שאל את הרב

הוכחה לאמונה, קיום מצוות והיכולת להיות שמח

חדשות כיפה חברים מקשיבים 30/08/19 17:34 כט באב התשעט

שאלה

שלום.

יש לי בעיה. אני רוצה להאמין אבל לא מצליח,ובגלל זה אני לא מרגיש צורך ללכת לתפילות ולברך ואז כל הזמן מפריעים לי בנוגע לזה. אולי זה קצת יומרני לבקש אבל אני צריך הוכחות שהקב"ה באמת קיים וצריך לקיים את המצוות.

ויש לי עוד שאלה אני כמעט אף פעם לא שמח איך אני יכול לשנות את זה כי בגלל זה אני כל הזמן מבאס גם לי וגם לאחרים את כל היום.

אשמח לתשובה.

תשובה

שלום לך.

מה שאתה מציף כאן הוא הכי הגיוני בעולם!

כשאנחנו לא מרגישים שאנחנו לא מצליחים להאמין, בכלל או כמו שצריך, זה מאוד מקשה על היכולת שלנו לדבר עם הבורא, עם מי שאנחנו שואפים להאמין בו.

לכן, גם הבקשה שלך היא לא יומרנית בכלל, אלא הכי טבעית בעולם. לא ניכנס לזה, אבל הסיטואציה הזו גם יכולה להשפיע על האושר והשמחה שלך, אבל זה לא מחייב.

מה שבעצם אני מנסה להגיד - מה שאתה מתאר פה הוא משהו מאוד טבעי. מאוד הגיוני' ובקיצור - תודה שאתה מציף את זה פה לכולנו.

1. רואים את הקולות

יש הרבה תשובות שמוכיחות את מציאות הבורא. נקודה.

יש אין ספור ספרי אמונה ותשובות שנכתבו בעניין, מה שבעיני תמיד מזכיר את רש"י כשהוא מביא שתי תשובות.

זה אומר שאחת לא מספיקה - או לענייננו, יש אמונה!

כל התשובות שיש, שהם בעצם ידיעה, הם לא יהוו תחליף לאמונה, ואחזור לזה עוד רגע.

התשובה שאני תמיד מזכיר, אולי בגלל הדור שאנו זוכים להיות מחלקו הוא - "צא בחוץ".

התנ"ך מלא בנבואות על הגאולה (שחלקם אנו קוראים עכשיו בהפטרות פרשת השבוע). כשיוצאים החוצה רואים איך זה מתגשם. איך הארץ שהייתה שוממה מתחילה להצמיח את פירותיה, בדיוק כמו שהנביאים התנבאו כשהביאו את דבר ה' לעולם. לא סתם הגמרא עצמה אומרת "אין לך קץ מגולה מזה", אבל לא בענייני גאולה אנו עוסקים כי אם באמונה במציאות הבורא. אם הנבואות לא היו מתגשמות, אז אני מבין. אבל ברגע שחלק מתגשמות, ועוד חתיכת התגשמות, זה בעיני אחת ההוכחות למציאות הבורא.

אבל יחד עם ההוכחה הזו, כמו שהזכרתי בהתחלה, אין תשובה אחת מספקת כי על כל אחת אפשר לשאול שאלה, להקשות - לכן, נתתי פה תשובה אחת, אבל צריך לזכור שבסוף זה גם אמונה. לא רק ידיעה.

2. יש ברירה?

הרי ברור שאם מאמינים במציאות הבורא אז חייבים גם להקשיב בקולו ולקיים את מצוותיו. זה סוג של היגיון מתבקש. נכון? הגמרא בעצמה ערה לכך וחלק מהפירושים למעמד הר סיני הולכים בכיוון של חוסר בחירה - כפה עליהם הר כגיגית.

כשיש לך עם שלם שמעיד אותו דבר ומעביר אותו במסורת, זה סימן שהדבר היה אמיתי.

הרי כמה סיפורי סבא וסבתא שמענו על התקופה ההיא (קום המדינה למשל) ובפרטים לפעמים יש שינויים, ובטח ובטח כשאנחנו או ההורים שלנו מספרים את זה הלאה. מעמד הר סיני, התנ"ך וכל מה שקשור בעניין - עובר מדור לדור בדיוק כמות שהוא. בלי שינויים. אלא "אורגינל" (אגב, עוד הוכחה).

לכן, אנחנו יכולים לסמוך על המקור הזה כדי להבין את גודל הניסים שהיו במעמד הר סיני.

כשהקב"ה נגלה אליך ככה, יש לך באמת בחירה אם לשמוע בקולו או לא?

המציאות של מעמד הר סיני היתה בעצמו סוג של כפייה, כפייה כגיגית, לקבל את המצוות. ומי שמצליח לכפור בזה, הרי שאין בו לא רק אמונה אין לו גם את המערך הבסיסי של אמון - ולכן נכתב עליהם "שם תהא מקום קבורתכם".

אם אני מראה למישהו שטר של מאה שקל ושם בכיס, מול עיניו, נותן לו לבדוק שהוא שם ושואל אותו אם הוא מאמין לי שיש לי מאה שקל בכיס והוא אומר לא, אז הוא צודק - הוא לא מאמין אלא יודע. אבל במציאות רגילה אנחנו נסתכל עליו מוזר - כי איך הוא לא מאמין? הרי שמתי את זה בכיס מול העיניים שלו! מה שיכול להעיד על משהו שחסר בו.

לכן, גם אחרי זה קיבלנו על עצמנו שוב את המצוות בזמן מרדכי ואסתר, כשצריך להסתכל על הטבע, לא רואים את שמו של הקב"ה בצורה גלויה. ואנחנו במציאות שהכל נמצא בהסתרה, כך הבחירה לקיים את המצוות תהיה אמיתית. עכשיו אתה מבין למה הבאתי את התשובה של הוכחת האמונה מהטבע.

למה כל ההקדמה הזו?

כי בסופו של דבר - אני לא יכול להוכיח לך למה אתה צריך לקיים את המצוות. זה גם כן חלק מהאמונה וזה קשור באמונה בקב"ה ולמה הכל לא כזה ברור עכשיו, מעורפל ודורש מאיתנו מאמץ. אחרת פשוט זו לא היתה אמונה ולא היה לנו בחירה בכך. בשביל שתהיה בחירה צריך לקחת את הצעד הזה ולתת אמון, לתת אמונה.

3. משהו קטן וטוב

אם מה שאמרנו נכון, אז יש מצב שכשהקונפליקט של אי ההצלחה להאמין וההוכחות יתיישבו בשכל וגם בלב, השמחה תתרומם. יש מצב שלא, וכן אני יכול להציע משהו קטן אבל חזק מאוד.

תחפש, אם אתה צריך גם תרשום, משהו קטן וטוב (1) שאתה חווה כל יום מאחרים, (2) שאתה מעניק לאחרים ו(3)שהתגלה לך כמשהו טוב.

מה הכוונה באחרון?

לא פעם אנחנו בטוחים שמשהו ייצא לא הכי חיובי ואז הוא יוצא חיובי. לא פעם אנחנו מתעלמים מזה - אז רק תשים לב.

עכשיו דגש חשוב, אל תצפה ואת תחפש את הדברים שהם בהכרח הטובים ביותר, הטובים באופן בלעדי וכו'. גם אם זה לא מושלם אבל הוא נוטה לטוב - זה נחשב, ועוד איך נחשב. אולי אפילו הכי נחשב בשביל התרגיל הזה.

4. שמחה ומצב רוח

השאלה הזאת חשובה מאוד, ומעסיקה את כולנו רוב הזמן: איך להיות שמח! התשובה הראשונה היא: לברר מהי השמחה בשבילך, או יותר נכון: מה עושה אותך שמח, מרוצה, מסופק. וזה משתנה מאדם לאדם.

אפשר לומר שיש שני סוגים של שמחה. יש שמחה "פשוטה" שאפשר לקרוא לה "שמחת השניצל": כשאנחנו יושבים ואוכלים כריך מושקע עם שניצל פריך וטעים, עם ירקות ורטבים וכל התוספות - זה משמח! זה מענג, נותן מצב רוח טוב וסיפוק. אמנם - זה לא נשאר איתנו המון זמן. אנחנו לא מעבירים את המשך השבוע במחשבות: "וואי וואי, איזה שניצל זה היה". ועדיין - יש לזה מקום, וטוב לשמוח גם בדברים הפשוטים, ולפנק את עצמנו בהם, לפחות משהו אחד בכל יום. לקרוא ספר טוב, לרכב על אופניים, לאכול משהו טעים... דברים קטנים של יומיום שמשמחים אותנו.

ויש גם שמחה עמוקה וחזקה יותר, שגם נשארת איתנו לאורך זמן וגם מעצימה אותנו. השמחה הזאת קשורה לעשיית משהו משמעותי עבורנו. בין אם זה משהו "בשבילנו", כמו להשקיע באיזה מבחן ולקבל ציון גבוה, או להשקיע בהכנה של ספסל מעץ לגינה ולשמוח בתוצאה, ובין אם זו עשייה למען אחרים: לעזור לאמא לארגן את הבית לקראת שבת, להשתתף בפרויקט התנדבותי כלשהו, לעזור לחבר במשהו שהוא לחוץ עליו, ועוד המון דברים. עשייה משמעותית היא דרך מצוינת להשיג שמחה שאיננה רגעית אלא מתמשכת. וכשזה קשור בעזרה לאחרים ולא רק לעצמנו - זה עוד יותר יעיל. מחקרים הראו שקשישים בבית אבות שקיבלו צמח לטפל בו, האריכו ימים והיו שמחים יותר מאשר קשישים שלא קיבלו שמח כזה. יש משהו בנתינה ובעשייה שמחזק אותנו, ויכול לשפר את מצב הרוח ואת התחושה שיש לנו מקום חשוב בעולם.

ובהקשר של החברים: שווה לנסות לעשות להם טוב באמצעות הקשבה. להתעניין: איך עברה השבת? הלכת בסוף לטיול ההוא עם המשפחה או לא? מה התכניות שלך לחופש סוכות? כשאנשים מרגישים שאנחנו מקשיבים להם, הם מרגישים טוב ומגיבים טוב. ואז הם ודאי לא ירגישו שאתה "מבאס להם את היום" אלא עושה להם את היום. וגם עבורך זו יכולה להיות תחושה טובה. להקשיב לאחרים באופן שגורם להם לרגיש טוב - זו חוויה נפלאה (אנחנו בחברים מקשיבים יודעים את זה מניסיון...).

עוד משהו שכדאי לנסות הוא פעילות גופנית. איך זה קשור? יש קשר חזק בין הגוף לבין הנפש. כשאנחנו עוסקים בפעילות גופנית (ריצה, משחק כדורסל או כדורגל, הליכה, שחייה, אימון כושר וכו') משתחררים בגוף אנדורפינים, שמשפרים את מצב הרוח ותחושת האנרגיה שלנו. כדאי לנסות לעשות משהו פיזי אחד בכל יום, אפילו 20 דקות של פעילות גופנית מכל סוג שהוא. יש היום גם הרבה אפליקציות כושר שמאפשרות לעקוב אחר ההישגים ומדריכות את המשתמש.

מוזמן לשתף אם התרגיל ושאר הדברים שכתבנו פה עזרו או לא, ואם יש עוד שאלות או שתרצה עוד עצות בנושא זה או אחר אתה מוזמן לשלוח אלינו.

הרבה הצלחה,

נתנאל

כתבות נוספות