שאל את הרב

כיצד לקבוע עתים לתורה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 07/11/19 03:26 ט בחשון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב.

אני בן 22, חי בסביבה חילונית לחלוטין.

בשנה האחרונה התחלתי תהליך של התחזקות.

בהתחלה התחלתי בדברים פשוטים כמו ברכת המזון , ברכות של לפני המזון קידוש וכו׳

לאחר מכן הוספתי בבוקר ברכת השחר ברכות התורה ולאחר מכן ברכות של לפני השינה

בהמשך התחלתי להניח תפילין בכול יום (ואני ברוך השם מקפיד בצורה מושלמת)

בהמשך התחלתי לשמור שבת בצורה חלקית ובקרוב מקווה לשמור בצורה מלאה (פלטה, הימנעות מנהיגה הדלת אש וכו׳

עדיין עובד על עניין הטלפון סלולרי והמחשב )

שאלתי היא בנוגע ל״תוספת״ האחרונה שלי- בכיפור האחרון לפני מספר שבועות החלטתי שאני לוקח על עצמי לקבוע עיתים לתורה, נרשמתי באופן קבוע לקבלת ספר ותן חלקנו ומידי יום אני לומד במשך 5-10 דק , משנה יומית גמרא יומית הלכות יומיות

בנוסף נוהג להקשיב לשיעורי תורה באינטרנט במשך לפחות מספר שעות בשבוע

האם אני עושה מספיק בעניין קביעת עיתים לתורה? כיצד אני יכול לשפר עוד את היכולות שלי במצווה הזאת כדי להוציא עצמי מידי חובה

חשוב לציין שאני מוגבל בהתחלה לבערך 30-60 דק שיש לי ביום לבדי- האם זמן כזה הוא אפקטיבי? האם לימוד תורה הוא קריטי לאדם במצבי או שכדאי לי להתמקד בדברים אחרים?

האם ישנם פתרונות נוספים דמויי הספר ותן חלקנו שנותנים לימוד יותר פשוט עצמאי?

חוץ מהשאלות אשמח לכול טיפ בעניין לימוד תורה לאדם חילוני לשעבר שנמצא בסביבה חילונית ולחלוטין ורוצה להתחזק מבלי היכולת ללכת פיזית ללימוד תורה עם אנשים אחרים מפאת זמן.

תודה רבה

תשובה

לשואל היקר שלום רב

אתה משתף אותנו בתהליך ההתחזקות שלך, וזה דבר נפלא ועצום.

עוד לפני שאני מתייחס לעצם השאלה שלך, אני רוצה לציין שהיהדות היא דת קהילתית - הרבה מאד ממצוות והנהגות התורה נועדו לקיים כחלק מקהילה - תפילה, לימוד תורה, הקמת משפחה וכן הלאה. כמובן, שהרבה פעמים זה לא מתאפשר, ובודאי שגם יהודי שנמצא על אי בודד חייב לשמור את כל המצוות, אבל אני חושב שכדאי וחשוב לעשות מאמץ להתחבר לקהילה דתית. ביום חול, זה אולי יותר מסובך, אבל בשבת זה הרבה יותר מתבקש. ברוב הגדול של הישובים בארץ יש תפילה בערב שבת בבית הכנסת. הרבה פעמים בית הכנסת פתוח גם במהלך השבת ומאד כדאי ומומלץ להתחבר לשם פיזית. אני רוצה גם להמליץ על ערוץ 'הדברות' שאולי כבר שמעת עליו. אני חושב שזו דרך להתחבר - ולו באופן וירטואלי - לקהילה של בעלי תשובה ולהיות חלק ממהלך גדול שעם ישראל עובר בשנים האחרונות.

לגבי לימוד תורה - חז"ל אומרים שתלמוד תורה הם בין הדברים ש'אין להם שיעור' וגם ש'תלמוד תורה כנגד כולם'. כלומר, מצד אחד לימוד תורה זוהי המצוה הכי חשובה בתורה, אבל מצד שני אין לה זמן מוגדר. מצד אחד - אם קבעת לעצמך 5 דקות לימוד תורה ביום זה דבר נפלא ועצום. לצערנו הרב לא כל הדתיים מצליחים לעמוד בזה :(. מצד שני, אם אתה יכול להגדיל את ה5 דקות לרבע שעה - זה יהיה עוד יותר נפלא.

במילים אחרות - יש מצוות בתורה שהן מוגדרות - נניח צריך להניח תפילין פעם ביום. אבל יש מצוות שהתורה לא הגדירה אותם - אז מה שתעשה יהיה 'מספיק' ומצד שני תמיד כדאי וטוב להוסיף - לפי היכולת שלך.

לימוד תורה הוא 'קריטי' לכל אדם - הוא הבסיס של שמירת המצוות. הוא הבסיס של הקשר שלנו עם בורא עולם - הזמן שבו אנחנו לומדים את תורתו. יחד עם זה, הלימוד מאד משתנה מאדם לאדם. יש היום עשרות אלפי שיעורים באינטרנט במגוון נושאים, יש עשרות אלפי ספרים פשוטים וקריאים במגוון נושאים. קשה לנו לתת המלצות מבלי להכיר אותך. יחד עם זה, אני יכול להמליץ על לימוד פרשת שבוע עם רש"י. יש סדרת ספרים שנקראת 'רש"י כפשוטו' שהיא עוזרת מאד בהבנת דברי רש"י ומעבר לזה - החיבור לפרשת השבוע הוא מאד חשוב והוא בעצם הבסיס של כל התורה כולה - זה מה שמלמדים ילד בגן כמו שאומרים חכמים 'בן חמש למקרא'.

בהצלחה רבה! שמחנו מאד לסייע ואם תרצה לשוב ולשאול עוד - מוזמן בשמחה. אפשר גם לשאול אותנו דברים שלמדת ולא הבנת או מושג שאתה חושב שחסר לך - ממש בשמחה.

טוביה

כתבות נוספות