שאל את הרב

האם חס וחלילה התורה כביכול שובניסטית?

חדשות כיפה הרב דוד לוי 16/06/19 10:41 יג בסיון התשעט

שאלה

הרב שלום,

שמי ישי ואני אברך בישיבה. זכיתי להתחתן לפני מספר חודשים עם אישה מדהימה שאני ברוך ה' ממש אוהב! אשתי פנתה אלי לאחרונה עם שאלה שממש מטרידה אותה בסוגיה ממש רגישה ולדבריה – מאז שפורסמו בתקשורת חדשות על כל מיני רבנים שאמרו אמרות מסויימות שאינם בגדר "פוליטיקלי קורקט" היא לא מצליחה לקבל מענה הולם מרבנים לסוגיה הזאת.

אשמח ממש להתייחסות מקיפה או להפניה למקורות שיוכלו להעצים את השאלה של אשתי לתורה עמוקה וגאולית.

חשוב לי להעיר לפני – הרושם שלנו כיום הוא שבעקבות תנועות פמיניסטיות רדיקליות – נוצרה איזו פוביה מצד רבנים מסויימים בכל מה שקשור לשאלות הנוגעות למעמד האישה וכל פעם ששאלה כזאת עולה לאוויר – את מקומו של כובד הראש הראוי להינתן על סוגיה שמטרידה את זת ישראל תופסת ארשת פנים חצי שוחקת חצי צינית במקרים רבות והתשובה אם וכשמגיע לצערי ממש לא למתיישבת על הלב – אשמח ממש להתייחסות מקיפה ורצינית כי לצערי בנושא הזה אשתי ממש נפגעה מרבנים מסויימים.

השאלה ככלל היא: האם התורה שובניסטית? ולהלן הסוגיות:

1. במסגרת לימודי "תנ"ך תושב"ע" אשתי למדה במכללה את סוגיית אשת יפת תואר. לפי מה שהיא הבינה – מהתורה – מפיו של הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו - לגבר מותר לקחת אישה נוספת על אשתו גם בלי לשאול אותה ולקבל ממנה אישור – האם זה נכון? איך זה הגיוני?

2. האם זה נכון שבמקרה שהאישה נותנת צדקה היא צריכה לשאול את הגבר ואילו במקרה הפוך הגבר לא צריך לשאול? אם כן מדוע?

3. בפרשת השבוע אנחנו קוראים על "אישה כי תזריע וילדה זכר -ומשתמע מהמפרשים שללדת זכר זה מעין "זכיה-פרס" איך הדבר הגיוני? למה ללדת אישה זה נחשב פחות טוב?

4. בכל העניין של ספירת העם ומחצית השקל – סופרים רק את הזכרים – למה?

לתשובתך אודה ישי

050-4717764

תשובה

שלום לך,

הקדמה -

מעט קשה לי עם סגנון שאלתך. הקב"ה ברא את העולם ונתן לנו את החיים בו ואת המצוות לפי שיקול 'דעתו'. אין אנו רשאים לבוא אליו בטענות , ובודאי לא בעקבות דעות פסולות עקומות וכפרניות שהעולם הגויי המגושם והלא מוסרי החדיר בנו.

חשוב בדעתך מהו מוסרי ?האם דברי אלוקים חיים או מה שנראה בעיננו הקטנות.

המוסר הוא התורה שבורא עולם נטע בתוכנו ולא מה שנראה לנו בדעתנו.במקרים רבים בהם דברי אלוקים חיים נראים לנו הקטנים, בעלי מבט צר ונמוך כ"הגיוני".

לשאלותיך -

1. סוגית יפת תואר - היא מיוחדת לתנאים מסוימים תוך כדי לחימה. בלשון חכמים : דברה תורה כנגד יצר הרע ולכן מותר (לחלק מהדעות) לבוא עליה פעם אחת ויחידה בזמן המלחמה. אח"כ, עליה, אם היא רוצה, להתגייר כהלכה ולהנשא לו כדת משה וישראל. עיין על כך בהלכות מלכים לרמבם פרק ח.

יש לזכור שהנוכרית יפת התואר נלקחת כשלל וזוכה בכך לחיים. לה זה בודאי הזדמנות פז להנצל.

מנהג אומות העולם היה שנשים יפות באות לשדה הקרב לעודד את הגברים להלחם ע"י זנות. (אולי דומה מעט ל'מעודדות' בימינו).

לגבי שאלת האשה כך היה גם בעם ישראל בדורות קדומים - האם יעקב אבינו שאל את לאה לפני שהתחתן עם רחל והאם שאל את רחל לפני שבא על זילפה ?

בדורות האחרונים מתחייב האיש שלא לישא אישה נוספת ללא הסכמתה, ואצל מרבית הספרדים הוא גם נשבע על כך תחת החופה.

2. ע"פ התורה האשה מפונקת בכך שהגבר חייב לפרנס אותה ולדאוג לכל צרכיה גם אם יש לו כסף וגם אם אין לו . אותו מחייבים לעבוד למענה ואין מחייבים אותו לעבוד למענו. לכן, כיון שהאחריות הכספית על המשפחה כולה - אשה וילדים - היא עליו. אין היא רשאית להוציא סכומים גדולים לצדקה וכד' מבלי הסכמתו. כיון שאם יחסר לבית ידרשו ממנו לעבוד ולא ממנה. זו הסיבה שהיא צריכה את הסכמתו.

ברור שבחיי זוגיות תקינים, גם הוא אינו נותן סכומים גדולים בלי להועץ באשתו, עזר כנגדו בכל החלטה חשובה.

יש דברים שהיא אינה צריכה לשאול אותו כמו נתינת אוכל לעני או סכום מועט (כל משפחה ביחס למצבה) לצדקה, וכן השאלת דברים שנשים משאילות זו לזו.

3. בישראל ובעולם המשך המשפחה הוא לפי משפחת הבעל כמו שאנו קוראים בתורה שכל השבטים הם "למשפחותם לבית אבותם". לפי זה רצון המשפחה הוא שיהיה לה המשך,לכן הרצון לבן זכר ממשיך המשפחה. למרות זאת חובה על כל אחד להביא לעולם לפחות גם בת שאם לא כן הוא אינו מקיים את חובתו בעולמו.

4. הספירה בעם ישראל, במקרים בהם היא מותרת, היא של 'יוצא צבא'. אין נשים בכלל 'יוצא צבא' ובכלל הן פטורות ממרבית החובות הציבוריות.

בברכה שתזכה ללמוד תורה ולהאדירה

דוד לוי

098987548

כתבות נוספות