שאל את הרב

כיבוד הורים

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 19/10/20 17:29 א בחשון התשפא

שאלה

שלום,

קשה לי עם כיבוד הורים!!!! אני בן 18 ואבא שלי לא משחרר ממני, אני מרגיש שהוא מחפש אותי בהתנהגות כדי להעיר לי. עכשיו בתקופת הקורונה הוא רק מעיר לי, כופה עליי ולא משחרר. הוא לא מראה לי דוגמא אישית וקשה לי עם זה, הוא יכול לעשות דבר מסוים ובדיוק אחר כך להעיר לי על דבר דומה ואני משתגעעעע. אני באמת רוצה לכבד את ההורים שלי, אני מממן את עצמי כמעט בהכל ולא מבקש מהם הרבה דברים בכדי לא להכביד עליהם. אני באמת באמת רוצה להצליח בכיבוד הורים, אבל עם כל ההתנהגות הזו שאני מרגיש שהם כופים עליי, מחפשים אותי כדי להעיר לי ולא כדי לעזור לי, יש לי הרגשה מאד לא נעימה ומתסכלת. לא נעים לי להיות בבית ואני מרגיש שאני נכבה פה. מה לעשות?? אשמח לעצה איך בכל זאת להצליח לקיים את המצווה הקשה הזו ???

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

הגמ' אומרת שמצוות כבוד הורים היא אחת המצוות הקשות ביותר, והיו אמוראים שאמר שהדגישו את הדברים באמרם שליתום אין בעיות כיוון שאין לו מצוות כבוד הורים. על כן קשייך הם מובנים, והגמ' מביאה דוגמא לכבוד אם כאשר האמא זורקת אפילו את ארנק הבן (הכוונה לאמא שזורקת את כספי בנה) ובכו"א איננו מגיב ואיננו מעיר לה. צריך להבין שכבוד אב ואם איננה עוד מצווה רגילה אלא יש בה את הקשר לכל הדורות וזה החיבור לעם ישראל, לכן עם כל הקשיים יש להשתדל לקיימה. אמנם אם המצב מאד קשה ראוי לעזוב את הבית ולא להגיע לידי מריבה עם ההורים. אבל כל זמן שזה לא המצב, ראוי שהאדם יבין שהוא אמנם מכבד את הוריו ואפילו שזה קשה, ואדרבא הגמ' אומרת שלפי הצער כך השכר, ובייחוד במצוה זו שהתורה הבטיחה לנו שכר על כך "למען יאריכון ימיך".

על כן כל זמן שהדבר אפשרי "לבלוע" את הצער שלך, למרות הקושי שבדבר, ראוי "לבלוע". אבל אם אי אפשר יותר כי באו מים עד נפש, ראוי למעט בפגישות ובנקודות חכוך.

בהצלחה

חודש מבורך

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות