שאל את הרב

העלאת שירת נשים ליוטיוב - האם מותר וראוי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/10/20 19:40 כז בתשרי התשפא

שאלה

שלום,

מגיל קטן אני מנגנת וכבר כמה שנים שאני כותבת ומלחינה שירים.

יש בי רצון גדול להעלות חלק מהשירים ליוטיוב ולפרסמם.

אחרי הרבה התלבטויות עם עצמי הגעתי למסקנה שהעלאת שירים שאישה שרה כשכתוב שזה שירת נשים זה יכול להיות בסדר מבחינה הלכתית למרות שעדיין אני בהתלבטויות לבי זה..

השאלה המרכזית שלי מגיעה מכיוון שונה:

אני יודעת שככלל, הרשתות החברתיות ובתוכן יוטיוב, אינן כל כך חיוביות. אמנם ניתן להשתמש בהם למטרות טובות כגון שמיעת שיעורי תורה ושירים עם תכנים חיוביים, אך גם זה, נראה לי, שעדיף להמעיט.

ככל שיותר אנשים מעלים תכנים ליוטיוב כך הם מחזקים את הרשתתות מבחינת זמן הצפייה של שאר האנשים ברשתות אלו.

רציתי לשאול האם זה ראוי להעלות את השירים שלי ועוד קטעי נגינה נוספים למשל.

בנוסף לחשש שהבאתי, שאני מחזקת על ידי כך רשת שאינה חיובית, יש לי גם חשש שאני עצמי אשאב לתוך מרוץ של ניסיון פרסום וריצוי על מנת לקבל אהדה.

אוסיף ואומר שכאשר אני חושבת על זה עכשיו, איני מחפשת אהדה ופרסום כלל אלא רק לשמח ושאנשים יאהבו את היצירות שלי וימצאו בה נחמה וכו'.

(שאלה קטנה נוספת,

האם יש בעיה מבחינת צניעות להעלות סרטוני נגינה בהם רואים אותי מנגנת - בכינור או בפסנתר וכו' ?)

סליחה על האורך,

אשמח לייעוץ ולמענה,

תודה :)

תשובה

לשואלת היקרה שלום רב.

יש התיחסויות שונות אצל תלמידי חכמים למרשתת באופן כללי ובאופן מיוחד לרשתות חברתיות. בהחלט יש ברשתות אלו פוטנציאל שלילי מאד גדול. מצד שני, יש בהם גם פוטנציאל חיובי לא קטן.

קשה מאד להגדיר - מה נכון ומה לא נכון. מתי הפעולה 'מביאה תועלת' ומתי יש כאן 'חיזוק רשת שאינה חיובית' ולפעמים מגיעים גם 'מירוץ של פרסום וריצוי' כמו שהזכרת בשאלה.

אני חושב שבמקרים כאלו - הדרך המומלצת היא להסתכל על מה שמקובל אצל יראי ה'. אנחנו רואים הרבה מאד זמרים וזמרות יראי שמים שמעלים תכנים ליוטיוב, ובסופו של דבר הניסיון מלמד שיש בכך תועלת מרובה. לכן, אנחנו חושבים שגם את יכולה לעשות כך ולראות שאת עושה את זה בצורה בריאה. כמו בכל אתגר בחיים - בהחלט חשוב להיות 'עם היד על הדופק' שאת לא נגררת למקומות שלא רצית מלכתחילה להימנע מהם.

אין בעיה להעלות סרטוני נגינה, אבל עדיף שהם לא יהיו בתקריב.

בהצלחה רבה

טוביה

כתבות נוספות