שאל את הרב

הוספת פסוקים לחג ושאלות

חדשות כיפה הרב דוד לוי 17/09/20 12:19 כח באלול התשפ

שאלה

שלום וברכת שנה טובה!

1. בתפילת העמידה של הימים הטובים יש את הפסקה הבאה:

"וַתִּתֶּן לָנוּ ה' אֱלהֵינוּ בְּאַהֲבָה מועֲדִים לְשִׂמְחָה חַגִּים וּזְמַנִּים לְשָׂשׂון אֶת יום ** בְּאַהֲבָה מִקְרָא קדֶשׁ. זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם".

לאחר עיון בגניזת קהיר, גיליתי כי להרבה מהנוסחים מוצמד המשפט הבא : "ככתוב בתורתך:" ואז פסוקים של החג.

שריד לכך נשאר בתפילת שחרית של שבת ששם נאמר: "ושמרו בני ישראל את השבת, לעשות את השבת.....". שהרי בתפילות העמידה של שבת, הפסוק הזה היה בכל תפילה.

ברצוני לצרף לתפילת העמידה שלי את הפסוקים המדברים על יום הזיכרון. אתפלל עמידה כרגיל ואז ב"זכר ליציאת מצרים" אוסיף את "ככתוב בתורתך:" ואת הפסוקים כפי שאלו רשומים בגניזת קהיר. זה מחבר אותי לחג ונותן נופח לתפילה, והבדל בין חג לחג.

האם הדבר מותר בעיניי הרב או שמא מדובר בהפסק? (מזכיר, אלו לא פסוקים שליקטתי בעצמי, כי אם מצאתי בגניזה וכולם לקוחים מהתורה, ונראה שזה היה המנהג הרווח בארץ ישראל ואולי אף באשכנז). אם לא ניתן להגיד אותם, באיזה שלב כן אפשרי?

2. אם ניתן לקרוא את הפיוטים בתפילה בהזזת שפתיים בלבד, ללא הוצאת קול (הפיוטים בשחרית לפני קריאת התורה).

3. מה קודם למה: הברכות על התמר\לובייה (כמובן תוך ברכות הנהין) וכ'ו ואז קידוש על יין ולחם. או קודם קידוש ואז הברכות.

תודה רבה וברכת חג שמח!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,

1. אין בעיה להוסיף את המילים ככתוב בתורתך אם אתה אומר פסוקים מהתורה.

זה ירד מסדר התפילה כיון שהתפללו בעל פה וחששו שאדם לא ידיק באמירת הפסוק. לכן בשבת שזה תדיר והפסוקים קצרים, נשאר. בחגים, חלק מהנוסחים הורידו זאת כדי למנוע טעויות.

נוכחתי כאשר ראש הישיבה והרב הראשילישראל, הרב אברהם שפירא זצ"ל הורה באחד החגים לשליח ציבור בנוסח שאינו אומר פסוקים כאלו, להוסיף אותם. כך גם אני נוהג בתפילת הלחש שלי.לדעתי ראוי להחזיר זאת לכל הנוסחים.

ניסיתי גם כשליח ציבור אבל הציבור לא קיבל.

2. בתפילת שחרית, אחרי קדיש תתקבל, , לפני הקריאה בתורה, מותר להוסיף כל פיוט או דבר תורה בקול או בשקט לפי רצונך.

3. בימינו רוב ישראל נוהגים : קידוש, ברכת המוציא , הברכות על ה'סימנים'. במקרה כזה מברכים ברכות הנהנין רק על פרי העץ שאינו נאכל בתוך הסעודה.

מנהג שני, פחות מומלץ : קידוש, 'סימנים', ברכת המוציא. במקרה כזה מברכים ברכות הנהנים גם על פרי העץ וגם על פרי האדמה. בד"כ זו ראוי לאכול פחות מ'כזית' מהסימנים.

בכל מקרה אין לאכול שום דבר לפני קידוש.

כתיבה וחתימה טובה

דוד לוי

098987548

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות