שאל את הרב

להכיר את עצמי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/05/18 10:03 יג בסיון התשעח

שאלה

בס"ד

שלום,

רציתי לדעת איך להכיר את עצמי?

אני מרגישה שאני לא מכירה את עצמי עד הסוף, וממילא החיבור לה' לא תמיד קיים בי באופן טבעי. וגם קשרים טובים עם חברות קשים לי יותר.

נגד ההכרות עם עצמי יש מקום של השוואה לבת מהכיתה שנראה לי שהיא ממש מוצלחת ויש בה הרבה דברים שהייתי שמחה לעצמי.

ממש מתסכל אותי שתמיד היא צצה לי במחשבות. זה מתסכל אותי כ"כ שהיא המדד שלי.

איך אפשר לשנות את המצב?

אשמח לתשובה מהצד השכלי והצד הרגשי גם יחד.

תודה רבה לכם!!

תשובה

שלום יקרה,

אני רוצה לחלק את השאלה שלך לכמה חלקים, כמובן שהכול מתחבר בסוף אבל העלית כאן כמה נקודות:

1. איך אפשר להכיר את עצמך טוב יותר? ומתוך כך גם להתחבר לה'.

2. קושי בקשרים טובים עם חברות.

3. קנאה בחברה מהכיתה- בתכונות ובדברים שיש בה.

ננסה לענות לפי הסדר וכך גם ליצור חיבור בסופו של דבר בין כולם.

איך להכיר את עצמי?

זו שאלה גדולה ונפלאה. אני חושבת שאת נמצאת בגיל שזה אחד העיסוקים המרכזיים- להכיר את מה שיש בך, את מה שחסר בך ומה שהיית רוצה שיהיה בך.. זו שאלה שעצם ההתעסקות בה היא כבר חצי מהדרך. משום שהיא מאפשרת לך להפנות את המבט שלך פנימה. וזה מה שצריך כאן. להיות מסוגלת להתבונן בתוכך ולתת לעצמך לגלות את עצמך לאט לאט. בלי ללחוץ על עצמך להבין ולדעת הכול. אלא להבין שמדובר כאן בתהליך שלך עם עצמך, והוא ארוך ומבורך. ולא מסתיים ביום אחד. זה תהליך של חיים, כל פעם לגלות עוד ועוד מקומות בתוכנו.

בתור התחלה הייתי מציעה לך "לעשות סדר". לקחת דף ולכתוב לך על עצמך, מה את אוהבת בך? מה קצת קשה לך? מה מחזק אותך? מה מחליש אותך? מה הכוחות שלך? (להשתדל להתמקד בדברים מחזקים ולא רק דברים שיחלישו אותך!). ככה תוכלי לראות לנגד עינייך כמה את כבר יודעת על עצמך. מה את כבר מכירה ויודעת.

ואז, העצה שהייתי רוצה לתת כדי שתרגישי שאת מתקדמת בתהליך הזה, היא להסתכל על עצמך בעין טובה. ולעשות את זה ממש בפועל. לקחת לעצמך מחברת, אישית שלך, ובסוף כל יום לכתוב לפחות 4 דברים טובים שגילית על עצמך היום. ולהתעקש על זה, לא לוותר גם כשזה קצת קשה ולוקח קצת יותר זמן. ההתמדה פה חשובה מאוד.. זה יכול לתת לך אפשרות להיכנס לעצמך קודם כל ממקום טוב. ביקורת על עצמנו אפשר למצוא כל הזמן, אבל כדי להכיר את עצמך באמת, את צריכה לראות את הטוב שבך. ובלי להכיר אותך אישית, אני מאמינה שכשתכירי את הטוב שבך תכירי את עצמך.

ומאליו, החיבור לטוב שבך יכול להביא אותך לחיבור להקב"ה- "ומיד כשישוב האדם אל עצמו, אל שורש נשמתו, ישוב אל האלוקים"(הרב קוק). כשתצליחי להיות מחוברת לכמה טוב יש בך, תצליחי להתחבר להקב"ה. להודות לו על כל הטוב שיש לך ובך. כתבת שהחיבור לא קיים באופן טבעי, ובאמת לפעמים זה לא מתעורר בנו באופן טבעי. אנחנו צריכים לעשות דברים שיעוררו אותנו לחיבור הזה, שיקרבו אותנו. אז אפשר לומר שבתור התחלה, להתבונן בטוב שיש בך זה צעד משמעותי.

קשרים עם חברות..

כדי ליצור קשר טוב, צריך להאמין במה שאנחנו מביאים לקשר. אי אפשר רק לצפות מהשני להביא את עצמו ולמלא את מה שקשה לנו להיות. אלא צריך להיות מסוגלים להביא את עצמנו, עם כל מה שיש בנו. גם עם החלקים הטובים (שעליהם כבר התעכבנו בחלק הקודם) וגם עם החלקים הפחות טובים. כמובן שזה צריך להיות במינון, ועם כל חברה זה בא לידי ביטוי בצורה אחרת. אבל בבסיס, ברגע שתצליחי להאמין במה שאת מביאה לקשרים עם חברות שלך, תוכלי להרגיש שזה קצת פחות קשה לך להיות בקשר טוב. כי לא תחפשי בקשר את האישור לזה שאת טובה כל הזמן, אלא הקשר יהיה בנוי על גבי זה.

קנאה בחברה..

קנאה זה רגש שאנחנו בדרך כלל לא רוצים בו, ואז אנחנו מנסים לדחוף אותו בכוח לפינה אבל הוא כל הזמן מתעורר. ואז צריך רגע לעצור ולראות מה הוא בא להגיד לנו, וככה יהיה אפשר להתמודד איתו.

כתבת יפה, שיש בחברה הזו, הרבה דברים שהיית שמחה שהיו גם בך. וכאן בדיוק המקום שאפשר לעצור ולתת מקום לקנאה. יש משפט שאומר "קנאת סופרים תרבה חכמה"- כלומר, קנאה בין תלמידי חכמים למשל יכולה לגרום למישהו לרצות להיות חכם כמו מישהו אחר וזה מביא אותו ללמוד עוד ועוד וככה מרבה את החכמה.. כך גם במקרים פשוטים יותר, הקנאה יכולה לגרום לנו לרצות להשיג דבר מסוים וכך לדחוף אותנו קדימה, אפשר להוליד ממנה טוב.

גם במקרה הזה, עם החברה מהכיתה הייתי מציעה לך ממש לנסות להתבונן ולחשוב מה יש בה שהיית רוצה לעצמך (כשתעצרי ותחשבי על זה יכול להיות שתגלי שיש דברים שכבר יש בך, ואולי גם יש דברים שחשבת שיש בה אבל זה לא בהכרח ככה). ברגע שתדעי מה יש בה שאת כל כך רוצה לעצמך, תוכלי להתקדם עוד שלב בהיכרות עם עצמך שכל כך חשובה לך.

אבל זה כמובן, חייב להיעשות על גבי העבודה שבה את מאמינה בטוב שיש בך. כי אין עניין שתיצרי רשימות של דברים שאת רואה בה ורוצה, וזה רק יגרום לך לבקר את עצמך ולכעוס על עצמך שאין בך את זה. אלא במקביל לזה שתגלי ותביני כמה טוב יש בך, תוכלי להרחיב את זה עוד דרכה. היא לא תהיה המדד היחיד שלך בעולם ל"להיות מוצלחת" או לא. יהיה לך הרבה את עצמך, וקצת מהצד אנשים שמניעים אותך מעצם מה שהם.

"נקודה טובה ועוד נקודה טובה"

אפשר לסכם ולומר, שהכול מתחבר למקום שבו את צריכה לנסות לראות את עצמך בעין טובה ולאסוף בתוכך עוד ועוד נקודות טובות, שיאירו אותך בעיני עצמך קודם כל. שתראי ותאמיני כמה את טובה, כמה את רוצה להכיר את עצמך כי את מאמינה שיש בך עוד הרבה טוב לגלות. וברגע שתאמיני ותראי כמה טוב יש בך, תוכלי להאמין גם בקשרים שתבני ובאיך שתתנהלי בהם. וכך גם מול אנשים בחיים שיעוררו בך כל מיני נקודות שקצת יותר חלשות אצלך.

תתפללי להקב"ה שיעזור לך בדרך הזו שלך. שתצליחי להאיר את עצמך באור חיובי ולגדול מכך.

(אם תרצי מוסיפה לך קישור לשיעור יפה- "הזכות והחובה להיות אני"

)

מאחלת לך המון הצלחה,

שבעזרת ה' תרגישי שהקב"ה מלווה אותך וממלא אותך בטוב גדול.

מקווה שקצת הצלחתי לעזור..

מוזמנת לשאול שוב כמובן,

מעין.

maayand054@gmail.com

כתבות נוספות