שאל את הרב

זרע לבטלה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 19/02/19 13:04 יד באדר א'

שאלה

שלום כבוד הרב

סליחה שאני מדבר על נושא זה אבל אני מרגיש שאני חייב

אני כבר שבוע בערך לא מוציא זרע לבטלה וזה ממש קשה לי כבר.

אני מרגיש שאני לא יכול יותר, אבל מצד שני אני מרגיש שאני פתאום מפסיק להיות בדיכאון ועייף כל הזמן.

ומתחיל לזוז אני אשמח אם תתן לי עצות איך להתעלם מזה ולהמשיך רגיל תודה

תשובה

שלום וברכה,

אשריך שאתה מצליח להתגבר, ואשריך שאתה רוצה להתחזק בתורה ויראת שמים.

זו זכות גדולה מאוד.

נגעת בנושא חשוב ורגיש, שלא מתאים לדון בו מעל דפי הרשת. אך מכיוון שבקשת והדבר מטריד אותך ועוד רבים אכתוב לך מספר כלים שבעז"ה חלקם יוכלו לעזור לך.

שולח לך משהו שכתב מישהו שאני מכיר. ייתכן שזה יכול לעזור לך:

עצות מאח לאח:

עצות ודרכים להתמודדות במלחמת האש הקודש מול היצר הרע בשמירת העיניים ובנפילות ברשת, על פי דברי רבותינו ז"ל.

1. המלחמה התחילה כבר מזמן- כלל ראשון וחשוב מאד הוא לדעת שהקרב הטוב והמועיל ביותר מול היצר הרע הוא מניעה. כמו בהתמודדות מול מחלה, התרופה הטובה ביותר היא בריאות איתנה. בכלל לא להגיע למצב של מחלה. הכלל היסודי של 'משביעו- רעב', הוא אולי אבן היסוד הכי חשובה במלחמה זו. אנו כל היום הולכים במקומות ציבוריים, נוסעים לעבודה, רואים אנשים ומסתכלים בתמונות. במקום מסוים בתת מודע שלנו, הרצון לחטא מתחיל לנבוע, ואז פתאום בסוף היום אנו עלולים למצוא את עצמנו עם רצונות שלא נבין מאיפה הם בכלל באו לנו. ככה היצה"ר פותח את הבוקר שלו, חושב איך להוביל אותנו בדרך כזאת, שבסוף היום כבר המלחמה תהיה לו קלה. אז אם חשבת שעכשיו, בסוף היום, מתחיל הקרב, תתעורר. המלחמה התחילה כבר מזמן.

2. יחס גורר יחס- היצה"ר לפעמים מתנהג אתנו כאילו אנחנו ילדים, מעורר בנו כאלו רצונות נמוכים, מושך אותנו למעשים שבאמת כ"כ לא מתאימים לנו. אבל, אם זה היחס שלו, אז היחס שלנו יהיה דומה. זה כביכול ילדותי, אבל זה קלף מנצח. לא משתמשים במכשירים ללא חסימה. נקודה. הוא מנסה להוריד אותנו לקטנות, אז בקטנות אנחנו גם ננצח אותו. חוץ מזה, שהיום בזכות אינטרנט רימון וחברות נוספות, זה כבר ממש נהיה לגיטימי ונורמאלי, ומדבקה של נטספרק על הסמרטפון אפילו קצת מגניב. תדע גם, שישנם המון אנשים שאינם יהודים בכלל שעושים חסימות כאלו ואחרות.

3. משכהו לבית המדרש- לא, לא הכוונה הפעם לפתוח ספר. לא צריך להתחיל לעיין בפרשנים כשפוגע בך מנוול זה. עצת חז"ל היא פשוטה ועמוקה. לקום וללכת לבית מדרש, למקום כינוס של חברים יראי שמיים שעסוקים בדברי אלוקים חיים. כשתגיע לשם כבר תבין. תמצא את עצמך עומד בפתח בית המדרש, מקום מלא תורה, מלא שמחה ואור, מלא דביקות חברים ואהבת ה'. הבושה שתרגיש בעצמך תבער כ"כ, תחשוב איזה רצונות נמוכים יש בך, לעומת האור הטוב והמתוק שקורה שם בפנים. אם אבן הוא נימוח, אם ברזל הוא מתפוצץ...

4. זה לא נגמר עד שזה נגמר- אז ככה, אם חשבת שאחרי שתכנס לישיבה, אחרי שתתחתן, אחרי שכבר תהיה אבא וכו' היצה"ר יגיד לך שלום ותיפרדו כידידים, אז טעית. זה לא ג'ודו פה שמתחבקים אחרי ההיאבקות, זו מלחמה על החיים. לכל החיים. זה קצת מייאש בהתחלה, אבל זה מכניס אותנו לתפיסה הנכונה במלחמה.

5. סקרנות, תירוץ גרוע- לפעמים אנחנו בכלל לא רוצים לחטוא, באמת. סתם, תמונה מעניינת שקופצת, ומשם לעוד קישור שבתחתית המסך, והעסק מתחיל להתגלגל. צריך לדעת ממה להיזהר. באופן כללי, סקרנות, אינה מידה טובה. בעיקר כשאנו עסוקים בנושאים כאלו. במלחמה, כמו במלחמה, כל בית יכול להיות ממולכד.

6. זיהוי זמנים מועדים- כאן כבר אנו עולים שלב, הטיפול נהיה יותר אישי וממוקד. כל אחד יודע על עצמו מה הם אותם זמנים המועדים לפורענות, זמנים אותם היצה"ר אוהב במיוחד. זה יכול להיות אירוע משפחתי מעורב ובלתי צנוע, פרסומות בטלוויזיה במחצית של משחק כדורגל, או סתם שעת לילה מאוחרת בבית כשכולם כבר הלכו לישון והמסך נשאר דלוק. כשנדע איפה אנו יותר חלשים, נדע איפה להשקיע יותר כוחות ובטיחות.

7. דאגה בלב איש- זה לא המלצה, זה חובה לכל אחד ואחת. חבר נפש, אח טוב או רב קרוב שאפשר לדבר אתו על הכל, בלי לפחד ובלי לחשוב מה הוא יחשוב עלי אח"כ. לא תאמינו איזו השפעה עצומה ואיזה כוחות נפש זה ייתן לכם. עוד אחד מהדברים שלא מצליחים להבין עד שעושים אותם.

8. ארגז כלי עבודה- כמה כלי עבודה שעל כל אחד אפשר לפרט המון, ואידך זיל גמור.

● לימוד תורה- מכניס אותנו למחשבות טובות ונכונות, איילת אהבים ויעלת חן. לוקח את כל המחשבות הנמוכות ומרים אותם לשורשן למקום הטוב עבורן. חכמים קוראים לזה סם החיים, סוג של מוגנות כזאת שאם יש לך אותה באמת, אתה מסודר: "בראתי יצה"ר, בראתי לו תורה תבלין"

● ציצית- באופן הפשוט, תזכורת תמידית מה אנחנו, מה חיינו ומול מי אנחנו מתמודדים. בנוסף, כמו סגולה שאנו עונדים אותה תמיד, שומרת עלינו ועוזרת לנו. מאד חשוב לא להוריד אותה, אף פעם, בפרט באותם זמנים המועדים לעיל.

● שמע ישראל- מסירות נפש. כפשוטו. אני מוכן למסור את כל הגוף שלי ממש לכבוד ה'. הכל! את כל הכסף, את כל הכבוד את כל החלומות ואת כל התאוות. ובכיוון אחר, אם הייתי מדמיין מישהו שמצמיד לי אקדח לרקה ואומר לי תחטא, או שאני הורג אותך. בטוח שהייתי אומר לו לירות... כשמתחילים להרגיש שהיצה"ר מתחיל לתפוס עלינו יתרון במערכה, פשוט להרים יד ולומר שמע ישראל. פשוט, זמין ויעיל.

● הזכרת יום המיתה- בשביל להבין את הכלי הזה היטב, צריך ללמוד את פרק ח' בספר הכשרת האברכים להאדמו"ר מפיאסצנה. על רגל אחת, להיזכר בדבר שקשה מכל עונש שבעולם, שאף אחד לא ינצל ממנו. "סוף אדם למות וסוף בהמה לשחיטה".

9. ואלמלא הקב"ה עוזרו- או במילה אחת, תפילה. כל יום, כל הזמן. בתפילה הרגילה בביהכ"נ או בהתבודדות לבד. לחשוב על נחת הרוח שיש לה' יתברך מכך שאתה, הבן שלו, שנשלח לכבודו לשדה הקרב, צועק אליו ומבקש ממנו עזרה, אומר לו: אבא, למענך ירדתי לכאן, למקום נמוך ושפל כ"כ, רק לקדש את שמך גם בעולמות תחתונים אלו, לא היה חסר לי כלום כשישבתי לידך תחת כנפי השכינה. אתה חיפשת מי שיעשה עבורך את השליחות המלוכלכת הזאתי, ורק אני מרב אהבתי אותך הסכמתי לכך בנפש חפצה, כדי לגרום לך נחת רוח. אנא אבא, עזור לי, תהיה איתי במלחמה עקובה מדם זה. באמת שאני לא יכול כבר בלעדיך.

10. שמחת הניצחון- אשריך אחי, התגברת, ניצחת. אנו נוטים לזכור את הנפילות שלנו למשך זמן רב, אך לעומת זאת, את הניצחונות שלנו אנו מרבים לשכוח ולפעמים בכלל לא שמים לב אליהם. אחי, ניצחת. מברוק. פרגן לעצמך. אין לך מושג איזה אור וברכה השפעת לעצמך, למשפחתך, לסובבים אותך, לעם ישראל ולכל העולם כולו לעולמי עולמים. בלי להגזים.

אשריך אחי.

עוד כמה עצות שפעם כתב מישהו נוסף: מה עושים כשיש בעיות של פגם הברית?

1. לחסום את האינטרנט מתכנים שליליים.

2. לא להתייאש אף פעם - גם אם נפלת כמה פעמים.

3. להתפלל כל הזמן (גם לפני וגם אחרי), לשמור על קשר עם ה'.

4. לימוד תורה.

5. לשמוח כל הזמן. במיוחד בדברים הקשורים לעבודת ה'.

6. להאמין שההצלחה נמדדת ע"פ המאמץ ולא ע"פ התוצאות "לפום צערא אגרא".

7. לקרוא תיקון הכללי.

8. לא להיות לבד הרבה (מקלחות קצרות ומהירות, וכן התפנות בשירותים).

9. לא לגעת בכלל בכל איזור הברית.

10. לא לחשוב על כל הנושאים הקשורים לבעיות הללו.

11. לא להתבטל. "הבטלה מביאה לידי שעמום, והשעמום מביא לידי חטא".

12. לטבול במקווה טהרה.

(הערה: חשוב לדעת שמקרה לילה זה דבר טבעי שקורה ולא צריך להישבר מכך ולהיכנס לעצבות חס ושלום. עצת יצר הרע להגיד לך שאתה נכשלת ולכן תמשיך להיכשל).

בהצלחה רבה רבה בעבודת הקודש שלך.

כתבות נוספות