שאל את הרב

איך אפשר לכפר על כך שנכשלתי בכיבוד הורים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/05/20 21:26 כו באייר התשפ

שאלה

היי, לאחרונה חטאתי בכיבוד הורים ולצערי נכשלתי במצווה. זה שאנחנו כל הזמן בבית בקורונה כנראה השפיע וגרם למה שקרה, ואני כל כך מתחרטת ומצטערת על כך. אני יודעת את החשיבות הרבה של המצווה וזה כל כך מבאס אותי וקשה לי שלא כיבדתי. רציתי לדעת אם יש דרך לתקן את החטא הזה? אני יודעת שהוא מאוד חמור ואני ממש אשמח לדעת על דרך בה אני אוכל לכפר על מעשי... תודה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום יקרה!

התחושה שנשארת בתוכנו אחרי שאנחנו חוטאים היא לא נעימה. קשה לנו לראות את עצמנו מתנהגים בצורה שאנחנו לא מאמינים בה, ובמיוחד כשמדובר בהתנהגות שפוגעת באדם קרוב ואהוב. יש בזה משהו מאכזב, אבל כמו כל בן אדם, גם לנו זה קורה לפעמים.

לפני שאתייחס לחטא ותיקון, אני חושבת שמגיע לך להסתכל על עצמך בעין טובה. תקופה הקורונה הביאה איתה ימים שלמים בתוך הבית, בלי שגרה ומפגשים חברתיים, כשבאוויר יש חוסר וודאות ודאגות בקשר למצב הבריאותי והכלכלי. כל אלה גורמים לנו להיות במין מתח תמידי, ובאופן טבעי הפתיל קצר יותר. ברור שאי אפשר להשתמש בקורונה בתור תירוץ כדי לוותר לעצמנו, אבל חשוב לזכור את המצב ולדון את עצמנו לכף זכות בתוך המציאות המאתגרת הזאת.

ואפילו בלי קורונה בסיפור, כיבוד הורים זאת באמת לפעמים מצווה לא פשוטה. הקשר שלנו עם ההורים נוגע בנקודות מאוד עמוקות ורגישות בתוכנו. לחלקנו פשוט ולחלקנו קצת פחות, אבל זאת מצווה שכל אחד מתמודד איתה. גם להורים שלך בוודאי היה את הנפילות שלהם מול ההורים שלהם, ואני בטוחה שהם מבינים אותך ויסלחו על מה שקרה.

"אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן"

כל פעם שאנחנו חוטאים, זה יכול להיות מנוף להצלחה. לא סתם כתוב "שבע יפול צדיק וקם". מעבר לזה שהפסוק מלמד אותנו שכל אדם נופל, אפילו הצדיקים, אפשר גם ללמוד שעצם הנפילה היא זאת שנותנת את הכוח לקום. השאלה שלך מראה כמה כיבוד הורים חשוב לך, ואין לי ספק שאת רק תעלי ותתקדמי מזה!

הרמב"ם בהלכות תשובה אומר לנו שכדי לתקן, העיקר הוא לעזוב את החטא ולהחליט שלא לחזור עליו. רק להפסיק ולהחליט שזהו, את מבינה? לא צריך איזה מעשה גדול, פשוט להבין שטעינו ולרצות לעשות אחרת. לתקן על חטא זה כ"כ פשוט שאנחנו לא מאמינים עד כמה זה קל.

"רק להוסיף טוב..."

כמו שכתבת, כיבוד הורים זאת מצווה חשובה ותמיד טוב להתחזק בה. אז השלב הבא הוא לא להתעסק יותר מידי בחטא, זה סתם מחליש ומייאש. אחרי שהבנת שטעית ואת רוצה לתקן, אני ממליצה לך להתמקד בעיקר בלהוסיף טוב. זה יכול להיות בדברים הכי קטנים- להגיד תודה לאבא ואמא, להכין כוס קפה, לעזור בבית ולעשות דברים שמחים ביחד. ובעיקר להבין כמה אנחנו חייבים להורים שלנו- על כל האהבה והאכפתיות, על כל הדברים שדואגים שלא יחסר לנו בפן הטכני, הנפשי והרוחני ועוד ועוד. להבין ששום דבר לא מובן מאליו, וזה שיש הורים זה נכס יקר כל כך.

מתפללת ומאמינה שתצמחו מתוך מה שקרה, ושבעקבות התקופה הזאת הקשר שלך עם ההורים יתחזק. בהצלחה גדולה!

עידית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות