת המוות ואת הרע... ובחרת בחיים." (דברים ל, טו).

מעשים שליליים של אנשים לא רק מסמלים רע בעולם, אלא בעיקר את זה שיש לנו כוח לבחור איך לנהל את החיים שלנו. אדם שמעשן מזהם את האוויר של כל הסביבה שלו, וכמו שאפשר לבחור חלילה ברע, אפשר לבחור בטוב ולהשפיע על העולם במעשים טובים.

יחד עם הבירור על הרע שיש בעולם, אני מציעה לך- ולכולנו- להתמקד בבחירות של חיים ובעשיית טוב, שבסופו של דבר משפיעים על המציאות סביבנו.

אסיים בציטוט מוכר של הרב קוק- "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה".

התייחסתי פה באופן ספציפי להתנהגות רעה של בני אדם כמו בדוגמה שהבאת, אם תרצי לקבל תשובה רחבה יותר על שאלת הרע בעולם את תמיד מוזמנת לפנות אלינו שוב. בינתיים מצרפת לך קישורים לתשובות נוספות באתר -

https://www.makshivim.org.il/answer?id=915841

https://www.makshivim.org.il/answer?id=614462

שמחה שפנית אלינו!

רק טוב,

עידית

כתבות נוספות