שאל את הרב

האם אפשר לחלק את שעת ההתבודדות? והאם אפשר להעביר שיעורים בגילי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/12/19 01:17 ח בכסלו התשפ

שאלה

שלום לאתר הקדוש והמבורך חברים מקשיבים!

א. רציתי להגיד שב"ה זכיתי להיות קשורה לחברים מקשיבים בתוכנית 'טנא' ואני מאוד נהנית ומקבלת המון תוכן איכותי ומחזק.

ב'. רציתי לשאול, אני נוהגת לעשות התבודדות כמו שרבי נחמן זיע"א אומר לעשות. אבל מרגיש לי לא נכון לעשות את ההתבודדות שעה ברצף. האם אפשר לחלק את השעה לשני מפגשי התבודדות (כל פעם חצי שעה)?

ג'. ובנוסף, האם מותר לילדה בגילי להעביר שיעורי תורה בפני בנות גילי וגילאים קטנים יותר?

אשריכם שאתם מזכים את הרבים ועוד יותר את הנוער שזקוק למקורות של קדושה לשאוב מהם.

תשובה

שלום שואלת יקרה וצדיקה!

ניכר מכתיבתך כי את מלאה ברצון טהור להתקדם בעבודת ה'. אשרייך! מאחלת לך שתמיד תרצי להיות במגמת עליה.

תודה על המילים החמות, משמח לשמוע.

לשאלתך בדבר ההתבודדות. בואי נעמיק רגע בנושא הזה: בהתבודדות, ר' נחמן בעיקר רוצה לעזור לנו להצליח להיות בקשר עם ה', להרגיש קרוב אליו. לשוחח עם הקב"ה ממש כמו בן המדבר לאביו. בדבריו הוא אכן נותן כמה 'טיפים', כגון: להקציב שעה ביום, ללכת לטבע, להיות במקום שאין אנשים.

נקודה נוספת: התבודדות במקורה היא כלפי גברים, ופחות כלפי נשים. כמובן, שאם אשה עושה ויכולה לעשות זאת, שתבורך.

אבל- וזה אבל גדול! קודם כל צריך לקיים את המצווה: "וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם" (דברים ד', ט"ו). לצערנו העולם הזה לא תמיד מקום בטוח, ויש להקפיד מאוד-מאוד לשמור על עצמנו: פיזית, נפשית ובטיחותית. צריך להיזהר בכבישים, להיזהר לא להתחשמל, להיזהר לא ליפול מגובה, ולענייננו- מסוכן מאוד ללכת למקומות שאין בהם אנשים. לצערנו הרב היו מקרים שנגמרו רע מאוד.

ולכן, אם את מתבודדת, רק, רק! במקום מוגן, כלומר בתוך הבית. לא לבד בשדה או על גבעה. אפשר גם בחדר בבית, מתחת לשמיכה; כי פיקוח נפש זה הכי חשוב. (התבודדות כפי שאת שואפת- ואשרייך! - כדאי בגיל יותר מבוגר, וגם אז, רק כאשר מדובר במקום בטוח מעל לכל ספק).

אמרנו שרבי נחמן נתן לנו 'טיפים' להתבודדות- וזה בדיוק ככה. כלומר, כל אחד (ואחת) יכול להגיד על עצמו מה טוב לו, האם הוא מתרכז יותר בבוקר, או הפוך - הוא יותר מתרכז בלילה? גם העניין של ללכת לטבע או למקום שומם - זה בשביל לעזור לנו להיות מרוכזים בהתבודדות, לתת לנו סביבה שבה נוכל לעשות התבודדות יותר בקלות ובשמחה. בנוסף, לפעמים קשה קצת לעשות התבודדות הרבה זמן, שעה ביום. אפשר להתחיל בזמן יותר קטן, למשל עשר דקות, ואם מרגישים יכולת - לעלות בכמות הזמן. שוב, העניין הוא קשר וקרבה לקב"ה, לא צריך לעמוד עם סטופר ולבדוק האם כבר עבר הזמן.

נקודה נוספת למחשבה. עבודת ה' שלנו כוללת את כל תחומי החיים, כלומר - יש גם דברים אחרים שבהם כדאי לפעול ולצמוח. אפשר לחפש תחביבים בשביל הנפש והנשמה, כגון יצירה, כתיבה, טיולים עם חברות ומשפחה, לימוד דברים חדשים, ריקוד, התנדבות עם חברות ועוד.

ומכאן לשאלתך השניה, כמובן שאת יכולה להעביר שיעורי קודש לבנות- וודאי, בשמחה! למה לא? מומלץ לציין את המקורות בהם את נעזרת (כמו שכתוב בגמרא: "אמר רבי אלעזר א"ר חנינא כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם" – מגילה, ט"ז ע"א).

יישר כוחך ועוצמתך על רצונך לעבוד את ה' כראוי.

לכי בכוחך זה והושעת את ישראל! (שופטים ו', י"ד).

שרון

כתבות נוספות