שאל את הרב

כללים מחייבים בבית (כפיה דתית?)

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/12/19 14:56 יד בכסלו התשפ

שאלה

שלום הרב,

אני לומד בישיבה ומלווה חוזר בתשובה מבוגר שיש לו ילדים בתווך הגילאים 15-25. הוא חזר בתשובה בשנים האחרונות (ורוב יומו מוקדש ללימוד תורה), וילדיו, שגדלו בתור חילונים, לא שומרים תורה ומצוות. בעבר כשהוא התייעץ איתי האם לאסור על הילדים חילול שבת בתוך הבית אני סברתי שהוא לא צריך למנוע מהם כל עוד זה נעשה בחדר השינה שלהם (נגיד לצפות בטלוויזיה בחדר), וכדאי שלא לכפות עליהם את שמירת השבת. לצערנו לאחרונה ביתו הגדולה החלה לפתח קשר זוגי עם בחורה, והיא מבקשת לארח את חברתה בחדרה (למשך הלילה..). בנושא זה האבא לא הסכים ואמר שהוא לא מוכן שבביתו יתאפשר קשר אסור שכזה. כמובן שהדבר עורר כעס ומריבה וכו'.

אני מניח שכדי לתת עצה ספציפית צריך להכיר את המקרה ואת הנפשות הפועלות, אך אני שואל שאלה עקרונית-

האם צודקת הבת שהדבר דומה לנושא השבת שם הוחלט שבמרחב האישי כל אחד ינהג כפי השקפת עולמו ללא כפיה? האם יש הגיון לאסור עליה להביא את חברתה ולאפשר לדוגמה לאח הגדול לארח את חברתו ? מה החילוק בין המקרים? או שאולי אין...

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על מעשיך, ועל הדרך בה אתה הולך.

לשאלה זו יש יותר מתשובה אחת אפשרית, שכן היא נוגעת בשורשים יותר עמוקים, כגון בשאלה ״של מי הבית״ ומה טיבו של ״מרחב ציבורי״, ושאלות פנים משפחתיות וכדו׳.

אני מבין שעמדת האבא היא שהקשר הזה נוגע בשורשים הרבה יותר עמוקים מאשר דברים אחרים, ואפילו שמירת שבת. עמדת האבא נראית כעמדה המייצגת רבנים רבים, שהלוא (לדוגמה) הוקמה מפלגה פוליטית בבחירות הקודמות ששמה את הנושא הזה בראש מעייניה, ולא את השבת או איסורים חמורים אחרים, והיא אף ממשיכה להתנהל כך. ניתן לנמק עמדה זו, אך כמובן שאפשר לטעון אחרת, והדברים ארוכים.

ברם, גם אם הנושא הזה הוא יותר חמור משבת - זה עדיין לא גורר את מערכת היחסים בבית. אפשר שגם דברים חמורים יישמרו באותו עיקרון - יש מרחב פרטי ויש מרחב ציבורי. בשל הסכנה שהאבא ״יאבד״ את ביתו ואולי את מכלול משפחתו, ויכניס לבית מהומה ומריבה, אני הייתי מציע לו לקבל את עמדת הבת, מאותן סיבות בדיוק שהוא קיבל את העמדה הזו לגבי שבת ולגבי נושאים אחרים. אין צורך (בהקשר זה) להכריע מה יותר חמור, אלא לפעול לאור הרצון המשותף להישאר משפחה אחת, ואת ההתקרבות לעולם היהודי לא לבנות על איסורים בבית אלא על התקשרויות.

כל טוב

כתבות נוספות