שאל את הרב

התנהלות במצב של נגיף הקורונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/03/20 07:20 כז באדר התשפ

שאלה

שלום הרב,

חשבתי, שבזמנים כאלה אנו עלולים ח"ו להגיע למצב כמו באיטליה צריכים להחליט את מי להמשיך לרפא ואת מי לעזוב ולתת לו למות בגלל המחסור באמצעי רפואה לכולם. אם ישראל בסוף יצטרכו לעשות דבר, ומתוך ההנחה שזה היה מתנהל על פי ההלכה, האם היה צריך ליישם את הדין של הקדמת איש לאשה וכהן לישראל וכדו' כפי שכתוב בהוריות, או שלא?

שאלה נוספת, אם עשרה אנשים מתפללים יחד, כל אחד מהמרפסת שלו, האם הם יכולים להצטרף למניין (לענין אמירת קדיש קדושה וקריאת ספר תורה)?

עזרא בלוק

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לשאלתך הראשונה, הנושא של קדימת טיפול בחולים ונפגעים, רחב מאוד, רבו בו הדעות השונות. וודאי המשנה בהוריות נכללת בין המקורות עליהם מסתמכים בדיון זה, אבל יש פירושים שונים למשנה זו ויש מקורות נוספים בבסיס לסוגיה רחבה זו. להלן שני קישורים לדיונים רחבים בנושא.

https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C_%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%90%D7%99

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=751

מניין 'מרפסות', להלן ציטוט: הפוסקים נחלקו אם די בכך שרואים אלו את אלו כדי להצטרף, ואפילו הם נמצאים בשתי רשויות שונות, או שדין זה מועיל רק כאשר באחד מהמקומות יש עשרה, כדי שגם האחרים שנמצאים במרפסות האחרות יחשבו כמתפללים במנין, אבל כשאין עשרה במקום אחד אין מנין. בשעת הדחק יש להקל כדעת הסוברים שמצטרפים גם כשאין עשרה במקום אחד. החזן יכוון שאם הלכה כדעה החולקת תהיה תפילתו נדבה.

https://din.org.il/2020/03/18/%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%99%D7%9F-%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9E%D7%9B%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%A8%D7%A4%D7%A1%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%91%D7%90%D7%97%D7%AA-%D7%9E%D7%94%D7%9F/

כתבות נוספות