שאל את הרב

האם התורה שובניסטית?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 28/04/19 18:47 כג בניסן התשעט

שאלה

הרב שלום,

שמי ישי ואני אברך בישיבה. זכיתי להתחתן לפני מספר חודשים עם אישה מדהימה שאני ברוך ה' ממש אוהב! אשתי פנתה אלי לאחרונה עם שאלה שממש מטרידה אותה בסוגיה ממש רגישה ולדבריה – מאז שפורסמו בתקשורת חדשות על כל מיני רבנים שאמרו אמרות מסויימות שאינם בגדר "פוליטיקלי קורקט" היא לא מצליחה לקבל מענה הולם מרבנים לסוגיה הזאת.

אשמח ממש להתייחסות מקיפה או להפניה למקורות שיוכלו להעצים את השאלה של אשתי לתורה עמוקה וגאולית.

חשוב לי להעיר לפני – הרושם שלנו כיום הוא שבעקבות תנועות פמיניסטיות רדיקליות – נוצרה איזו פוביה מצד רבנים מסויימים בכל מה שקשור לשאלות הנוגעות למעמד האישה וכל פעם ששאלה כזאת עולה לאוויר – את מקומו של כובד הראש הראוי להינתן על סוגיה שמטרידה את זת ישראל תופסת ארשת פנים חצי שוחקת חצי צינית במקרים רבות והתשובה אם וכשמגיע לצערי ממש לא למתיישבת על הלב – אשמח ממש להתייחסות מקיפה ורצינית כי לצערי בנושא הזה אשתי ממש נפגעה מרבנים מסויימים.

השאלה ככלל היא: האם התורה שובניסטית? ולהלן הסוגיות:

1. במסגרת לימודי "תנ"ך תושב"ע" אשתי למדה במכללה את סוגיית אשת יפת תואר. לפי מה שהיא הבינה – מהתורה – מפיו של הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו - לגבר מותר לקחת אישה נוספת על אשתו גם בלי לשאול אותה ולקבל ממנה אישור – האם זה נכון? איך זה הגיוני?

2. האם זה נכון שבמקרה שהאישה נותנת צדקה היא צריכה לשאול את הגבר ואילו במקרה הפוך הגבר לא צריך לשאול? אם כן מדוע?

3. בפרשת השבוע אנחנו קוראים על "אישה כי תזריע וילדה זכר -ומשתמע מהמפרשים שללדת זכר זה מעין "זכיה-פרס" איך הדבר הגיוני? למה ללדת אישה זה נחשב פחות טוב?

4. בכל העניין של ספירת העם ומחצית השקל – סופרים רק את הזכרים – למה?

ישי

תשובה

ישי היקר שלום, וכן שלום לרעייתך.

אקדים ואומר שהפלטפורמה הזאת מוגבלת, הן טכנית באורך התשובה והן בין-אישית באופי ההתקשרות שאינו מביא לידי ביטוי את חכמת הפנים והדיבור הבלתי אמצעי.

כדי להשיב על השאלה "האם התורה שובניסטית \ פמיניסטית", צריך קודם כל להגדיר כל מילה בשאלה.

"האם" - זו שאלה של כן ולא, הייתי מנסח "מה עמדת התורה ביחס לשובניזם או פמיניזם".

"התורה" - אין הכוונה לחמישה חומשי תורה, אלא למחשבת ישראל, מחשבת חז"ל העולה מתוך המקורות.

"שובניסטית" - מה זה שוביניזם? ההגדרה המילונית בהקשר שלנו היא: האמונה בעליונות המין הגברי והצדקת העדפתו על-פני המין הנשי.

פמיניזם - אידאה השואפת לשפר את זכויותיהן, מעמדן ומצבן של נשים בחברה. היום כמובן הפמיניזם לובש צורות אחרות, רדיקליות יותר, אך זו שכתבנו (אני רוצה להאמין) היא כוונת המשורר.

אנחנו רואים את ההבדל כבר בעצם ההגדרה, השוביניזם הוא עמדה פילוסופית ביסודה, והפמיניזם מקורה בתנועה חברתית.

כשאנחנו באים להשיב על השאלה ששאלתם: יש לחלק את העמדה לגבי פמיניזם\שוביניזם לשני המישורים הללו:

א. האם התורה מאמינה באופן פילוסופי בעליונות המין הזכרי? ב. האם התורה שואפת לשיוויון זכויות בין המינים.

א. חילוץ עמדה פילוסופית אקטואלית מתוך התורה זו מלאכה לא פשוטה. אפשר למצוא מקורות לכאן ולכאן, וגם אחר מציאת המקורות, הפרשנות להם היא לא חד משמעית. ולכן על שאלה זו אענה בהמשך כשאשיב על הדוגמאות שהצגתם.

ב. חד משמעית: לא. האם זה מורה על עליונות המין הזכרי באופן מהותי? לא חושב. התורה סוברת באופן חד וברור שיש הבדל בין המינים. לא עליונות אלא הבדל. וההבדל המהותי הזה מייצר הבדל בזכויות, בחובות ובמערכת היחסים.

ההבדל היסודי בין המינים הוא: לאישה יש רחם, לגבר אין. הגבר 'זורק' את הזרע והאישה מקבלת את ההריון. מההבדל הזה, נובעים כמעט כל ההבדלים והשינויים בזכויות ובחובות.

רגע לפני שנתקדם, אבקש לחדד מושג נוסף והוא: שיוויון. יש שיוויון במשאבים ויש שיוויון בתוצאה. לדוגמא: למדינה יש מליון שקל ומאה אזרחים. שיוויון במשאבים פירושו: עשרת אלפים שקל לכל אזרח. "למה שהוא יקבל יותר? כולם שווים". נהדר. שיוויון בתוצאה אומר: בשביל שלאזרח הנכה תהיה אותה רמת חיים, אפשרויות תעסוקה ולימודים כמו של האזרח הבריא, הוא יקבל עשרים אלף, ויקצצו את זה משאר האזרחים. כך משיגים שיוויון בתוצאה, למרות שהמשאבים חולקו בצורה לא שיוויונית.

אתן דוגמא אחת משלי, ונמשיך עם שלכם. למה הכתובה לא שיוויונית? למה הגבר נותן כסף לאישה ולא להפך? תשובה: לאישה יש רחם. האישה יכולה להיכנס להריון, הגבר לא. ולכן ביום שאחרי הגירושין האישה צריכה סעד כדי לזכות לשיוויון בתוצאה. אז היא מקבלת כסף כי היא נשארת עם ילדים ואולי עובר, והוא לא.

כעת לשאלותיכם:

1. פוליגמיה (נישואים של גבר עם כמה נשים) ביהדות. למה לגבר מותר כמה נשים ולאישה אסור כמה גברים? תשובה: התורה רואה חשיבות בייחוס של כל ילד לאב ואמא ביולוגים. ברגע שיש לאישה כמה בעלים, אי אפשר לדעת למי שייך הילד. לעומת זאת כשיש לגבר כמה נשים, כל ילד מיוחס היטב לאב ואם. שוב: הרחם. אגב בהקשר זה יש לציין שהאישה יכולה הייתה להתנות את הנישואין בכך שלא יישא בעלה עוד אישה עליה בחייה.

2. הבעלות הממונית הוגדרה בעבר של הגבר בלבד משום שהוא היה עובד בחוץ, יודע קרוא וכתוב ומנהל את כלכלת הבית, בעוד האישה עובדת בבית, מגדלת ומטפלת בילדים (רחם). כיום, יש שותפות מלאה במשפחה, תחת אחריות הבעל במצבי קיצון. ואמנם קיימת אפשרות לאישה לומר "איני ניזונת ואיני עושה", ובכך מקבלת עצמאות כלכלית בכספה.

3. לגבי "אישה כי תזריע וילדה זכר", חבל שלא המשכתם לקרוא: "ואם נקבה תלד".

4. מדוע מונים במפקדים את הגברים? כי כח של עם בעולם העתיק נמדד לפי היכולת המלחמתית שלו. ובאופן קטגורי גברים חזקים וכשירים למלחמה יותר מנשים (רחם והולדה).

כמו שפתחתי, הכלי הנהדר הזה שנקרא שאל את הרב באתר כיפה הוא מוגבל. מקווה שהשבתי את נפשכם. אני מזמין אתכם להיפגש ולשוחח על הנושאים בע"ה בצורה מפורטת.

ממליץ לרכוש ספרים לעיון ולימוד: הרב יעקב אריאל - הלכה בימינו (שער ג) | הרב שלמה אבינר - בת מלך | הרב חיים נבון – גשר בנות יעקב | הרבנית אילה גליקסברג - האשה ביהדות שווה יותר.

יש עבודה מעניינת של פרופסור וינרוט, אפשר לעיין בה כמראי מקומות: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/feminizem/feminizem-4.htm

ברכה והצלחה בכל מעשי ידיכם! מאחל לכם שפע שלום בית אהבה ואחווה, שמחה וקדושה! בית מלא באמונה עדי עד.

כתבות נוספות