שאל את הרב

איך להשתחרר מדברים רעים שקראתי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/03/20 15:29 ה בניסן התשפ

שאלה

שלום,

קראתי ספרים רעים, עם תוכן לא טוב וזה השפיע עלי. איך להשתחרר מהדברים והמחשבות הלא טובים? איך להפסיק לקרוא את הספרים האלה?

תשובה

שלום הראל.

קודם כל אני מחזק אותך על האומץ לפנות אלינו ולהתמודד עם קושי זה. את השלב הראשון אל הנצחון כבר עשית כששיתפת אותנו ומכאן אפשר רק להמשיך ולעלות.

קושי זה כיום נפוץ מאוד ומשותף להמון נערים, מבוגרים ובעידן שלנו גם ילדים אך אפשר להתגבר עליו עם הגישה הנכונה, התמדה ורצון.

נתחיל קודם כל לדבר קצת על השיפוט העצמי, בעת נפילה הרבה פעמים ישנו כעס ושנאה עצמית גבוהה וזה מקשה מאוד על התמודדות. תאר לעצמך שחקן במשחק כדורסל, עם עידוד מהקהל לרוב הוא ישחק טוב יותר מאשר שחקן ללא עידוד בקהל. ובטח שישחק טוב יותר משחקן שכל המשחק מקבל ביקורות והורדה במורל.

ההסתכלות המערבית קצת חינכה אותנו לשפוט בני אדם, ביניהם גם אותנו, על פי התוצאה ולא על פי הרצון. והרצון הוא כל כך חשוב.

דוגמא אחרת, אדם רצה להרים זבל ברחוב, אבל עוד לפני שהספיק הקדים אותו חברו. גם אדם זה צריך להישפט כאדם טוב ומוסרי שהיה מרים את הזבל לו רק הייתה לו הזדמנות.

כך גם אתה כעת, עצם זה שפנית אלינו מעיד שרצונך הפנימי הוא לא להיות במקום הזה, מה שמראה שאתה אדם טוב וגדול שמוכן להילחם על חייו.

כעת עלינו לבחון את הבעיה: מדוע בכלל זה מושך אותנו? למה אני היחידי? ולמה בכלל הקב"ה עושה לי את זה? אבחון נכון יכול לעזור למצוא דרכי התמודדות פרקטיים ותיאורטיים על פי המצב הקיים. הקב"ה ברא באדם כוחות, אינם טובים ואינם רעים, אך הם נמדדים לבסוף כאשר האדם בוחר להשתמש בהם. לדוגמא עוצמה פיזית יכולה לשמש ככלי לשירות משמעותי בצבא או אפילו לעזרה בהרמת שקיות סופר לאשה זקנה בסופר. אבל עוצמה פיזית גם יכולה לשמש חלילה כאלימות והשלטת פחד באנשים כדי שיצייתו.

ולענייננו, גם כוח הקריאה יכול להחיות, לשמח ולקדם את העולם מצד אחד, אבל בשימוש לא נכון גם לפגום בו.

אוסיף רובד נוסף, והוא המישור הפיזיולוגי שמשפיע עלינו מאוד. המוח שלנו מורכב ממעל שבעים אחוז מידע ותוכן המשפיע על חיינו מרגע צאתנו לעולם ועד רגע זה. אבל תוכן זה אינו בהכרח נגיש בזכרון הקצר או הארוך. כאשר אנו עושים, רואים, שומעים, טועמים או מרגישים משהו בחיינו דבר זה משפיע עלינו אבל לא בהכרח בצורה שניתנת לתשומת לבנו באותו הרגע. כיום הרבה פתרונות של אנשים במהלך חייהם, משינוי מנהג של לשים את המזלג בצד ימין ועד שינוי אופי של אדם כעסן, מתחילים בחקר העבר ואירועים שגרמו לאדם להגיע למצבו הנוכחי. לכן (אולי) הרבה מאוד אנשים שאבא שלהם מעשן מעשנים גם הם. כעת אנו מבינים שכאשר אנו נופלים דבר זה יכול להשפיע עלינו גם בעתיד ועלינו להתחשב בזה בעת ההתמודדות המעשית.

אנחנו מאמינים בתשובה תמיד. כאשר מישהו רוצה לחזור, הקב"ה תמיד יקבל אותו בזרועות פתוחות. החיים שלנו כוללים עליות וירידות, אבל הקדוש ברוך הוא תמיד מחכה ומשאיר דלת פתוחה. הרב קוק באורות התשובה אומר שאדם חוזר בתשובה שלמה הוא לא רק מוחק עוונותיו אלה הופכים אלו לזכויותיו! זאת משום שההתמודדות מול הקושי והתגברות עליו בונה באדם מעלה גבוהה עוד יותר מהמקום שהוא היה לפני הנפילה. לכן כותבת הגמרא בנושא ש" מקום שבעלי תשובה עומדים גם צדיקים גמורים לא עומדים"

מעבר לזה אנסה לתת לך כעת מספר עצות טיפה יותר מעשיות-

1.יצירת סביבה סטרילית- הרבה פעמים יש באפשרותנו ליצור לנו סביבה כזו שתקשה עלינו להגיע אל הנפילה ובכך כלל לא להתמודד מול היצר, כמו למשל לתת להורים לאת הספרים שאתה יודע שקיים בהם דברים בעייתיים או לנסות לעשות תחביבים משותפים אם אנשים אחרים.

2.שיתוף אדם נוסף- שיתוף מקל על תחושת הלחץ ויוצר שחרור מנשיאת עול הסוד לבד. לא צריך לשתף את כולם כמובן, אבל בחירה של אדם קרוב, איש מקצוע, מורה, מדריך, הורה או אפילו חבר יכול לעזור מאוד בהתמודדות במצבים קשים ולא נעימים.

3.נפילות הרבה פעמים קורות משום תחושות של שעמום ועייפות שהרבה פעמים מושכות אותנו לנפילות. לכן כדאי למלא את היומיום בתעסוקה, לימוד ועוד.

4.התמודדות בטווח הארוך- הדרך ארוכה ומפותלת אבל הקדוש ברוך הוא מביא לנו רק ניסיונות שאנו יכולים לעמוד בהם. לפעמים עלינו לא לנסות לא ליפול עד הפעם הבאה אלה להסתכל איך בתהליך שמתאים לנפש שלי בעוד כמה זמן אני מצליח לא להיות שם, גם אם בטווח הקצר זה אומר שיהיו נפילות.

5.רבותינו מונים שלושה רבדים באדם שצריך לעבוד איתם, מחשבה, דיבור ומעשה. כשאדם עומד ליפול עליו לנסות ששלושת הרבדים הללו יהיו מקושרים לתורה. לחשוב על דברי תורה, לומר משהו תורני או אפילו ללכת לבית המדרש.

אוסיף עוד קישורים לשאלות דומות בנושא שאולי יכולות לעזור:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=951609

https://www.makshivim.org.il/answer?id=950216

ולסיכום: אתה אדם עם רצון עז וכוחות מדהימים שמתאימים בדיוק להתמודדות עם קשיי העולם הזה הבאים עליך.

"בן אדם עלה למעלה עלה, כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח כנפי נשרים אבירים..." (הרב קוק)

בהצלחה רבה!

איתן

כתבות נוספות