שאל את הרב

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/08/18 22:26 כח באב התשעח

שאלה

שלום הרב, כל מי שהולך ד' בארץ ישראל מובטח לו שהוא בן העולם הבא, כיצד זה מסתדר עם מה שמובא בפרק חלק על אנשים שאין להם חלק לעולם הבא? והרי כולם חיו בארץ ישראל.

והאם הרב יוכל להסביר לי מה המעשה החמור כל כך של גיחזי ואחיתופל? ולמה צריך לכתוב את בלעם? הרי הוא לא מישראל...

תשובה

אהלן אחי,

וואלה שאלה טובה ויסודית מאד! בעיקר בשל העובדה שאין זו האמירה היחידה שחז"ל מתבטאים בצורה כזו: "מובטח לו שהוא בן עולם הבא" גם מי שאומר שלוש פעמים ביום אשרי יושבי ביתך - בן עולם הבא, ואנו גם אומרים כל השונה הלכות מובטח לו שהוא בן עולם הבא..אם כך יהיה זה מעין טריק?

לכן, תודה לך על השאלה!

אם כן מהו עולם הבא הזה?

אלא כך, שישנם מעשים שבמהותם מביאים את האדם לתודעת חיים גבוהה יותר. מה קורה בעולם הבא? יכולות הקליטה שלנו מתרחבות מעבר לגוף הגשמי, מעבר לראייה הגשמית אנחנו מצליחים להיות אנחנו כמעט ללא מחיצה. אך האם העולם הזה חייב לבוא בעתיד?

לא..עובדתית חז"ל כבר אמרו "עולמך תראה בחייך" דהיינו יש לנו את היכולת להגיע למדרגות גבוהות שהן בחינת עולם הבא כבר כאן! בעולם הזה.

מדריגה גבוהה פירושה הסתכלות גבוהה יותר על החיים,

ננסה להדגים זאת: כשאני רואה תפוח למשל - בא לי לאכול אותו, אני מברך ואוכל:)

אך נניח אדם אחר רואה תפוח, נעצר ומתחיל להבחין ביצירה אלוקית, צבעונית, עם ריח וטעם שהקב"ה ברא כחלק מההרמוניה בעולם - האכילה שלו כנראה תהיה גבוהה משלי.

אך נניח יש אדם שרואה את המהות של עץ התפוח, שם לב לרחשיו, לעדינות שבו, לרעיון שהוא מביא לעולם, מה המהות של אותו תפוח? - כנראה שהוא בעולם אחר לחלוטין.. על אף שפיזית שנינו באותו העולם.

(ניתן לומר כי הנביאים שהיו לנו היה בהם מימד של עולם הבא.)

ועל כן גם כשחז"ל רוצים להביע כי אדם המממש צד מסוים בו, יש בו חלק לעולם הבא\מובטח לו שהוא בן עולם הבא. עכשיו נשאל - כל המהלך ד' אמות בארץ ישראל, האם כל אדם מעריך את הליכתו בארץ ישראל בצורה שווה? אלא מה, ודאי שההליכה במקום בו מתקיימות מצוות התורה הוא מקום גדול, וההליכה בנתיב ארץ ישראל בכל צעד ושעל היא כשלעצמה מביאה אותנו ממציאות של טומאת ארץ העמים - לארץ הקודש, ויש בזה עוצמה גדולה, שאם נשכיל - נלך ונרחיב את ההסתכלות שלנו בכך, את העומק של ארץ ישראל - והתקדמות אישית ולאומית בארץ ישראל, הליכה שכזאת.

המשותף לכל המפורטים במסכת סנהדרין להבנתי הוא אחד - חילול ה' ברמה הגבוהה ביותר.

לגביי גיחזי - גיחזי בפשטות גרם לחילול ה' עצום, אנו עם שהולך אחר האמת, ומציאות בה יתכן ויצא שנביא ה', סמל המוסר בעולם, נגוע בלקיחת תגמול על מעשה אלוקים - הוא חמור מאד.

אחיתופל - אחיתופל שזמם למשיח ה', דוד המלך, בחיר ה', ואף כמעט הצליח בידו, הרי שקרא תיגר נגד רצון ה' בעולם.

ובלעם - יצא נגד האומה הישראלית כאשר הוא משתמש בשפה הנבואית, ולמעשה מנצל קשר לריבונו של עולם - כנגד רצונו, ושוב חילול ה'(שאמנם נמנע - אך בתודעתו - רצה גם רצה). לגבי מדוע בלעם מוזכר, הדברים קשורים בתחילת תשובתי - העולם הבא הכוונה כאן היא תודעת חיים, מבלי להכנס לנקודה, כי זו מחלוקת האם לגויים יש עולם הבא\האם נספחים לישראל\אין להם בכלל עוה"ב, ניתן בפשטות לומר כי הסתכלותו הרוחנית, העולם שבו הוא חי - הוא עולם אנטי אלוקים, אנטי מוסרי ובכך למעשה אין לו שום חלק לעולם הבא.

ראה, זו באמת שאלה גדולה ועמוקה מאד,

באם תרצה להעמיק יותר

ישנם שיעורים של הרב ראובן פיירמן בנושא העולם הבא באתר מכון מאיר

בהצלחה בכל,

חנן

כתבות נוספות