שאל את הרב

לא הבנתי את אחד מחוקי התורה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 08/09/20 09:06 יט באלול התשפ

שאלה

היי, אני מעוניינת להבין את פשר החוק ״ועזב את אביו ואת אימו ודבק באישתו״, כאילו הוא אמור לעזוב אותם לגמרי? היית רוצה שגם ילדייך יתחתנו וינטשו אותך? אחרי שעשית בשבילם הכל?

נניח אני בת 22 לא בקשר עם כל משפחתי בגלל התעללות, חוויתי בעצמי שקשר צמוד *מידי* לאמא מצד אחד מבני הזוג פשוט הורס, זה בדיוק מה שקרה לי ועם האקס שלי כשהיה חבר, הוא היה צמוד *מידי* לאמא (והוא בן 29!) וזה יצר תחרותיות והיא ניסתה כל הזמן להפריד ביננו כדי שיהיה רק שלה, לבסוף הרמתי ידיים וזה הצליח לה, גם אבא שלי התגרש מאימי מאותה הסיבה, הייתה קשורה מידי לאמא ואמא שלה תמיד החליטה בינהם בזוגיות והתערבה וענתה במקומה בסכסוכים והחלטות, אף אחד לא היה סובל דבר כזה והיה מתגרש.

עממה, מה הבעיה בקשר *מתון* עם ההורים? למה שההורים יעשו בשביל ילדיהם הכל והוא פשוט יתחתן ויזרוק אותם להזדקן לבד?

אני יודעת איך זה לחיות בלי הורים וזה די קשה, בלי תמיכה נפשית וכלכלית.

הורי לא עשו בשבילי כלום בילדות לכן גם את הכלום הזה יקבלו בזיקנה, אבל מה לגבי הורים נורמטיביים? למה מגיע להם שבנם יתחתן ויזרוק אותם להזדקן לבד? לפעמים גם לילדים זה מאוד טוב קשר עם סבא וסבתא והם מאוד אוהבים אותם. מה הפואנטה לגדל ילד ולהשקיע בו עד שבסוף יתחתן ויזרוק אותך לגמרי? מה גם, שבדור של היום יש המון גירושים ואם אחד מבני הזוג ינטוש את הוריו וילך עם הבת זוג ואז הם יתגרשו הוא פשוט ישאר בלי כלום, בלי זה ובלי זה.

אם בני ימצא בת זוג אני אתמוך בו ובה ואשקיע בהם מאוד ואתנהג אליה כבת בית, בוודאי שלא אתנהג בקנאה ואנסה להרוס לבני שטוב לו כמו אימו של האקס שלי.

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

התורה אומרת שאדם עוזב את הבית, מלשון מגורים, עד עכשיו היה דבוק באביו ואמו וכעת הוא דבוק עם האשה, ללמדך שהדבר החשוב בחיי האדם הוא הזוגיות, אבל התורה לא ציוותה חלילה להשליך את ההורים, אלא מצוות כיבוד אב ואם נמשכת גם אחר נשואין, אמנם לא במגורים בבית ההורים אלא עם אשתו או הפוך אשה עוזבת את הבית של ההורים ועוברת לגור עם האיש שלה, אבל עדיין מחויבת במצוות כבוד אב ואם.

היהדות אוסרת את עזיבת ההורים ללא תמיכה, אלא יש חוב לכבד ולהדר הורים. התורה רוצה להדגיש את הנושא שלהורים אסור להחליט על הילדים לאחר נישואיהם, וזה מבוטא בעזיבת הבית, יש לכל זוג בית שלו שהוא בונה. אבל לבני הזוג נשארת עדיין מצוות כבוד אב ואם ויש להשתדל לקיימה בכל הכבוד הראוי השמור להורים.

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות