שאל את הרב

החמרות מוזרות בצניעות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/10/19 09:13 יד בתשרי התשפ

שאלה

התפרסם לפני כמה ימים פוסט של רב חשוב ובו הלכות צניעות לבנות שנראות מאוד מחמירות שאולי בחלק מהציבור החרדי נוהגים ככה. אבל מסביבי אני לא רואה אף אחת שנוהגת ככה.

איך הרב מסביר את זה?

בנוסף רציתי לשאול מה הרב אומר על הסערה שהפוסט הזה עורר. כולל ביקורות ותגובות מאוד חריפות

תשובה

שלום

א. הרב אבינר שכתב את הפוסט כלל לא צריך את ההסכמה של קטן כמוני ולא את הסיוע שלי. הוא גדול לאין ערוך מכל המבקרים אותו.

ב. בכלל לא מדובר בהלכות צניעות. בפוסט המדובר מובאים דברים שאומרת ילדה לקראת בת מצווה (וזה בכלל לא משנה אם מישהי באמת אמרה את זה או שהרב שם את הדברים בפי דמות דמיונית), שרוצה לשמח את ריבונו של עולם בהידור בענייני צניעות.

ג. מה זה משנה אם מסביבך נוהגים כך או לא. אם יש בזה דברים טובים והתקדמות של צניעות, זה כמובן מבורך. האם בגלל שיש עוד הרבה מה לתקן בענייני שמירת הלשון, רבנים יפסיקו לדבר על זה ולהציב את הרף הנדרש וגם את מה שמעבר לו?

ד. עלתה טענה די מוזרה שרבנים לא צריכים לעסוק בדברים כאלה.

מי יעסוק בזה? מי פוסק הלכות בכל תחום? מי כדברי חז"ל - "מלכלך ידיו בדם, בשפיר ובשליא"? אשרינו שיש לנו רבנים גדולים שמוכנים לעסוק בכל נושא, גם אם זה לא פופולרי. לרופאי נשים מותר לעסוק בגוף האישה כשזה נצרך? בוודאי. זו מצווה. אבל לרבנים לא?

ה. עלתה טענה מוזרה אחרת שההוראות צריכות להיות אישיות ולא כהוראה כללית.

זה כמובן מוזר מאוד, לאור זאת שכל ספרות ההלכה, בין אם ספרי ההלכה מהדורות הקודמים, בין אם הספרים בדורנו, ובין אם כל ספרות השו"ת, נכתבה לרבים.

כמובן, שכאשר שואלים באופן אישי שאלה, הפוסק מתייחס למצב האישי והמיוחד של השואל, כי כל פרט יכול להיות משמעותי לתשובה, אבל ברור שלא נמנעים מלכתוב דברים לכלל הציבור.

ו. תאר לך שאלוף פיקוד מחליט החלטה מבצעית, וקצינים צעירים וחיילים טריים מתחילים לפרסם עד כמה הוא לא מבין וכמה הוא מזיק. חלקם כאלה שמעולם לא אחזו בנשק בידיהם.

ברור כמה זה הזוי ומגוחך, נכון? זה בערך מה שקרה בכל הסערה הזאת, כשפוסק גדול מפרסם את דבריו, וכל מיני גמדים מותחים ביקורת.

ז. אף אחד לא הכריח אף אחד או אף אחת לנהוג לפי מה שמופיע באותו פוסט. מי שלא רוצה, שלא יקשיב, שילך לפי רבנים אחרים או שיעשה מה שהוא רוצה. בחירה חופשית.

ח. מה שצריך להילחם בו, זו התופעה הזאת שמבקשת להשתיק רבנים, ולהגיד להם באלו נושאים מותר להם לעסוק ומה מותר להם להגיד. על זה אמרה התורה 'לא תגורו מפני איש'.

ט. גם אלו שכוונתם הייתה לטובה, היו בעצם חלק מהסערה הכללית, ולכן לדעתי הם לא יכולים להתחמק מהשותפות שלהם לכל מה שקרה, כולל גידופים חמורים וביזוי תלמידי חכמים שהתרחשו באווירה הציבורית בימים האחרונים.

שנזכה במהרה לתוספת רוממות בכבוד תורה, בענייני צניעות ובכל שאר התחומים.

חג שמח

כתבות נוספות