שאל את הרב

טלטול מנורת חשמל בשבת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/08/19 11:02 יד באב התשעט

שאלה

שלום,

מדוע אסור לטלטל מנורת חשמל בשבת?

תודה,

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אסור לטלטל מנורה עם חוט להט בשבת, מפני שהשלהבת היא מוקצה (כמו גוף חימום בתנור חשמלי).

בעניין נורות פלורסנט ונורות לד שאין בהן חוט להט. יש מחמירים לאסור טלטול בשבת בכל דבר שדרך בני אדם להיבדל ממנו ואין בזה נפק"מ אם החוט הוא חוט להט או דבר הדומה לו, ואף שהוא מתוקן ועומד לשימוש האדם.

בשם הגרי”ש אלישיב נאמר שיקול נוסף לאיסור: הואיל ולא נתברר די הצורך בפוסקים מפני מה אסרו לטלטל נר דולק אם זה משום שעלולים לכבותו תוך כדי הטלטול, או שהאש נחשבת חפץ לעצמו שדינו כמוקצה מחמת גופו וכו’ לא נוכל להתיר טלטול של פנס גם אם אין בו שלהבת אלא אור פלורוסנטי בלבד.

עם זאת, מכון 'צומת' משווקים מנורת לילה לשימוש בשבת. להלן שאלה ותשובה שלהם בנדון: אבקש את התייחסותכם למנורת הלילה המשווקת כניתנת לשימוש בשבת באישור שלכם (מנורת 'אור-לי'). במנורה מנגנון שע"י הזזה מכסה את המנורה וחוסם את האור. מדוע אין הדבר נחשב למוקצה שאסור בהזזה בידים? ואולי אפילו בסיס לדבר האסור (ואז אפילו לצורך גופו ומקומו אסור בהזזה) שכן הוא משמש את המנורה?

תשובה: המנורה היא לכל היותר כלי שמלאכתו לאיסור, שהזזתו מותרת לצורך גופו ומקומו. אין בה שלהבת אלא נורה פלורוסנטית. פוסקי דורנו מתירים טלטול מכשיר חשמלי פועל כמו מאוורר וכדו'. אגב, גם בשעון היד יש בטריה...

כתבות נוספות