שאל את הרב

הלכות תפילה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 05/12/19 10:29 ז בכסלו התשפ

שאלה

האם ספרדים אומרים תחנון ונפילת אפיים ואם כן עד איפה?

אם הציבור התחילו תפילת עמידה ובדיוק הגעתי האם אני ישר מתחיל תפילת עמידה או קודם אומר את מה שלפני תפילת עמידה (בשחרית ברכות השחר פסוקי דזמרה שמע וברכותיה במנחה אשרי יושבי בערבית שמע ברכותיה)?

אם אני לא מספיק לקרות את קריאת שמע וברכותיה והציבור מתחיל תפילת עמידה האם לדלג על קריאת שמע ןברכותיה או לסיים את שמע וברכותיה ואז לעמוד?

מה לעשות אם שליח ציבור מתפלל מהר מדי ואני לאט?

אם נשאר זמן קצר לזמן קריאת שמע בזמנה בשחרית אני קורא קודם את קריאת שמע וברכותיה בזמנה ואז מה אני עושה תפילת עמידה או חוזר לפסוקי דזמרה (ואם עושה תפילת עמידה אחרי איזה קטע בתפילה אני חוזר לפסוקי דזמרה)?

תשובה

שלום

א. חלק מהספרדים נופלים על פניהם כמו עדות אשכנז, אבל רובם יושבים ואומרים את המזמור "אליך ה' נפשי אשא", כפי שמופיע בסידורים.

ב. בשחרית צריך לסמוך גאולה לתפילה בכל מקרה, ולכן אי אפשר לדלג על פסוקי דזמרא (ולכל הפחות בשעת הדחק - ברוך שאמר, אשרי וישתבח) ועל קריאת שמע וברכותיה, גם במחיר של הפסד תפילה בציבור.

בערבית לכתחילה צריך לסמוך גאולה לתפילה, אך תפלה בציבור קודמת, ולכן במקרה כזה מתפללים עמידה עם הציבור, ואחר כך משלימים קריאת שמע וברכותיה.

ג. כפי שכתבתי לעיל יש הבדל בין שחרית לערבית. אך גם בערבית אם אתה כבר באמצע קריאת שמע וברכותיה, לא מדלגים, אלא מסיימים ואת מתפללים עמידה.

ד. אם יש מנין אחר שמתאים לקצב שלך, עדיף.

אם לא, העיקר זה להתחיל עמידה עם הציבור. בהתאם לכך תכוון את זמן ההתחלה. כלומר, תתחיל ברכות השחר ופסוקי דזמרא ואף ברכות קריאת שמע לפני כולם, באופן שתפילת עמידה תתחיל עם הציבור.

ה. במקרה כזה, תאמר קריאת שמע ללא ברכותיה, כדי לצאת ידי חובת קריאת שמע בזמנה, ואחר כך תתפלל את כל התפילה כסדרה (כולל קריאת שמע וברכותיה).

כל טוב

כתבות נוספות