שאל את הרב

הצעה תלמידה לעבור לפנימיה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/11/18 07:54 ז בכסלו התשעט

שאלה

שלום לכבוד הרב!

ראשית, רוצה להודות מקרב לב על תשובה שהרב ענה בעניין אחר וסייע בידי מאוד.

ועכשיו לשאלה נוספת, אני מחנכת של תלמידה בכיתה ט שהרקע המשפחתי קשה מאוד (הורים גרושים, האב מכור לפורנוגרפיה, אח מטופל פסיכיאטרית, אח נוסף לוקה בocd, אח בוגר ואח צעיר שמתפקדים נורמלית וכן אמא שמתאמצת מאוד לתפקד- עובדת כמורה בתיכון בדרום).

כמה פעמים חשבנו (הצוות החינוכי) להציע תלמידה לעבור ללמוד בפנימייה (לא בטוח שתסכים כי זקוקה למעטפת חברתית) מתלבטים האם מוסרי להציע לנערה אפשרות מעין זו, כיון שמהווה משענת, עוגן ונדבך משמעותי בתפקוד המשפחה.

תשובת הרב חשובה לנו מאוד

תודה מראש

מירי

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על העבודה שלכם, ועל הרגישות והאחריות לטיפול בנושאים אלה.

מטבע הדברים, כיוון שכלל איני מכיר את המקרה, וגם אין לי את הכישורים המקצועיים לדון בו – אני יכול להתייחס רק לקטע ההלכתי והאתי של הסוגיה, ואתם אלה שצריכים לשקול את כל המעטפת שמסביב.

מהותה של השאלה הכואבת הזו היא היחס בין האחריות של הילדה לעצמה, לטובתה, לחייה, ובין אחריותה המשפחתית, על אף גילה הצעיר.

באופן עקרוני, עמדתה של ההלכה היא "שלך קודם לשל כל אדם", ו"חייך קודמים לחיי חברך". במבט ראשון זה נראה אגואיסטי מאוד, אולם למעשה מדובר בעמדה שהיא גם המוסרית ביותר וגם המצליחה ביותר. כדאי ללמוד על כך כתבתי על כך עשרות פעמים, תוכלו לראות דוגמה כאן: https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=6478

על כן, ראשית יש להקדים את טובת הילדה, גם מצד העיקרון ההלכתי והאתי, וגם מצד החובה המוטלת עליכם, שהיא אחריות על טובת הילדה עצמה.

כמובן שהעובדה שזה השיקול הראשון אינה אומרת שצריך להתעלם מהשיקולים החשובים ביחס למשפחה. גם אותם צריך לשקול. ועל כן, אם מדובר במצב מובהק בו טובת הילדה היא ללכת לפנימייה, ורק בגלל טובת המשפחה לא עושים זאת – זו טעות; אם הצורך לפנימייה אינו כה חיוני והצורך של המשפחה בה הוא קריטי – אז צריך לשקול שוב את המצב, ואפשר שיהיה נכון להישאר.

כל טוב ושוב יישר כוח

כתבות נוספות