שאל את הרב

חבר שמתכתב עם בנות: מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/07/20 17:58 ח באב התשפ

שאלה

שלום הרב.

אני בן 14.

אני ילד דתי מאוד, בישוב דתי מאוד, ולומד בתלמוד תורה שנחשב לממש ממש תורני.

יש לי חבר מאוד טוב בכיתה שסיפר לי שהוא מתכתב בהודעות בפלאפון עם בנות ושהוא רוצה להפסיק.

איכשהו עזרתי לו והוא ברוך ה' הפסיק, אבל יש לי עוד חבר, שגם כן מתכתב עם בנות. הוא גם כן אמר לי את זה, והבעיה שהוא לא כ"כ רוצה להפסיק. הוא יודע שזה אסור ולא טוב, אבל זה כיף לו.

ואני מזה דואג לו.

אני ממש רוצה שהוא יפסיק, כי זה ממש אסור!!!

מה אני עושה? בעוד שבועיים אנחנו נפרדים, כל אחד לישיבה אחרת, וזה ממש חשוב ודחוף!!!

תודה מראש,

חבר שאוהב מאוד את חבר שלו, ורוצה בטובתו.

תשובה

שלום לך.

כיף לדעת שבעם ישראל יש אנשים טובים כמוך שאכפת להם כל כך מחברים שלהם. ישר כח עצום קודם כל על המסירות העצומה שלך לחברים שלך.

אם כן השאלה היא- איך לעזור לחבר שלי להפסיק לעשות דברים שפוגעים בו?

כתוב בשולחן ערוך "יתרחק מנשים מאוד מאוד". ובאמת נחלקו הפסוקים איך להבין את דברי השולחן ערוך. מה הגבולות המותרים ואיך בדיוק להתנהל בעולמינו בכל הנושאים הקשורים לבנים ובנות. לכן כל אחד בישראל מצווה במצווה "עשה לך רב" שעוזר לו לפסוק מה נכון, איך ומתי. בסופו של דבר שבעים פנים לתורה וכל אחד פוסק כמו הדרכת רבו/הוריו. לכן קשה מאוד לנו להסביר לאחרים שלא חושבים כמונו, למה כדי או אסור לעשות משהו. האדם בסופו של דבר אחראי על מעשיו ועליהם הוא ייתן את הדין בשמים, לטוב ולמוטב.

לכן אנחנו צריכים להישמר מאוד חס וחלילה לא לפגוע בטעות בחבר בזמן שהרצון שלנו הוא רק לעזור. הגשת עזרה צריכה להיות בצורה עדינה ומותאמת לנפשו של חבר שלך. לכן אולי כדי שתשתף רב או מבוגר אחר, שמכיר את חבר שלך ויוכל לדבר אתו בצורה נכונה ומבוקרת. מעבר לזה זו אחלה סיבה בשבילך אולי גם ללמוד טיפה על הנושא. כך אולי תוכל גם אתה לתת לו יד אם ירצה ובלי קשר זכית גם ללמוד על הנושא בעצמך.

חס וחלילה אין הכוונה להוריד מהערך שלך ומהרצון היפה שלך. להפך. פשוט כשעוסקים הנפשות ובחייו של האדם הפרטי צריך מאוד מאוד להזהר לא לפגוע. אם חבר שלי מתחיל להזכיר לי כל הזמן לפעמים זה יכול לגרום לריחוק שלא רק לא יעזור אלא אפילו יחמיר את הבעיה. יותר מזה, אם חס וחלילה יצא שתריבו בגלל זה תיווצר בעיה גדולה עוד יותר.

ישר כח שוב על הדאגה העצומה שלך לחבר שלך.

עלה והצלח.

איתן

כתבות נוספות