שאל את הרב

להיות משמעותית בחיים

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/06/19 00:05 כד בסיון התשעט

שאלה

בס"ד

שלום לכם.

הייתי רוצה לדעת איך אפשר להפוך את החיים שלי למשמעותיים יותר?

אני מרגישה ריקנות..

עכשיו אני בשירות לאומי, ב"ה יש עשייה רבה. ובכל זאת מרגישה שאני לא ממצה את עצמי.. התקן שירות שבחרתי מתאים מאוד לאופי שלי, ובכל זאת, מרגישה שאני לא מסופקת. שאין לי רצון ושמחה לעשות. מחפשת מעבר..

משהו משמעותי שייתן לי רצון לחיות,

שארגיש שבאמת אני משמחת את ה'.

שאני עושה משהו בשביל לקדם את העולם.

תודה רבה.

תשובה

הודיה יקרה שלום,

מדהים לראות את השאיפה שלך להיטיב, להוסיף בעולם הזה טוב ולרקום חיים משמעותיים .

באמת הרצון הזה לחיות חיים משמעותיים הוא אחד מסלעי קיומינו האנושיים – אמנם רבים מבני האדם מדחיקים את הרצון הבסיסי הזה, ואילו את נותנת לו מקום – כפי שראוי.

לפני שנצלול פנימה, ננסה לחלק את שאלתך לכמה נושאים:

1. מיצוי עצמי

2. סיפוק

3. משמעות שתתן רצון לחיות

4. קידום העולם

אמת, כלל הנקודות האלו, שהן שונות במהותן, קשורות זו בזו בקשר בל ינותק.

מיצוי עצמי זו תחושה פנימית כי היום שלנו מלא - ביכולות שלנו.

שכל גווני היכולת שלנו באים לידי ביטוי בחיים.

אכן, אדם שממצא את עצמו בכל יום – יחוש סיפוק אדיר (אם כי ישנם מקרים נדירים בהן אדם ימצא את יכולותיו, אך יהיה "פרפקציוניסט" ודבר לא יהיה מספיק.)

כעת נעבור לנושא המשמעות -

מהו מעשה משמעותי?

שאלה גדולה, לא פעם אנו מסתכלים סביב, גדלים על סיפורים ואנשים שעשו חיים משמעותיים! מי לא רוצה להיות כמו אנשי החינוך העוברים ממקום למקום מעבירים הרצאות ונושמים את החינוך? מי לא היה מעוניין להיות חוקר המגלה תרופה למחלה חשוכה? מי לא היה רוצה להלחם בהגנה על המולדת?

כל אלו מודלים מדהימים לאנשים החיים, בעינינו חיים משמעותיים.

איך ניתן למדוד משמעות בחיים?

השאלה היא במקום שאנו נותנים למעשינו. האנשים האלו משקפים ביתר שאת את משמעות החיים – אך הם רק משקפים! האם אדם שממצא אתא יכולותיו עד הסוף, מסייע לסביבה שלו כמה שיכול – האם הוא קטן יותר? מה קובע?

לכן כפי שאמרת – אדם שממצא את יכולותיו, תכונותיו, והיותו כמובן גם ברמה המוסרית, גם בהושטת יד לאחר ובתרומה לעולם – זהו מעשה משמעותי. מעשה שהיית עד הסוף,אתה.

אלא מה?

לא פעם אנו פועלים עושים רצים ובסוף יום יכולים להרגיש שמשהו חסר.

נחשוב רגע, כמה אנו מצליחים לשים לב לחסר? למה שלא הלך? לאיזה חלום – שלא התממש. כל אלו בולטים לנו היטב, נוכחים חזק בחיינו.

האם אנו שמחים גם על משהו שעשינו "ככל שביכולתנו?"

האם אנו מכירים במעשים שלנו? האם אי פעם הנכחנו לעצמנו – עשינו טוב. פעלנו טוב. התאמצתי כמה שאני יכול!

את הרע, קל לנו לראות בקלות, החסר בולט לנו בעין. הטוב – מובן מאליו.

אם כך מה אפשר לעשות בשביל להרגיש שאנו משמעותיים? בשביל להגיע לכדי סיפוק מעצמנו ומחיינו?

כמה אופציות שאולי שווה לנסות..

1. להנכיח - אולי שווה לרשום לעצמנו, כן ממש לכתוב – מה עשינו? לא רק ברמה הפרקטית – ברמה המהותית, אם התקן הוא בגן חיות לשם הדוגמא – מה למדתי מהחיות, מה היטבתי איתם? מה עם הילדים? מה הילדים לימדו אותי? ככל שיותר נציף למולנו את המשמעות של חיינו, את הפועל היוצא של המעשים – נכיר אותם, נכיר בהם, נכיר בנו!

כתבת שחשוב לך לקדם את העולם! זה מדהים, וזה רעיון לסעיף שנכון וייכנס בפנים.

2. ליזום- אם למרות כל זאת אנו מרגישים שאנו לא ממוצים עד הסוף אולי שווה כן לחשוב איך ליזום בתוך ומחוץ למסגרת? אולי להוסיף תחום לימודי(שבעתיד ודאי ישמש את כל מי שיפגוש בי\כל דבר שאעשה) או משהו התנדבותי. זה זמן טוב גם להזכיר לעצמנו – כל פיתוח בי, הוא בסופו של יום פיתוח בעולם.

כל ידע שצברתי, אין לדעת איך ביום מן הימים אעשה איתו חסד – לאדם, למשפחה, לחברה. ולעיתים גם עצם הידע – הוא חסד גדול עם העולם, יש משהו שיודע דבר מה, שמחזיק בתוכו אוצר אלוקי.(זה אולי נשמע קצת עמוק\מיסטי אבל תכלס זאת אמת????)

3. להציב יעדים – אחד הנקודות שנותנות לנו משמעות בחיים האלו היא הצבת יעדים, הצבת יעדים יכולה להיות בתחום המידות שלנו, בתחום העשייה שלנו, בתחום הלמידה שלנו. ככל שאנו מתקדמים ביעדים יש לנו משמעות, יש לנו סיפוק, אנו ממצים את כל הכלים שניתנו לנו, אנו מתפתחים חדשים – ואנו ודאי מקדמים את העולם.

אז אם נסכם, החיים שלנו משמעותיים – כשאנו תופסים אותם ככאלה, כשאנו מבינים את יכולותינו את כשרונותינו ואנו נותנים להן ביטוי, דבר ראשון למול עצמנו! ואחר ודאי גם למול אחרים.

אז הרבה הרבה הצלחה,

המשיכי לצקת משמעות לחיים,

נשמע שהם כבר כאלו

כל הטוב,

חנן

כתבות נוספות