שאל את הרב

האם טוב למות בעד ארצנו ?

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 05/04/20 21:27 יא בניסן התשפ

שאלה

האם "טוב למות בעד ארצנו" כלומר, ערך חיי האדם זה בין הערכים החשובים ביותר בעולם היהודי, האם האדמה עולה על ערך זה ?

האם האדמה באמת שלנו ? אנו קוראים ל"ה' הארץ ומלואה" האם יש לנו צו מוסרי לבני דודינו הערבים להגיד להם שהאדמה היא שלנו? הלא אנחנו לא פה מתוך גאולת משיח אלא מתוך "הציונות החילונית" שהקימה את המדינה על ערכיים חילוניים בהחלט ולא מתוך גאולה דתית(באית משיח) . האם עם ישראל מתנהג באופן מוסרי בנוגע לשטחים "הכבושים" ?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

שיבת עם ישראל לארץ ישראל היא המהלך הקשה ביותר לאדום ושלוחותיה, זה שהעם היהודי חוזר לארץ ישראל היא הפרכה של כל התפיסה הדתית שלהם, וכבר שבעים שנה הם לא יודעים את נפשם בכך שהקב"ה אוהב את עמו ומחזיר אותם לארצם וגם הארץ משיבה לנו פנים שוחוקות ב"ה שהיא נותנת פריה בעיתה והחקלאות בארץ היא מהמפותחות בעולם, והניסים הגדולים של המלחמות שהקב"ה עושה עמנו, שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו והקב"ה מצילנו מידם. יש כאן יד ד' ברורה וגלויה, וכל מי שלא רואה את היד הגדולה הוא סומא או קרוב לכך. כיצד הוקמה המדינה אין לכך משמעות, ואפילו אם היה עמרי הרשע מקים עיר אחת בישראל היה זוכה למלוכה, כמבואר בסנהדרין קב עמוד ב,

אמר רבי יוחנן: מפני מה זכה עמרי למלכות - מפני שהוסיף כרך אחד בארץ ישראל. שנאמר ויקן את ההר שמרון מאת שמר בככרים כסף ויבן את ההר ויקרא את שם העיר אשר בנה על שם שמר אדני ההר שמרון. אמר רבי יוחנן: מפני מה זכה אחאב למלכות עשרים ושתים שנה - מפני שכיבד את התורה שניתנה בעשרים ושתים אותיות". אחאב זה למלכות שכיבד את התורה, וב"ה המדינה היחידה שיש בה שבת וחגים ונישואין וגירושין כהלכה היא מדינת ישראל, והאם לא ראויים לזכות למלכות אלו שהנהיגו כך. ברור שאם בני התורה היו מצטרפים ברצון מוחלט להקמת המדינה והיו עולים בהמוניהם לארץ המציאות הייתה אחרת לגמרי ועיין בספר אהלי יעקב מהאדמו"ר מהוסטין זצ"ל (כי תשא עמ' רמו) שהסביר זאת באריכות. וכי אתה יכול להבין את דברי חז"ל שדוד הגיע מגיורת שבני עמה הם עמון ואסורים לבוא בקהל ד' וממנה קמה המלכות הגדולה בישראל, מלכות בית דוד, על כן אין כאן תימה כלל, שאין אנו יודעים בדרכי ה' הנפלאות, אבל אנו רואים בענינו כיצד קמה בארץ ישראל מלכות התורה הגדולה בעולם, מאז בית ראשון. ואנו צריכים להודות לקב"ה על חסדיו ורחמיו ורוב טובו שהשפיע עלינו.

התורה מעולם לא קדשה את האדמה כאדמה והראיה שישראל יכולים להיות בגולה ג"כ, אבל בגולה זה רק הציבי לך ציונים, ואין בכך שלמות , וכל יהודי צריך לשאוף לשלמות והשלמות היא עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל. אבל ברור שויתור על חלקי ארץ ישראל הם חלול השם ובעיטה בטובה שהקב"ה השפיע עלינו ונתן לנו את ארץ חמדתו, והנה אנחנו עומדים ואומרים לקב"ה אשרנו שנתת לנו את נחלתו, ואדם שנותנים לו מתנה יקרה ועומד וזורקה לקב"ה ואומר איני רוצה בנחלתך הוא כופר בטובה שהקב"ה עשה עמו, והקב"ה לא יכול לדור ביחד עם הכופרים בתורה.

מכיוון שהיום ערב פסח אין מקום להאריך

כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות