שאל את הרב

לומר לקטן לחלל שבת

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 05/01/20 08:41 ח בטבת התשפ

שאלה

שבת שלום כבוד הרב,

האם יש איזה היתר לומר לקטן לחלל עבורי שבת? והאם יש הבדל בין אביו לסתם אדם?

תשובה

שלום וברכה,

כתב השו"ע באו"ח סי' שמ"ג סע' א': קטן אוכל נבילות אין בית דין מצווין להפרישו אבל אביו מצווה לגעור בו ולהפרישו. ולהאכילו בידים אסור אפילו דברים שאסורים מדברי סופרים וכן אסור להרגילו בחילול שבת ומועד ואפילו בדברים שהם משום שבות:

ובהגהת הרמ"א שם: ויש אומרים דכל זה בקטן דלא הגיע לחינוך אבל הגיע לחינוך צריכים להפרישו (תוספות פרק כל כתבי) ויש אומרים דלא שייך חינוך לבית דין אלא לאב בלבד (בית יוסף).

ובמ"ב שם סק"ד: אסור - לכל אדם ואפילו התינוק אינו בר הבנה כלל ודבר זה הוא אסור מן התורה וילפינן לה מדכתיב בשרצים לא תאכלום וקרא יתירא הוא וקבלו חז"ל דר"ל לא תאכילום לקטנים וכן בדם כתיב כל נפש מכם לא תאכל דם וקבלו חז"ל דר"ל לא תאכיל לקטנים וכן בטומאת כהנים כתיב אמור ואמרת ואחז"ל אמור לגדולים שיאמרו לקטנים. והנה משלש מצות אלו אנו למדין לכל התורה כולה דכל איסורי תורה אסור להאכילם או לצוותם שיעברו. ולכן אסור ליתן לתינוק דבר מאכל של איסור אפילו לשחוק בו שמא יאכלנו דהוי כמאכילו בידים.

לסיכום:

1) לגרום לקטן, ואפילו לתינו בן יומו, לעבור איסור- אסור לכל אדם מן התורה. וזה שייך גם באיסור להחטיא תינוק בן יומו באיסור דרבנן.

2) אם הקטן חוטא מעצמו והוא כבר בגיל חינוך- לדעת השו"ע רק אביו מצווה להפרישו, ולדעת התוספות שהובאו ברמ"א כל העולם מצווים להפרישו.

שבת שלום ומבורך

כתבות נוספות