שאל את הרב

למה אוכלים כרפס?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 18/04/19 11:30 יג בניסן התשעט

שאלה

שלום רב לרב.

אני עורך השנה סדר אצלינו בבית עם 50 איש ואישה ברוך ה .ישתבח שמו ואני מתכונן לסדר בכל המישורים ף ניקיונות, קניות, ובשבת התחלתי לעבור על ההגדות שיש לי בבית ולא ראיתי התייחסות לנושא הזה של הכרפס.

למה אוכלים כרפס בליל הסדר ומה המשמעות של זה.

אשמח מאוד מאוד אם תענה לי מהר כי זה דחוף.

תודה רבה רבה,

עדיאל אהרונסון

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית יישר כוח משאתה משקיע ומתכונן היטב לקראת החג . ההכנה היא היותר משמעותית ולמדים זאת מהדלקת הנרות בבית המקדש שההדלקה כשרה בזר אבל את ההכנה של הנרות והטבתם רק ע"י כהן בלבד. מכאן שההכנה היא משמעותית מאוד.

אבאר לך בקצרה את המשמעות של אכילת הכרפס

הפוסקים דנו בשאלה מה זה כרפס?בתלמוד מדובר על "מין ירק" ואנו נוהגים לקחת סלרי למנהג הספרדים ותפוח אדמה למנהג האשכנזים ויש דעות נוספות לגבי הכרפס יש שכתבו לקחת כוסברה ויש שכתבו לקחת צנון או שומר .

לדעת הרמב"ם והגר"א יש לאכול מהכרפס כזית אבל דעת רוב הפוסקים שיש לקחת מהכרפס פחות מכזית וכך נפסקה ההלכה בשו"ע. את הכרפס טובלים במי מלח או מיץ לימון ואוכלים את זה אחרי הקידוש ללא הסבה.מברכים לפני האכילה ,בורא פרי האדמה"ומתכוונים גם על אכילת המרור ולא מברכים ברכה אחרונה.

ישנן מספר משמעויות לגבי אכילת הכרפס:

1)הכרפס נועד להזכיר לנו את השעבוד ואת המרירות של הגלות הזיכרון הזה הוא לא רק בשכל אלא גם בפה...מפני שאי אפשר לדבר על הגאולה ממצרים אם לא טעמנו מעט את טעם הגלות.

2)הכל התחיל בעצם מ... הפס והפסים של כותונת הפסים של יוסף כפי שכתוב בבראשית פרק לז פסוק ג "וְיִשְׂרָאֵ֗ל אָהַ֤ב אֶת־יוֹסֵף֙ מִכָּל־בָּנָ֔יו כִּֽי־בֶן־זְקֻנִ֥ים ה֖וּא ל֑וֹ וְעָ֥שָׂה ל֖וֹ כְּתֹ֥נֶת פַּסִּֽים: וַיִּרְא֣וּ אֶחָ֗יו כִּֽי־אֹת֞וֹ אָהַ֤ב אֲבִיהֶם֙ מִכָּל־אֶחָ֔יו וַֽיִּשְׂנְא֖וּ אֹת֑וֹ וְלֹ֥א יָכְל֖וּ דַּבְּר֥וֹ לְשָׁלֹֽם:"

המריבה הזו בביתו של יעקב אבינו היא זו שגרמה בסופו של דבר שירידת עם ישראל למצרים ולהתחילת השיעבוד הנורא אצל פרעה כפי שכתוב שמות פרק א בפסוק יג "וַיַּעֲבִ֧דוּ מִצְרַ֛יִם אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל בְּפָֽרֶךְ: וַיְמָרְר֨וּ אֶת־חַיֵּיהֶ֜ם בַּעֲבֹדָ֣ה קָשָׁ֗ה בְּחֹ֙מֶר֙ וּבִלְבֵנִ֔ים וּבְכָל־עֲבֹדָ֖ה בַּשָּׂדֶ֑ה אֵ֚ת כָּל־עֲבֹ֣דָתָ֔ם אֲשֶׁר־ עָבְד֥וּ בָהֶ֖ם בְּפָֽרֶךְ:" ואם נדע מהיכן הכל התחיל יתכן מאוד שנוכל לתקן ולא לחזור על אותה טעות...

2)הכרפס מסמל את אותה עבדות קשה שהרי בתוך המילה כרפס יש את המילה פרך ס כלומר ס ריבוא (60) איש עבדו בפרך

3)האר"י הקדוש סידר את הקערה של ליל הסדר לפי 10 הספירות את הכרפס הוא מיקם במקום של ההוד !!!

והסיבה היא שגם כשקשה לך וגם כשמר לך וכואב אל תשכח להודות לקב"ה שהרי מידת ההוד היא מידת ההודיה- הודאה להקב"ה על מה שיש.

ואך סמלי הוא שהכרפס שמסמל את הקושי והשעבוד מונח במקום של ההוד שהרי נפסקה ההלכה "חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה" .וההודאה לה' ממקום של קושי ושל כאב היא זו שיכולה לגרום לצעקה אמיתית "מן המיצר קראתי י-ה..

4)המילה כרפס בחילוף אותיות - כספר. שהרי המצווה הגדולה של ליל הסדר היא לספר ביציאת מצרים וכל המרבה הרי זה משובח והכרפס מתחיל את הסיפור שהרי לא ניתן להגיע אל הגאולה בלי לעבוד קודם דרך הגלות..

5)הגימטריה של המילה כרפס היא 360 בדיוק כפי מה שנאמר בתהלים פרק כז " ה ' מָֽעוֹז־חַ֝יַּ֗י מִמִּ֥י אֶפְחָֽד " גם בשעבוד הנורא של מצריים הקב"ה נמצא איתך

כפי שנאמר בשמות פרק ג (ז) וַיֹּ֣אמֶר ה' רָאֹ֥ה רָאִ֛יתִי אֶת־עֳנִ֥י עַמִּ֖י אֲשֶׁ֣ר בְּמִצְרָ֑יִם וְאֶת־צַעֲקָתָ֤ם שָׁמַ֙עְתִּי֙ מִפְּנֵ֣י נֹֽגְשָׂ֔יו כִּ֥י יָדַ֖עְתִּי אֶת־מַכְאֹבָֽיו:...

(ט) וְעַתָּ֕ה הִנֵּ֛ה צַעֲקַ֥ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל בָּ֣אָה אֵלָ֑י וְגַם־רָאִ֙יתִי֙ אֶת־הַלַּ֔חַץ אֲשֶׁ֥ר מִצְרַ֖יִם לֹחֲצִ֥ים אֹתָֽם:"

אגב, על מנת שלא תתבלבל כעורך סדר אמסור לך סימן יפה שכתבו רבותינו ז"ל על פי הפסוק "הב"ה נתחכמ"ה לו"

הבה= 12 יש 12 ברכות בהגדה.

נתחכמה - ר"ת של :

נ יסוך יין ל4 כוסות

ת בשילים

ח רוסת

כ רפס

מ רור

ה סבה.

מקווה שעזרתי לך במשהו .

שיהיה בהצלחה גדולה,

חג שמח,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות