שאל את הרב

טיפים ועצות לשמירת הברית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/07/20 21:20 ז באב התשפ

שאלה

שלום וברכה!

רציתי לשאול מה הדרכים לשמור שמירת הברית?

אני מאוד משתדל לא ליפול לעצת היצר הרע, אבל לפעמים היצר הרע מנצח אותי.

רציתי לבקש מכם כמה טיפים לשמור שמירת הברית ולא ליפול לעצתו של היצר הרע.

תשובה

שלום לשואל היקר!

שמחים שפנית אלינו. תודה על השיתוף. ישר כוח על הרצון להתקדש ולשמור על הברית!

חשוב שתדע שזה נושא שמתמודדים אתו הרבה מבני הנוער. התמודדות לא פשוטה בכלל-אבל נורמלית לחלוטין. אנחנו בני אדם וב"ה הקב"ה נתן לנו כוחות רבים, האתגר שלנו הוא להביא כל כוח במקום הנכון ובזמן הנכון. אתגר שממשיך ללוות אותנו כל חיינו, כל שלב בחיים וההתמודדות שלו.

הכוח המיני בפרט הוא כוח עוצמתי. העולם לא יכול להתקיים בלעדיו. כוח חשוב זה נועד להביא חיים לעולם ולשמש כ"דבק" בין בני זוג לבניית בית. אך הוא מופיע בדרך כלל בשלב שאנו עוד לא צריכים "להשתמש בו" בפועל. פער זה יוצר את הקושי בהתמודדות, במיוחד בדור הנפלא שלנו, עם ההתקדמות הטכנולוגית המבורכת, שמזמנת לנו התמודדויות לא פשוטות בכלל..

אז מה עושים?

1. עיסוק ביצירה חיובית - זה יכול להיות לימודים, נגינה, ספורט, התנדבות, או כל עיסוק אחר שאתה אוהב. לא כ"בריחה" מההתמודדות. להיפך, זו הדרך להביא לידי ביטוי את כוח היצירה שלנו בצורה הטובה ביותר בגיל הנעורים. כל מיני תחומים שבחיים הבוגרים לא תמיד יהיה לנו את הפנאי לעסוק בהם.

2. לימוד תורה -הגמרא אומרת "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין". אחד ההסברים לדרשה המיוחדת הזו של חז"ל הוא שמאכל ללא תבלין הוא מאכל תפל ללא טעם. אפשר אך קשה ביותר לאכול מאכל כזה. התבלין הופך את המאכל למשהו שכיף וטוב לאכול. כך גם התורה נותנת לנו את המשמעות בחיים ואת ההדרכה הנכונה איך להביא לידי ביטוי את כל הכוחות שלנו בצורה הנכונה.

3. דימוי עצמי חיובי - ר' נחמן מברסלב אומר שכל אחד צריך למצוא את הנקודה הטובה שבו. ממש לזהות אותה ולהעריך אותה. גם אם זו נקודה קטנה והיא נראית לא הכי משמעותית – היא מרכז האישיות שלך. שמעתי בשם הרב ליאור לביא שהא'-ב' של לצאת לחירות זה להבין שמי שאני חושב שאני- זה לא אני. לעמוד מול ההתמודדות. היא לא מגדירה אותך- האני שלך נמצא במקום הרבה יותר משוחרר. נסה להתמקד בטוב שבך, התכונות והמעשים הטובים, כי הם מרכז האישיות שלך, לא ההתמודדות!

אני רוצה גם לשתף אותך במיזם חדש שיצא בחודשים האחרונים-חזקים ברשת. קבוצות ווטסאפ מחולקות לפי גילאים בהם אפשר לשלוח שאלות אנונימיות ולקבל מענה ממיטב המשיבים. רבנים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים. כל יום מתפרסמת שם שאלה חדשה. מוזמן להצטרף ולראות אם זה מסייע לך בהתמודדות: https://mmb.org.il/chazakim/.

לסיכום, הצגתי בפניך מס' כלים להתמודדות. לימוד תורה, עיסוק ביצירה חיובית ודימוי עצמי חיובי. כמו כן, גם המיזם של חזקים ברשת. תוכל לנסות אותם ולראות אם הם אפקטיביים עבורך ומסייעים לך בהתמודדות.

לסיום, לאחר כל ההשתדלות שלנו מה שנשאר לעשות זה להרים עיניים לשמיים ולהתפלל לבורא עולם שיעזור לנו בהתמודדות. "יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו.. ואלמלא הקב"ה עוזרו – אין יכול לו!.. ".

בהצלחה רבה! חזק ואמץ! מוזמן לפנות שוב..

כפיר

כתבות נוספות