שאל את הרב

האם נדרש ליווי תורני בלימודי פסיכולוגיה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/04/20 21:37 ז בניסן התשפ

שאלה

שלום הרב.

ראיתי בכמה מקומות שכתוב שבמקרה שמישהו הולך ללמוד פסיכולוגיה אז הוא צריך ליווי של רב. רציתי לשאול בצורה מעשית איך לעשות את זה?

מתי לשאול? איך לקבל את הליווי? איך אני יודעת שאני שואלת את מה שצריך ולא מקבלת דברים שנוגדים את היהדות?

תודה רבה

תשובה

שלום מרים!

רק אקדים ואומר שאני לא רב, אבל אולי בכל זאת אוכל לתת לך מענה למה שאת שואלת..

ואני רוצה להוסיף, שכל הכבוד לך שאת מבררת את זה. לא מובן מאליו לברר את הדברים הללו ממקום תורני, וחשיבה לטווח הרחוק. אז סחתיין!

ובקשר לשאלתך:

אז אכן, לימודי פסיכולוגיה ידועים במורכבות שלהם מבחינה דתית. ההסברים לכך שונים ומגוונים: היחשפות לגישות חינוכיות השונות מדרכה של התורה, תפיסת עולם אחרת על מה נכון ולא נכון לאדם בעולם, מפגש עם חילוניות וחברה מעורבת, וכן הלאה..

אני לא סותרת את הדברים הללו, אבל אומר שבאופן אישי מהתרשמותי מפסיכולוגיה, לא נתקלתי באיזו גישה שורשית ומקיפה שמערערת לחלוטין את עולם הרוח היהודי. נכון, ישנן תיאוריות שלא תואמות באופן מושלם לגישת היהדות. אך הן בגדר תיאוריות, וחלקן אף לא מקובלות כיום (כגון התיאוריה של פרויד, והדגש שלו במין כמרכיב חשוב בהתפתחות). כמובן שיש כל מיני נקודות קטנות שלא מתיישבות באופן המושלם ביותר עם רוח היהדות. אך לא מצאתי משהו מוכח או שורשי, שנוגד את היהדות.

אבל באמת ראוי לברר לפני הלימודים, מהם הקשיים שהם יכולים לזמן לנו. החששות מהלימודים באוניברסיטה, התכנים שהם מביאים איתם, וכן גם החברה החילונית המעורבת אליה נחשפים – אלו דברים שכדאי שיילקחו בחשבון לפני שבוחרים היכן ומה ללמוד. וזה נכון לא רק לגבי פסיכולוגיה, אלא גם לכלל הלימודים באוניברסיטה.

אז את ההמלצות שלי כאן, מוזמנת לקחת לא רק לפסיכולוגיה, אלא גם לגבי התואר בכלל.

שאלת על מתי לשאול. אז המלצתי היא שאת הבירורים כדאי לעשות עוד לפני שמתחילים את הלימודים. אני ממליצה בלהתחיל לשאול בנות דתיות שאת יודעת שלומדות/למדו פסיכולוגיה, ולשמוע איך היה להן מבחינה דתית. (גם לשאול מבחינה לימודית זה מומלץ מאוד, אבל זה כבר עניין אחר..). בנות שכבר עשו את זה הן אחד המקורות הכי חשובים ואמינים שיהיו לך על הנושא. ומומלץ שתשאלי כמה בנות, ובמיוחד את אלו שלומדות במוסדות הלימוד בהם את מתעניינת בעצמך. לכל מוסד יש את אופי המרצים שלו ואופי הסטודנטים בו, ולכן גם החוויה הדתית באוניברסיטה תהיה שונה ממקום למקום. במידה ויהיו כאלו שתתחברי לגישה שלהן במיוחד – תוכלי גם לבקש מהן שיהיו "מלוות" שלך במהלך הלימודים, לשאלות שיצוצו עם הזמן.

אחרי הבירורים הראשוניים הללו, תבדקי אם את עוד זקוקה לשאלות מרבנים. במידה ותראי שכן, אז בהחלט מומלץ שתתייעצי עם רב על השאלות שיעלו לך. זה יכול להיות רב שאת מכירה ומעריכה, יכול להיות רב היישוב/הבית כנסת, וזה יכול להיות אפילו רב שחברה טובה שלך מכירה (נניח ממדרשה), וחושבת שהוא יכול להתאים למה שאת מחפשת.

במידה ותחליטי שאין לך שאלות לשאול רבנים – מומלץ מאוד שתבני לעצמך ליווי רוחני על בסיס קבוע.

הליווי הרוחני לא בהכרח חייב להיות בדמות רב שתדברי איתו באופן קבוע. זה יכול להיות גם שיעורים שבועיים שאת הולכת אליהם, חברותות שאת קובעת עם חברות/דמויות בוגרות, לימוד קבוע עם עצמך, וכן הלאה. חשוב לחזק את הרוח היהודית מול הרוח האחרת המגיעה מהאוניברסיטה. גם בשביל הבניין הרוחני שלך, וגם כדי להגביר את הרגישות הפנימית, למקרה ופתאום תשמעי משהו צורם בשיעורים. זה יכול לעזור לך לא "לבלוע" כל מה שאומרים, אלא גם להפעיל שיקול דעת ולהיות ביקורתית מול מה שתשמעי.

נקודה נוספת לסיום, שאולי איתה כדאי לך להתחיל: כדאי להיכנס לאוניברסיטה רק כאשר מרגישים שהבניין הרוחני מספיק חזק מבפנים. להתחיל לימודים ממקום של בירור וחוסר בשלות רוחנית, יכול להערים קשיים על הבנייה הרוחנית. כשאין משהו יציב וברור מבפנים, אז לדברים זרים קל יותר להסתנן פנימה, "ולהצטרף" לבניין הרוחני שנבנה. ושוב, כפי שכבר אמרנו קודם, כאשר הבניין הרוחני מספיק ברור בפנים – אז יש יותר רגישות פנימית למשמע רוח זרה שלא שייכת ליהדות. יותר קל לזהות את מה שלא שייך, כאשר ברור מה כן שייך.

אז לסיכום, הנה עיקרי דברים שאמרנו כאן:

א. הדברים הנאמרים כאן נכונים לא רק לפסיכולוגיה, אלא ללימודים באוניברסיטה בכלל.

ב. להתחיל את הבירורים עם כאלו שכבר עשו את זה. לשמוע על הקשיים, ולשמוע גם על הצעות לדרכי התמודדות.

ג. יצירת ליווי רוחני התואם לך באופן אישי. לאופי שלך, לזמנים שלך, וכן הלאה.

ד. כאשר הבניין הרוחני ברור מבפנים – קל יותר לזהות את הסטיות שבחוץ. ברגע שתדעי מהי האמת של התורה, אז יהיה לך הרבה יותר קל לזהות מהו הסילוף שאולי תשמעי בחוץ.

מוזמנת לשתף אותנו בתובנות שלך על הדרך, וגם פשוט להמשיך לשאול/ לשתף/ לעדכן, אנחנו כאן תמיד!

בהצלחה רבה,

ריבי

כתבות נוספות