שאל את הרב

האם באמת יש לי בחירה חופשית? האם אני משמעותי בעולם?

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 22/10/19 23:41 כג בתשרי התשפ

שאלה

שלום. בחודשים האחרונים מטלטלת אותי שאלה הקשורה באמונה. מדובר בשאלה מהותית מאוד בחיי. בחיינו אנו פועלים בכוחותינו בעניינים גשמיים ורוחניים. מצד אחד עובדים,מנהלים עסקים,קונים,סוחרים וכו' וכו' ומצד שני לומדים תורה,מתפללים,קוראים תהילים וכו' וכו' מי פחות ומי יותר בכל אחד משני הדברים הנ"ל.

בחלק מספרי הקודש חסידות או אחרים מדובר הרבה על כך שד' הוא שמנהל הכל שאנו לכאורה כפי הבנתי טפלים מאוד וכל פעולותינו מנוהלות מלמעלה. בספרות ברסלב בספר המידות כדוגמא נאמר שכל מצוה או דרגה שאדם מגיע אליה היא רק על ידי הצדיק הגדול בדור והוא כקנה ביד הסופר או בנוסח מעט שונה.

מה שמעיק עליי ומקשה עליי היא המחשבה הזו ההבנה הזו שאני כלום ושום דבר עפר ואפר חסרי ממשות וכל פעולותינו לא באמת אני פועל אותן אלא הכל מאת ד' יצא. קשה לי להבין את זה לקבל את זה. שאני חסר תועלת והן פעולותיי המוצלחות גשמית והן הרוחניות אינני יכול לפעול אותן בכוחותיי ולתת משהו לעולם ולאלקים. זה מאוד כואב לי ומשפיע עליי באופן שלילי.

תוכל בבקשה לבאר לי את דרך אמונתנו האמתית ולהאיר את עיניי בהסבר ברור ומובן שאוכל להפנים ולקבוע בלבי אם אני טועה בדבריי הנ"ל ואם לאו. אשמח שתפנה אותי לספרים קלים להבנה שיוכלו ללמד אותי עוד בנושאים כגון זה.אשמח לתשובתך מאוד תודה

תשובה

שלום

מבלי להתייחס לספרים שהזכרת, שאינני יודע בדיוק איפה זה כתוב ומה כתוב שם.

היסוד של הבחירה החופשית של האדם הוא אחד מיסודות האמונה שלנו. מכיון שעצם הציווי על קיום התורה, וכן היסוד של שכר ועונש, בנויים על כך שלאדם יש בחירה חופשית, וממילא אפשר לצוות אותו לעשות מעשים מסוימים ולהימנע ממעשים אחרים, וכן יש מקום לתת גמול על מעשים טובים ועונש על מעשים רעים.

התשובה היא יסוד מהותי בתורת ישראל, וכל עניינה מבוסס על בחירותו החופשית של האדם.

חז"ל אומרים ש'הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים'. במילים 'יראת שמים' כלול כל מה שבבחירתו של האדם, שבו הוא יכול לבחור בין טוב לרע.

יתר על כן, ספרות האמונה מלאה בדיוק בהבנה ההפוכה ממה שכתבת - שמעשי האדם ובחירות הם כל כך משמעותיים, שבבחירתו הטובה הוא מקיים את כל המציאות הגשמית והרוחנית, ויש ביכולתו לרומם את כל העולמות, וחלילה להפך בבחירות שליליות.

כמה מימרות יש בדברי חז"ל (בגמרא ובמדרשים) על האחריות שיש לאדם בבחירה החופשית שלו, הן ביחס לעצמו והן ביחס לכל העולם.

ראה את דברי הרמב"ם בהלכות תשובה פרקים ה'-ו', ובהקדמה לפירושו על פרקי אבות ('שמונה פרקים') בפרק השמיני.

רק כדי לטעום את גודל המשמעות שיש לבחירתך, ראה את דבריו של הרב קוק: "... כל העצלות והרפיון

אינו בא כי אם מחוסר אמנה בגודל הטוב שעושים ממש עם כל היקום בעסק התורה, המצות, העבודה, וזכיכות המדות ..." (אגרות הראי"ה חלק א', אגרת ש"א) וראה שם עוד בהמשך האגרת איך האדם במעשיו ה"פעוטים" משפיע על כל היצורים בעולם.

כלומר, כל מעשה טוב שלנו, שנעשה מתוך בחירתנו החופשית, משפיע בצורה עצומה על העולם כולו.

אינני זוכר כרגע ספר מסוים להמליץ עליו, אבל ספרי האמונה מלאים בנושא הזה (יכול למשל לחפש בספריו של הרב אבינר, או בספרים שנכתבו בדורותינו על 'שמונה פרקים' לרמב"ם ועוד ועוד).

הרמח"ל עוסק בצורה רחבה בבחירה החופשית ובאחריות של האדם בספר 'מסילת ישרים', ובהשפעה שיש לאדם על המציאות בספר 'דרך ה' '.

על כן, בוודאי שיש לך השפעה משמעותית על העולם, זה נכון הרבה פעמים גם בתחום הגשמי, אבל זה תמיד נכון בתחום הרוחני. יש דברים גדולים בעולם שזה תפקידך המיוחד לפעול ולתקן.

על כן אני מפציר בך להתעודד ולשמוח בכך שב"ה נבחרת להיות חלק מהסיירת שיש לה תפקיד משמעותי ביותר לפעול עם א-ל ולהביא את העולם לגאולה העתידה.

כל טוב

כתבות נוספות