שאל את הרב

איך עושים חשבון נפש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/07/20 18:00 ח באב התשפ

שאלה

איך עושים חשבון נפש?

תשובה

שלום יקרה.

השאלה שלך חשובה מאוד. חשבון נפש הוא דבר מרכזי בחיינו המסייע לנו להתבונן על מעשינו ודרכנו, לבחון אותם ולחשוב מהי הדרך הנכונה להתקדמות כרגע. כדי שחשבון הנפש יהיה יעיל, ירומם אותנו וחלילה לא ישקיע אותנו ויבאס אותנו, חשוב לעשות אותו באופן נכון, בעין טובה ובמינון ועל כך אפרט בשורות הבאות.

חשבון נפש הוא אמצעי לבדיקה ולתכנון של דרכנו. בפועל בעת חשבון הנפש אנחנו מתבוננים על פעולותינו, על מחשבותינו ועל כל מה שחשוב לנו לבדוק ובודקים אם נהגנו נכון ומה כדאי להמשיך או מה כדאי לשנות ולשפר. רגע של חשיבה מחדש מאפשר לנו לעצור את שטף החיים, להסתכל על החיים, לחשוב עליהם ואולי גם לשנות דבר או שניים. אדם שלעיתים חושב ובוחן את מהלך חייו עשוי להתקדם באופן נכון ומסודר.

נקודת המוצא של החשיבה וההתבוננות העצמית היא נקודה בנפש ששמחה במי שאני ושרוצה לגדול מתוך טוב, ולא חלילה נקודה שרוצה להנמיך ולהלקאות אותנו. נקודת מוצא כזו מגיעה מתוך הבנה שיש בי טוב, גם אם אני טועה לפעמים, יש בי הרבה טוב ואת הטוב הזה אני רוצה להגדיל ולהרחיב. כך למעשה כשאני מוצאת דבר לא טוב שעשיתי, חשוב לבחון את המניעים של אותו דבר ולרוב נמצא שסתם שגינו או מתוך רגע של חוסר תשומת לב ובתוך תוכי רציתי להיטיב. חשוב שנסתכל על עצמנו ועל אחרים בעין טובה שמבינה שבתוכנו אנחנו טובים ורק צריך לדייק ולממש את אותו טוב מכיוון שכך יהיה לנו כוח להתמיד במעשינו הטובים ולתקן את הדרוש.

מתוך אותה עין טובה, אפשר להבין שחשבון נפש או התבוננות עצמית אינם רק על המעשים או ההתנהגויות הלא טובות שבנו. חשוב להתבונן גם על הטוב שבנו ועל המעשים הטובים שעשינו. יש מעלה גדולה, ואפילו יותר קל, לצמוח מהטוב מפני שמכוח האינרציה קל להמשיך דבר שקיים מאשר לשנות לגמרי דפוס התנהגות. טוב מושך טוב ורע מושך רע. אם נהיה במבט חיובי על עצמנו ונהיה מודעים לטוב שבנו אז הוא ימשיך להופיע ולהתפשט בנו וימשוך עוד טוב אלינו. על כן, מומלץ בעת בחשבון הנפש למנות לפחות חמישה דברים טובים שעשינו באותה תקופת זמן. אפילו כדאי לסגל לעצמנו מנהג לשבת בסוף שבוע ולחשוב או לכתוב על הטוב שהיה בשבוע שעבר. התרגיל הזה עשוי לשנות את המבט על כל החיים שלנו ועל כל הקורה לנו, ובעיקר לא להתמקד רק במה שלא טוב בנו.

ההתבוננות בעצמנו לא אמורה לקטוע את שגרת חיינו אלא להיות חלק טבעי ממנה. לכן נכון לקבוע זמנים מסוימים להתבוננות למשל לילה, שבת, ראש חודש ויום הולדת, בדיוק כמו שה' קבע לנו את חודש אלול ואת הימים הנוראים לזמן המיוחד לחשבון נפש. אם יהיו לנו זמנים מוגדרים לחשיבה עצמית, נוכל להתמקד בחיים עצמם ולא לחשוב כל הזמן מה היה אפשר אחרת. מובן שאם נהגנו לא נכון, מוכרחים להתבונן במעשה, אך אולי כדאי לעשות זאת לאחר זמן מה כדי לא לשקוע במה שקרה וכן כדי שתהיה לנו נקודת מבט רחבה על כל המציאות שהייתה נתונה באותו רגע.

כדי שחשבון הנפש יתרום להתקדמות שלנו, כדאי למקד אותו בכמה נושאים שחשוב לנו להתקדם בהם כרגע ולא לנסות לחשוב על כל מעשינו. למשל, אם חשוב לנו לעבוד על לשון הרע או על בזבוז זמן, אז בעת ההתבוננות נבחן מתי אמרנו משהו שלא היה צריך להיאמר, מתי התאפקנו ולא אמרנו מה שרצינו או מתי ניצלנו את הזמן הפנוי כמו תוכנן, איך אוכל להמשיך לנצל את הזמן כך וכן הלאה. המיקוד המרבי הוא שלושה נושאים לכל היותר, שכן יותר מזה עלולים להתפזר ולהגיע למצב של "תפסת מרובה, לא תפסת" ולהתבאס מחוסר ההתקדמות שלנו.

מוזמנת לכתוב לנו ולשאול עוד בנושא הזה ובכל נושא אחר.

עלי מעלה מעלה ויהא ה' בעזרך.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות