שאל את הרב

לימודי תיכון כקיום חובת לימוד פרנסה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/11/19 11:36 כז בחשון התשפ

שאלה

שלום הרב,

בגמרא כתוב שאדם חייב ללמד את בנו אומנות. האם העובדה ששולחים את הילדים לישיבת תיכון מספיק כדי לצאת ידי חובה זו? לכאורה בתיכון לומדים כל מיני מקצועות חול, אבל הרבה מהם אינם רלבנטיות דווקא לפרנסה. האם אולי היה עדיף לשלוח את הילדים לישיבה קטנה שלא לומדים בו לימודי חול, ובשלב מאוחר יותר ללכת לקורס מזורז בהיי-טק, או להלשלים בגרויות בצורה יותר מרוכזת כדי להתקבל לאוניברסיטה.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

תחום השאלה הזו מאפשר יותר מתשובה אחת נכונה.

שתי הדרכים אפשריות, וצריך להתאים אותן לילד, למציאות, למשפחה וכדו׳.

יש יתרון בלימוד לימודי תיכון מסודרים. גם אלה שאינם נראים רלוונטיים באופן ישיר לפרנסה - מעשירים את הדעת ואת הרוח, ונראה כי המציאות מלמדת כי פרנסתם של אלה שהלכו בדרך זו הרבה יותר גבוהה, בין מבחינה כלכלית, ובין מבחינת התרומה הגדולה במישור המדעי וכדו׳.

ויש יתרון בלימוד בישיבה קטנה, בהתמלאות בתורה, בעושר תורני, אף שיש בכך ויתור על רמה גבוהה בלימודי חול (המציאות לפחות כעת מלמדת כי הקורסים המזורזים וכדו׳ משיגים הישגים ׳מזורזים׳ ויותר נמוכים).

בדיוק בפרשת השבוע מבאר רש״ר הירש כי לא ניתן לחנך את יעקב ואת עשו באותו חינוך, וזה מורה דרך להורים רבים, שצריכים להיות קשובים למה שמתאים לילד שלהם, לסביבה בה הוא גדול וכדו׳, ולהתאים את הדרך הראויה המתאימה לו.

כל טוב

כתבות נוספות