שאל את הרב

האם להסמיך שמע ישראל לברכה שלפני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/02/18 15:33 ל בשבט התשעח

שאלה

שלום לכב' הרב,

בד"כ כשקוראים את ברכות קריאת שמע בשחרית או ערבית, יוצא לי להגיע לסיום ברכת "אוהב את עמו ישראל באהבה" לפני החזן ותמיד אני מתחבט האם לברך (לחתום) את הברכה, ולחכות לכולם להגיד "שמע ישראל" ביחד, או שמא לחכות לפני חתימת הברכה, ואז לחתום "אוהב את עמו ישראל" עם כולם ביחד כדי שישר אחרי זה אסמוך את פסוק "שמע ישראל" לסיום הברכה שלפני.

מה נכון לעשות?

תודה מראש!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

הסיבה שמסיימים עם החזן

(https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%AA_%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%AA_%D7%A9%D7%9E%D7%A2) :

יש אומרים שהקהל צריך לענות אמן אחר ברכות קריאת שמע שהוא שומע מהחזן (רא"ש), ויש אומרים שאין לענות אמן, כדי שלא להפסיק בין הברכות לקריאת שמע (תר"י עפ"י הרמב"ם). למעשה, מנהג ספרדים, שהאומר את ברכות קריאת שמע אינו עונה אמן אחר החזן, כי זה הפסק לגביו. וכדי שלא להכנס לספק, לכתחילה ראוי לסיים את הברכה עם החזן או מעט אחריו, וכך לכל הדעות אין צריכים לענות אחריו אמן. ומכל מקום, גם מי שסיים לפני החזן - לא יענה אחריו אמן, ומנהג האשכנזים לענות אמן אחר ברכת "יוצר המאורות" בשחרית, ואחר ברכות "המעריב ערבים" ו"גאל ישראל" בערבית. אולם את הברכה הסמוכה לקריאת שמע, משתדלים לסיים עם החזן או מעט אחריו, כדי שלא יצטרכו לענות אחריה אמן ולהפסיק בכך בין הברכה לקריאת שמע. ומכל מקום, מי שכבר סיים את הברכה ושמעה מהחזן, צריך לענות אחריה אמן (מ"ב נט, כד-כה; כה"ח כו, כח).

משמע שצריך למצוא דרך שלא לומר אמן לפני קריאת שמע.

אני ממליץ לך להמתין עד שהציבור יתקדם מעט בברכה השנייה (אהבת עולם) רק אז תתחיל אתה את הברכה כך שתסיים יחד עם הציבור.

ההמתנה שלך 'ברווח' שבין סוף ברכת 'יוצר אור' ובין תחילת ברכת 'אהבה רבה \ אהבת עולם' היא הכי פשוטה.

לנוסח קריאת שמע ישראל המלא

כתבות נוספות