שאל את הרב

כשרות צהר יחסית לכשרות מהדרין

חדשות כיפה רבני כושרות 30/07/19 01:06 כז בתמוז התשעט

שאלה

שלום,

אני מקפידה לאכול אוכל בכשרות מהדרין בלבד, האם רמת ההקפדה בהלכה של כשרות צהר תואמת בכל היבט הלכתי את כללי הלכות הכשרות במזון חלבי/ טבעוני?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

א. תחילה יש להעמיד את שאלת התמיכה ברעיון ובחשיבות של הכשרות הממלכתית, כאשר ברור שאם מספר הלקוחות ירדו לעסקים ללא כשרות רבנות הם יבקשו כשרות זו. (על חשיבותה של הכשרות הממלכתית תוכלו לקרוא כאן: https://www.kosharot.co.il/כשרות_פרטית_או_ממלכתית )

ב. למערכת הכשרות של הרבנות הראשית יש יתרונות מערכתיים שאין לכשרויות אלנטרטיביות, למשל: יחידת הונאה המתריעה על מוצרים עם זיופי כשרות, מחלקת ייבוא שבודקת את כשרותם של חומרי גלם מחו"ל. משום כך הכשרות של הרבנות הראשית בטוחה יותר.

ג. ישנן מערכות כשרות אלטרנטיביות שנהלי הכשרות שלהן (כשיש כאלה) נמוכים בהרבה ממה שהרבנות הראשית מרשה לעצמה. למשל הן מאשרות להכניס ירק עלים ללא פיקוח מחרקים, מה שאסור אפילו בכשרות רגילה ברבנות הראשית, בנוסף הן מאשרות חומרי גלם שונים שהרבנות הראשית פסלה עקב תקלות שנמצאו בהם.

ד. מי שיהיה ערני מעט יוכל לשים לב כיצד באופן מפתיע, לא מעט פעמים יום-יומיים לאחר שהרבנות המקומית מורידה את הכשרות מבית עסק מסוים עקב הפרות כשרות חמורות (ומי שמכיר מעט את התנהלות הרבנות יודע שהיא ממש לא ממהרת להסיר כשרות), מקבל בית העסק 'כשרות אלטרנטיבית', אפשר רק לתאר שאת כל הבעיות שהרבנות מצאה במקום ולא הצליחה לטפל בהן עד שנאלצו להסיר את הכשרות, לא הצליחה מערכת הכשרות האלטרנטיבית לתקן כ'במטה קסם', וממילא ישנן סימני שאלה גדולים על רמת הכשרות בפועל. הרבנות הראשית לא פעם ערכה בדיקות פתע בעסקים שמושגחים על ידי מערכת אלטרנטיבית, ונמצאו ממצאים חמורים בשטח כגון בשר שאינו כשר ועוד. גם אנחנו ערכנו בדיקות על סלטים וירקות עלים שמוגשים במקומות שכאלה ומצאנו בהם מספר חרקים רב ביותר.

עקב האמור יש מגדולי הדור שהורו להתייחס לאוכל של כשרויות אלטרנטיביות כטריפה, ואף הורו להכשיר את הכלים שחומם בהם. ראו כאן: https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=413668&lang=HEB

כמה דוגמאות ראו בקישורים הבאים:

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/378233

https://www.inn.co.il/News/News.aspx/356526

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות