שאל את הרב

האם מותר ללמוד את הספר רזיאל המלאך?

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 16/02/20 14:40 כא בשבט התשפ

שאלה

שלום רב

רציתי לדעת אם הספר רזיאל המלאך מאושר לקריאה ואין בו רבדים אסורים ומוטעים

תודה

תשובה

שלום וברכה,

לגבי שאלתך אודות הספר "רזיאל המלאך" אף שיש להתייחס לספר בכבוד (לא לזורקו), אך אין ללמוד ממנו תורה, כי אפשר להגיע לשיבושים רבים דרך הלימוד בו ללא הכוונה ראויה. כפי שיתבאר להלן:

ראה מה שכתב בספר חיי מוהר"ן (אות תע"ח) וז"ל: "ספר רזיאל אינו מאדם הראשון, ולא זהו הספר שנתן המלאך לאדם הראשון, ואין בו כח להציל משריפה, וכבר אירע שהספר בעצמו נשרף".

וכתב כעין זה מרן רבי חיים ויטאל זצ"ל מדברי רבו (שער רוה"ק שער ז) וז"ל :

"פעם אחרת השיב מורי ז"ל לאיש הנזכר על שאלה הנזכרת דע כי כל השמות והקמעין הנמצאים עתה כתובים בספרים הם מוטעים ואפילו השמות והקמעין שנתנסו והומחו ע"י מומחה יש בהם טעויות רבות, ולכן אסור להשתמש בהם, ועוד אמר האריז"ל שיש בידו לתקן ספר רזיאל וס` ברית מנוחה אבל לא רצה לתקנם לבל ישתמשו בהם".

וכן כתב בשו"ת מפענח נעלמים סימן ג (לרב חנוך הניך ב"ר יוסף דוד שנולד בגליציה) אות ג:

"והנה ידוע תדע תלמידי חביבי, כי הן אמת שהספר רזיאל הוא ספר עתיק יומין, אכן עם כל זה למודעה אנחנו צריכין כי שלטו בספר הזה ידי מינים ועובדי גלולים והוסיפו וגרעו ממנו כרצונם, כמו שכתב בשו"ת פנים מאירות (ח"א סימן מ"ה), וכן העיד הרב חיד"א ז"ל בקונטרס מעגל טוב:

(וראיתי שם השבעה אחת, וזה נוסחה, אני פלוני משביע עליך שם הוי"ה בשמות פלוני ופלוני וכו' - ואומר אני שזה מינות וכפירה גמורה, וחלילה לזרע ישורון להאמין שיש ח"ו שום כח בעולם שיוכל להכריח את הבורא יתברך, והוא למעלה מכל הכחות, כמו שיסד הפייטן בשיר היחוד, כל שם ולהט לא ינצחוך, ובודאי הוסיפו זאת עובדי אלילים, וכן הרבה):

ולפיכך אין ללמוד בתוכו רק עם רב מובהק גברא רבא דאיתמחי שיודע להשליך את הפסולת אשר הוסיפו הרשעים הארורים, ולברר את האוכל. וכן תמצא שכתב בספר מגיד דבריו ליעקב שחיבר המגיד מסיקאהל ז"ל (בהקדמה) ששמע מפה קדוש זקני איש אלקי רבי דוב בער ממעזריטש ז"ל שברייתות שבספר רזיאל וברייתות שבספר מעין החכמה, למד אותם מפה רבו רבינו ר"י בעש"ט ממעזבוש זצוק"ל".

ולסיום ראה ציטוט מתוך ויקיפדיה:

"לפי ספר הזוהר, לאדם הראשון נמסר ספר סודות על ידי "רזיאל" המלאך, ולפי הנאמר בהקדמת ספר "רזיאל המלאך" מדובר באותו ספר. חלקים מהספר ודאי נכתבו בתקופה מאוחרת, שכן מוזכרים בו תנאים ומושגים אחרים מאוחרים. ספר בשם "רזיאל" הוזכר כבר בימי הביניים, על ידי האבן עזרא, ובעקבותיו, בספר תולדות יצחק מרבי יצחק קארו. למרות הנאמר בהקדמת הספר, על פי דעתם של כמה מחכמי ישראל הוא נכתב על ידי רבי אלעזר מוורמייזא, בשם "סודי רזייא" בסביבות המאה ה-12. שמו "רזיאל המלאך" ניתן לו על ידי המדפיס האמסטרדמי. על פי דעה זו, כנוטריקון לשמו של המחבר: "רזי אלעזר". על פי דעה אחרת, אותה מביא רבי יעקב עמדין, נכתב הספר על ידי הרב אברהם אבולעפיה המכונה בשם 'רזיאל' (כיוון ש'אברהם' בגימטריה 'רזיאל'). רבי נחמן מברסלב, קובע גם הוא כי מקור הספר איננו אדם הראשון: "ספר רזיאל אינו מאדם הראשון, ולא זהו הספר שנתן המלאך לאדם הראשון".

(עד כאן ציטוט מויקפידיה)

האמור מכל הנ"ל, שיש להתייחס לספר בכבוד, אך אין ללמוד ממנו תורה, כי אפשר להגיע לשיבושים שונים דרך הספר הזה. ובאופן כללי את חכמת פנימיות התורה יש ללמוד רק מתלמיד חכם ירא שמים, שקיבל מסורת בלימוד פנימיות התורה.

כתבות נוספות