שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 18/03/06 23:16 יח באדר התשסו

שאלה

שלום! ה' עמך!

למה עדיף שבן ובת לא יהיו בקשר בגיל צעיר?

מה רע בכך אם הם לא עוברים על איסורים?

אם התשובה היא: כדי לא לפגוע בתמימות שמיועדת למיועד היחיד, אז אני לא מסכימה, כי איך תסבירו מקרים שהם היו חברים לא ב'גיל צעיר', ובסוף לא הצליח? אז מה, הם איבדו מתמימותם?

כמובן שאני נגד חברות שלא לשם חתונה אלא סתם בשביל הכיף או בשביל המעמד. זה ניצול ציני של הדבר. אבל אם יש איזה בן שמוצא חן בעיני מישהי ויכול להיות שזה יוביל לחתונה - למה לא?

כמובן שזה מגיל 13 ומעלה נגיד, <שאז חבר זה חבר, ולא כמו השטויות של היסודי>, והם לא חברים 'סתם' אלא כי באמת כיף להם ביחד, (ולא עוברים על איסורים) אז למה לא? מה רע בגילאים האלה (נגיד כיתות ז'-י"ב) בחבר?

ונקשר לבנ"ע: מה רע במדריך/ה עם חבר/ה? <שהמטרות לא ציניות, אלא כי באמת טוב להם ביחד! ויכול שזה יוביל לחתונה...>

תשובה

שלום,

התשובה לשאלתך היא: אין מצב שבן ובת יהיו בקשר של חברות בגיל צעיר מבלי לעבור על איסורים. עצם הקשר הזה הוא עבירה לכשעצמו- שכן התורה מצווה עלינו "להתרחק מהנשים מאד מאד", כלשון השולחן ערוך, ו"חברות" שכזו אינה התרחקות אלא התקרבות מאד מאד. כמו כן לא ייתכן שהבן לא יסתכל על הבת בכוונה ליהנות מיופיה, או שלא יהרהר בה, ושלא יתנהג איתה בקלות ראש לפעמים ("צחוקים" "דחקות" וכדו'), דברים שהם לכשעצמם עבירות. וגם כמעט לא ייתכן שיצליחו להימנע מלגעת אחד בשני, מלעבור על הלכות ייחוד ועוד. בקיצור, יש רשימה ארוכה של איסורים הכרוכים בקשר כזה, והרב שלמה אבינר למשל מונה בספריו את העבירות שקשר כזה גורר בהכרח, ואת אלה שיש סיכוי גבוה להיכשל בהן.

גם אם זוג רוצה באמת לקיים חברות טהורה ונקיה, האם מישהו באמת יכול לסמוך על עצמו שהוא לא ייכשל ח"ו באיסורים חמורים? חז"ל אמרו ש"אין אפוטרופוס לעריות"- אף אחד אינו יכול להגיד על עצמו "לי זה לא יקרה". בגמרא מסופר אפילו על תלמידי חכמים גדולים וצדיקים שנכשלו או כמעט נכשלו באיסורי עריות. יצר המין הוא היצר החזק ביותר באדם, ובעיקר בדורנו שהעולם כ"כ פרוץ בענייני צניעות, וכל הרחוב, הטלויזיה, האינטרנט וכן הלאה מלאים בגירויים יצריים. ולכן אסור לקחת סיכונים בנושאים כאלה, היכולים להוביל ח"ו לעבירות מהחמורות ביותר שבתורה. ולצערנו אנו שומעים שוב ושוב על מקרים כאלה, ועל בחורים ובחורות הנכשלים למרות רצונם הטוב.

אין מקום לטענה שזה יכול להוביל לחתונה. אף נער/נערה בגיל 13-16 לא חושב וגם לא מסוגל להתחתן בטווח הקרוב, ולכן גם אם נניח שכוונתם להתחתן בסופו של דבר- מדובר רק לאחר כמה שנים טובות וארוכות, שבמהלכן יכולים לקרות הרבה דברים. קשר רציני לשם נישואין יש ליצור רק כאשר חתונה באמת עומדת על הפרק בזמן הקרוב, ומרגע שמחליטים להתחתן יש לעשות זאת בהקדם האפשרי, כי תקופת האירוסין גם היא מסוכנת ביותר (יש רבנים שאף אוסרים על הזוג להיפגש אחד עם השני בכלל בזמן האירוסין, מרגע ההחלטה ועד לחתונה).

בקיצור, נושא זה הוא אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים את בני הנוער, ותוכלי למצוא הרבה התייחסויות אליו בספרים, במאמרים, בתשובות באינטרנט ועוד. לכן אינני מאריך יותר, ורק אאחל לך שתצליחי לעמוד בגבורה מול הנסיונות וההתמודדויות, וזכרי- החכמה היא לא לדעת לצאת מתוך הבור, אלא לדעת איך לא ליפול לתוכו.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות