שאל את הרב

התנהגות מוסרית נכונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/11/19 19:55 ו בחשון התשפ

שאלה

שלום. לפני כ20 דקות בערך חזרתי מהמינימרקט שסמוך לדירה שלי שכמובן הבעלים שלו מכירים אותי שקונה אצלם וזה והייתה שם אישה שבאה לשלם על סל של מוצרים. נתנה תכרטיס אשראי והקופאי לקח תכרטיס והעביר אותו לתשלום כתשלום אחד בודד. ועכשיו אותה אישה שכנראה לא מליונרית התחילה להגיד אבל רציתי תשלומים לא תשלום אחד ובדרך כלל שואלים היא אומרת והמשיכה להתלונן ובעל החנות פנה אליה שאני מכיר אותו ואמר לה גברתי את נתת תכרטיס היית צריכה להגיד לפני שאת מעוניינת בתשלומים. נתת את הכרטיס בלי להגיד משמעו שהקופאי יעביר אותו כתשלום אחד עכשיו החלו הרעמויות וויכוח ואני בצד מחכה לתור שלי ומצד אחד אני יודע שבדרך כלל דווקא כן שואלים במיוחד בסכומים גדולים. אז השאלה היא האם הייתי צריך להתערב ולהגיד היא דווקא כן צודקת בניגוד אליך אכן בדרך כלל שואלים. ומצד מסויים קצת לשרוף את עצמי אצלו וגם לבייש אותו קצת כי הוא מכיר אותי או שהייתי פשוט אמור לשתוק. מה שעשיתי זה שתקתי ואני לא בטוח מה הדבר הנכון היה לעשות. אשמח לתשובה מנומקת תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה העדינה והערכית הזו.

קשה לענות במדויק על שאלה זו, כי צריך להיות שם כדי להבין את הכל.

לכן, אני יכול לכתוב את העקרונות ההלכתיים בלבד, ואתה תגזור מזה את מה שרלוונטי למצב שאתה מכיר טוב יותר ממני.

נקודת המוצא היא שיש חובה הלכתית ומוסרית להתייצב לצד מי שצודק, בעיקר אם הוא הנפגע.

ובמקרה הזה, נקודת המוצא היא שאתה צריך לעזור למי שעושים לו עוול, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר במי שאין לו, והוא החלש בסיפור.

זה צריך להיעשות אם אכן החובה לברר האם בתשלום אחד או בתשלומים מוטלת על הקופאי, ולא על הקונה. אם אתה בטוח בזה – זה מחייב אותך עוד יותר לעמוד לצידה.

האם חובה זו קיימת גם אם אתה תיפגע מזה ?

זו שאלה שיש לה יותר מתשובה אחת אפשרית. חלק מפוסקי ההלכה יאמרו כי אין אתה חייב לעמוד על דם רעך כאשר הדבר הזה יפגע בך, שכן ״חייך קודמים לחיי חברך״, וחלק מהפוסקים אומרים כי אדם צריך להסתכן כדי להציל את חבירו, וכנראה גם במקרה כגון זה.

נראה שנכון הוא ללכת באמצע, לאמור: אם אכן אתה תיפגע בזה בצורה משמעותית – אינך חייב; אך אם אתה יודע לעשות זאת בחיוך, בלי להסתכסך עם בעל המכולת, ואתה יכול לסייע בעדה – זה קיומ איתן של ״לא תעמוד על דם רעך״.

כל טוב ושוב יישר כוח גדול

כתבות נוספות