שאל את הרב

כיבוד הורים כשאבא שלי מתנהג נורא

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 12/08/19 01:23 יא באב התשעט

שאלה

שלום הרב!

זה די שאלה אישית, היא מופנת אל כל העבר שלי. תמיד היה לי בעיה בלכבד אנשים שלא מכבדים אחרים. וזה כולל גם את ההורים שלי, את אבא שלי, הוא היה חולה לפני כמה שנים אז הפסיק לעבוד, ומאז כל היום הוא בבית וזה קצת לא נורמלי אבל זה לא בריא לו לעבוד, ויש לו בעיות, הוא גם מזלזל המון באמא שלי ולפעמים מקלל אותה, כמובן שאין אלימות, אבל יחס משפיל ומבזה זה כמו אלימות, ולא נעים לי לשמוע את זה אז אני לא מכבדת אותו ביכלל בחזרה. הוא גם לא מכבד אותי אף פעם. ואני תמיד מנסה להתחיל איתו מחדש ולעזור לו והוא לא מפסיק לדבר אלי לא יפה. אני תמיד עבדתי מגיל חמש עשרה כדי לפרנס את עצמי ואת המשפחה, ואבא היה לוקח כסף מהצד כדי להמר. ומאז אני מחביאה את הכסף שלי כל הזמן.

בשבת האחרונה הייתה הרגשה ממש לא נעימה אבא שלי צעק והתעצבן בשולחן כי מה שאמא שלי הכינה לא רצה אז צעק והתעצבן.

אני לא מספרת לאף אחד את הבעיות עם אבא שלי. אמא שלי כל כך נסיכה וכל כך אכפת לה. והוא רק הורס. אם זה היה מישהי אחרת שנשואה לו היא הייתה מתגרשת ממנו.

עכשיו אמא שלי פעם אחת כמעט התגרשה ממנו ואני רציתי שזה יקרה כי ידעתי שזה לא טובה אבל בסוף היא התחרטה.

זה כל כך משגע לא נעים להיות פה אפילו לשניה. אבא שלי בכללי עבר המון בחיים. והוא מאוד מצחיק לכולם , אבל כשהוא בבית הוא בן אדם אחר.

אני לא מכבדת אותו כי אני לא רוצה. הוא פוגע בי. אני יודעת שאני עוברת על המצווה כבד את אביך. אבל אי אפשר קשה לי לכבד אותו כשהוא מדבר כל כך מגעיל. איך זה אפשרי?

ממש קשה לי כל הזמן. בבתים של חברות שלי אין את זה, ההורים מכבדים אחד את השני הכי בעולם.

השאלה אם אני לא מכבדת אותו אני באמת פוגעת במצווה כבד את אביך?

אשמח מאוד אם יהיה לי לפחות כיוון כי אני אבודה כבר כמה שנים, אבא זה חלק מאוד חשוב בחיים, ואצלי זה בדיוק קורה הפוך, אני לא רוצה אותו בחיים שלי, אבל זה אבא שלי גרם לזה.

תודה רבה על הפינוי מזמנך!

תשובה

שלום וברכה,

שאלתך שאלה חשובה וכואבת.

אשרייך שאת מתמודדת עם מציאות כל כך מורכבת. זה לא ניסיון קל בכלל. ואם ה' העמיד אותך בו, כנראה שאת מסוגלת לעמוד בו. אביך, לפי המסופר עבר תקופות לא קלות בחייו, ואת כעסו ותסכולו הוא מוצא עלייך ועל אמך. כמובן, גם את עוברת תקופות לא פשוטות מול אביך וההתמודדות שלו מול עצמו, ואינך צריכה להיות מבוזה ומושפלת.

מעבר לכך, הייתי ממליץ לך לעשות עבודה של עין טובה על אביך. כפי שכתבת, אבא שלך עבר תקופות קשות בחייו, וכנראה במציאות שהוא נמצא הוא מתנהג כפי איך שהתנהגו אליו. זה לא מצדיק את ההתנהגות הזאת, אך המבט השונה יכול ממש לשנות הרבה אצלך בתחושה וביחס.

בנוסף, זכרי זה אביך, ולא תוכלי לשנות זאת. בין אם הורייך יתגרשו ובין אם יישארו יחד, זה אביך, ואת חייבת בכבודו. הייתי ממליץ לך, לנסות למעט במפגשים מיותרים אתו. ככל שתגדלי תוכלי למעט בנקודות הממשק אתו. וההפסד יהיה בסופו של דבר שלו. אם את מרגישה שזה מגיע לאלימות או השפלות שאינך יכולה לשאת, פשוט תתרחקי ממנו. החובה שלך לכבד אותו עד גבול האפשר. כשאי אפשר צריך להתרחק.

כשהוא צועק עלייך או מדבר אלייך לא יפה, הדרך הטובה ביותר היא פשוט לשתוק ולקבל את הדין באהבה. חשוב שהמילים שלו לא יפגעו בך. תזכרי לעצמך שאת עומדת בניסיון מאת ה', לשתוק ולא להגיב, והוא המסכן שהוא ככה מדבר.

בנוסף, מומלץ מאוד שתנסי לעבוד על עצמך (אפשר אפילו ללכת לייעוץ אישי בעניין), שלא ללמוד מההתנהגויות השלילות שלו. כי כשילד/ה חשופים להתנהגויות כאלו הרבה פעמים הם הופכים בעצמם להיות כאלו. ולשם כך חשוב שתרגילי את עצמך להיות נעימה וטובה, ולא כפי שאביך מתנהג.

אל תשכחי להשקיע בקשרים טובים עם אמך, שעוברת כנראה גם משברים קשים מול אביך (כפי שכתבת).

זכרי, זהו ניסיון גדול, בעז"ה מתוכו תיבני ותתגדלי למקום נעלה יותר.

בהצלחה רבה מאוד, יהי ה' בעזרך.

הלל

כתבות נוספות