שאל את הרב

כשרות בבית חמותי החילונית

חדשות כיפה רבני כושרות 06/10/19 17:27 ז בתשרי התשפ

שאלה

שלום

חמותי חילונית ולפני כשלוש שנים החלה לבשל כשר על בסיס כמה חוקים בסיסיים-קנתה כלים כשרים, הטבילה אותם. ולמדה עוד דבר או שניים מחברה לעבודה שהיא דתיה.

שאלה 1

היא החלה לאפות בשנה האחרונה ואף על פי שהכלים לא יועדו לכשרים, היא כל הזמן מנסה לדחוף לי לטעום. בטענה שהכלים זה רק לאפיה ורק לחלבי. אני מסבירה שאני לא יכולה עד קאינני יכולה יותר ולוקחת ביס. מדי פעם מצליחה להתנגד לחלוטין.

הדברים שאני חוששת מהם

1. הסקוצים משמשים אותה לבשרי ולעיתים לאוכל חלבי ובשרי יחד.

2. הכלים נשטפים בכיור וייתכן שאיתם נשטף סיר בשר

3. כנראה שכל הגבינות והקמחים ותוספי האפיה שהשתמשה בהם כשרים ולכן לא השתמשו בכלים אלו במאכלים אסורים. אך מה אם הכלים שימשו אותה עוד כשהייץה גרה ברוסיה? אני בטוחה שחלקם שימשו אותה עוד שם (כמו שאר כלי המטבח)

שאלה 2

חמותי אינה מוכרת תבלינים בפסח. האם אני יכולה לאכול מהמאכלים שהיא מבשלת ככשרים לאחר הפסח? שאר הדברים ככל הנראה טריים ולכן אין איתם בעיה. היא לא אופה לחם.

שאלה 3

אמנם יש לחמותי סקוצים כשרים. אחד לחלבי ואחד לבשרי. אך יוצא שאני זו שמוציאה אותם ביום שבת בבוקר כאשר את כל הבישולים היא עשתה מיום שישי בבוקר וכנראה בסקוצ הרגיל שלה שמשמש לחלבי, בשרי, ולעיתים לחלבי ובשרי יחד. אני מזכירה ומזכירה בעניין, אך לא רואה שיפור.

בנוסף אני רואה בשבת כששטופים את הכלים שהיא שמה יחד את הכלים הכשרים והלא כשרים יחד בערימה בכיור, לעיתים יש שם גם כלים חלביים (מעט). גם בנןשא הזה אני מתריעה, והיא בטענה אומרת ש"בטח הבנות שמו בכיור". היא מבינה ומשתדלת, אך טועה המון וקשה לה לקבל הערות. הרבה פעמים אני מה לשטוף כלים על מנת להימנע מהטעויות האלה אבל זה לא פתרון.

אני מניחה ומקווה שהכלים כשרים בדיעבד (ככל הנראה לא הונחו כלים רותחים מעורבבים יחד, אך אי אפשר לשעת מה קורה בשמן הבישולים ביום שישי)

יש לציין, שהיא בעצמה התוודתה בפניי שעשתה טעות עם סיר כשר בשרי ושמה בו חמאה במקום שמן. היא שמה לב ולא הכינה בו אוכל, ושאלה כיצד אפשר להכשיר אותו.

שאלה 4

לצערי יש לה 2 כפות בשריות שמשמשות אותו בבישול והן מעוטרות בדיוק כמו הכפות הלא בשריות. היא טוענת שהיא משתמשת רק בהן, אבל כיצד הדבר אפשרי?! איך לא מתבלבלים? אני יכולה לחשוב על פעמים שבהם אכלו מרק חלבי ובשרי בכפוץ הלא כשרות שיותר מאוחר הגיעו לכיור השטיפה יחד עם שאר הכלים הכשרים. אז אמנם היא זוכרת שלא הוציאה כפות כשרות, אבל כך לא שומרים כשרות. לא משנה כמה אני מנסה להסביר היא מצידה משכנעת שהכל בסדר. הצעתי שנצבע אותן בלק ונסמן אותן. האם בדיעבד זה מותר או שאני חייבת לגרום לה להבין שכעת משאיננו יודעים אם היה בלבול או לא, חייבים כפות חדשות?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

לא רציני מצידי להשיב על שאלות כאלה באופן זה.

על מנת לתת תשובה מלאה צריך להכיר את השואל, ולהבין את המקרה טוב יותר.

מה בדיוק חמותך יודעת? מה היחסים ביניכם? כמה אפשר לתקן? כמה אפשר להמנע מלהגיע? וכמה הדבר כרוך בפגיעה?

לכן כדי לקבל תשובות אמיתיות על השאלות הללו עליך להיות בקשר עם רב מורה הוראה שילווה וידריך אתכם בענין זה.

בברכה

יצחק דביר

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות