שאל את הרב

התקרבות לה'

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 18/06/18 19:31 ה בתמוז התשעח

שאלה

שלום הרב, בזמן האחרון אני שמה לב שאני לא ממש קרובה לה'

יצא לי לראות בנות שכשהן מתפללות ממש בוכות וכו ואני לא מגיעה למצב כזה... אני מבקשת ומתפללת אבל לא עם בכי ודמעות, מרגיש לי כך שאני פחות קרובה לה' ופחות חזקה מהן. האם הבכי בזמן התפילה הוא כזה חשוב? תפילה כזאת נשמעת ונענית יותר? והאם יש לנסות לבכות "בכוח"?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה.

ראשית אציין שזו אחת מהשאלות המתוקות ביותר שנשאתי עליהן לאחרונה.

עצם השאלה מראה את הרצון הכנה שלך להתקרבות ושמחה בה' ית'. יישר כח!

לגוף השאלה.

כותב האר"י ז"ל וכן מופיע בספר חסידים ועוד שתפילה שיוצאת מכל הלב מתקבלת, ודרך התפילה הראויה היא אכן בדמע ובתחנונים לפני המלך ב"ה.

אמנם הכוונה היא לבכי המבטא התעוררות טבעית הבאה מרצון האדם ודבקותו בה'. וחז"ל קבעו את הכלל: רחמנא ליבא בעי: הקב"ה רוצה את הלב שלנו. ניתן לו את לבנו בשמחה והוא יראה לנו את פניו השוחקות.

במילים אחרות, הבכי הוא רק סימן להתעוררות ולא סיבה, ולכן הבכי הוא לא מטרה בפני עצמה, אלא עלייך (כמו כולנו) לנסות לחזק עצמך בקשר ובערגה לריבונו של עולם, ולנסות לכוון במילות התפילה, ועצה טובה היא להוסיף מילים מעצמך לתפילה לפי הנושאים השונים של הברכות. חז"ל ארו שחסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת לפני התפילה, ומטר השהייה הזו היתה לייחד את המחשבה והכוונה שלהם בקב"ה. תשתדלי גם כן לנהוג כך (אפילו לא במשך שעה שלימה...), ובתפילה תחשבי בנפשך על גדולת ה' ואהבתו הרבה לעמו שמראה לנו ניסים ונפלאות אדירים כל רגע ממש, ומשם תגיעי לאהבת ה' ולשמחה גדולה בו - זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בך - נגילה ונשחמה בך ריבונו של עולם.

למרות האמור, בתפילה של כיפור יש ענין להרים בבכי וכן בתפילה על חטאים ועוונות, ולכן שם יש שכתבו עצה לנסות לבכות 'בכח', ואם לא אז לפחות לאומרם בלשון בכיה, וטוב לנהוג כך, וזה סימן למחיקת עוונות, אולם בתפילות של ימי השנה אין צורך בזה.

שוב הרבה הצלחה ועליה במידות וביראת שמים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות