שאל את הרב

לוטו מותר על פי ההלכה ?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 20/03/23 01:32 כז באדר התשפג

שאלה

האם יש איסור למלא טופס לוטו? תודה.

תשובה

לשואל שלום,

במשנה מובא שאדם העוסק בהתערבויות וברווחים כספיים על בסיס תוצאה לא וודאית פסול לעדות. וכך לשון הרמב"ם: "אפילו המשחקים בבהמה חיה ועוף, ואומר 'כל הקודם את חבירו או כל הנוצח את חבירו יטול בעליו את שניהן', וכן כל כיוצא בשחוק זה".

(מקור: הלכות עדות פרק י, ד)

אנחנו מבינים שהוא פסול לעדות, אך השאלה היא האם זו פעולה אסורה מצד עצמה?

שאלה זו תלוי בשאלה מה הפגם באותו אדם שעוסק בהימורים ונחלקו בזה רב ששת ורב חמא בגמרא, ובעקבותיהם גם גדולי הראשונים. לחלק מהראשונים הסיבה לפסול אותו מעדות היא מכיוון שאינו עוסק ביישובו של עולם, אך אין בכך איסור עצמי.

לעומת זאת לדעת שאר הראשונים הבעיה במפריחי יונים ומשחקים בקוביא היא "אסמכתא לא קניא", דהיינו רווח כספי כשהצד השני לא באמת גמר בליבו לתת הינו גזל. נניח לדוגמא שיש שני כלבים, ראובן מניח 50 שקל שכלב א' ישיג, ושמעון מניח 50 שקל על כלב ב'. בכל נקודת זמן אפשר לומר שגם ראובן וגם שמעון לא באמת מקנים את כספם אחד לשני, כי מאמינים שיזכו. ולכן יש כאן חשש גזל.

השלכה נוספת של מחלוקת זו, היא מה קורה באדם שעובד לפרנסתו ועוסק ביישובו של עולם, אלא שפעם בכמה זמן גם ממלא לוטו וטוטו. לפי הסיבה הראשונה הדבר יהיה מותר, כיוון שהוא עוסק ביישובו של עולם, ויהיה כשר לעדות. לפי הסיבה השניה הדבר יהיה אסור, כיוון שגזל אסור תמיד, גם לא בקביעות.

הלכה למעשה מדובר במחלוקת בין מרן השולחן ערוך לבין הרמ"א. לדעת הבית יוסף אסור להמר ולהתערב אפילו באקראי (שו"ע סימן ר"ז סעיף יג). לדעת הרמ"א מותר, "ואין פסול אלא מי שאין לו אומנות אלא הוא" (שו"ע סימן שע סעיף ג). לכן ליוצאי אשכנז נראה להקל כשאינו עיקר עיסוקו.

ונביא כאן את דברי הריב"ש (סימן תלב), שגם לדעת המקילים צריך לזכור "מכל מקום דבר מכוער ומתועב ומשוקץ הוא. ורבים חללים הפיל ועצומים כל הרוגיו" ודי לחכימא.

ואולי יש לחלק בין הגרלות הלוטו לבין מפריחי יונים שהאדם מקבל את כספו מהתאגיד ולאו דווקא מהמהמרים האחרים (ישכיל עבדי חלק ח סימן ה) כיוון שהתאגיד הוא ממשלתי עם תקציב עצמאי. זו סברה הנשמעת אך כיוון שסוף סוף הימורי האחרים מהווים נתח מרכזי מהכסף, נראה לאסור. וכן אסר מרן הגרע"י זצ"ל (יביע אומר חלק ז חושן משפט סימן ו).

ואמנם יש שכתבו להקל שכיוון שהכסף הולך לצדקה, הרי שהמהמר גומר בליבו להקנות את כספו. ואין דבריהם נראים לענ"ד. סוף דבר: לדעתי יש ליוצאי ספרד להחמיר בדבר ולא למלא טפסי הגרלת לוטו.

ואחרי כמה חודשים הראני ידידי תשובת הרב אברהם שפירא זצ"ל הרב הראשי לישראל לשעבר, בה הוא מתיר גם לספרדים על פי הסברא שכל האיסור של אסמכתא הוא רק כשהכסף ניכר על השולחן מול המהמר, שאם לא כן - הוא גומר בדעתו להקנות את הכסף של כרטיס ההגרלה. וזו סברה הנשמעת, ולכן המיקל יש לו על מה שיסמוך.

כתבות נוספות