שאל את הרב

האם אנחנו באמת רחמנים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/01/19 23:44 יג בשבט התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב!

זמן רב מפריע לי שאלה זו!- במשך כל הדורות רדפו את עם ישראל, כגון גירוש ספרד, מסעות בצלב גירושים, פרעות וכו'...

אנחנו מסתכלים על העבר ומתפלאים איך זה הגיוני שאנשים היו כ"כ אכזרים? (לדוגמא הנאצים היו כל כך אכזרים שהיום הנאציזם הוצא מהחוק). אנחנו כל הזמן אומרים שגויים הם ללא נשמה אכזריים וכו'...

אבל אנחנו לא פחות מהם! במה אנחנו שונים מהגויים ברחמנות שלנו?

אנחנו הרי כבשנו עמים בימי יהושע ועוד כילינו עם שלם!! (למרות שזה היה עמלק זה עדיין אנשים עם ילדים וזקנים וכו'...)

במה אנחנו שונים מהגויים שעלינו נאמר "רחמנים"? הרי גם אנחנו רצחנו אנשים במהלך ההיסטוריה ואפילו כמעט כילינו עם שלם, למרות שהם היו אכזריים (עמלק).

אנחנו לא נהיה כביכול לפחות גרועים, אם נרצח גם אותם וננהג בהם באותה הצורה!

אשמח לקבל את תשובת הרב

בתודה

מתעניינת חדשה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום צדיקה! מקווה שאת מרגישה בטוב.

מה הסיבה שאני כותב "צדיקה"? כי עצם שאילת השאלות הללו מראה שיש לך רמה גבוהה של מוסריות, דאגה וחסד לכל אדם. אשרייך!

מקווה שהקב"ה יהיה בעזרנו למצוא מענה מספק לשאלות האלה. ומכיוון שאלו כמה שאלות – זה לא יהיה קצר...

נתחיל בנקודה הכי עיקרית של השאלות: איך התורה, שמלאה במצוות מוסריות, חסד וטוב, מצווה אותנו - עם שאחד מסימניו הוא "רחמנים", להכרית עמים שלמים, כולל נשים, טף וכל הקשור להם?

זה מעלה אסוציאציה נוראית וגם רעד בלב, עקב זיכרון כואב של מחנות השמדה והליכה כצאן לטבח...

למענה לכל השאלות האלה בסיס אחד משותף, שחשוב להבין אותו לפני שנתחיל: ננסה דרך הנאציזם ללמוד על ההבדל בין התפיסות הבסיסיות השונות מהותית (!), של עמלק ושל היהדות.

הנאצים, או "תפיסת עמלק", "ראשית גויים עמלק" (=הילד העליון): משמעותו גזע עליון. העליונות בזאת נותנת זכות לשלוט ולהרע לכולם ולעשות מה שבא. כל העומד בדרך - סופו להימחק.

ישראל, או "תפיסת היהדות": "קודש ישראל להשם, ראשית תבואתה" (=הילד הבכור). אח בכור, מודל של מופת ומוסר שאמור להביא טוב לאחיו, ולעולם בכלל. לסייע ולא לשלוט ולהרוס. וכל זה – לשם הקב"ה. קידוש השם.

כך יוצא גם, שבכל אדם, גם אם הוא גוי, יש נשמה שהיא חלק אלוקי!

ברשותך, נחלק את שאלתך לשאלות נפרדות על הנושאים: עמלק. הגויים. שוני. נתחיל בעמלק:

שאלתך על המצווה למחיית עמלק היא נהדרת ומאוד הגיונית. אופייה כלל לא תואם את אופי המצוות. האם התורה אומרת לנו משהו כמו "יאללה, תרצחו כל עמלקי!"?

אז זהו, שממש לא! התורה לא מצווה ומאוד נגד "מחנות השמדה לעמלקים" וכדומה!

יותר מזה: לעמלקים, וכן לשאר גויים יש זכות להתגייר ולגור בארץ . אם יקיימו את הלכות הגרים – ואז כל המצוות הקשורות לגרים חלים עליהם, וחובה לסייע ולאהוב אותם! כן, לאהוב עמלקים! (בגמרא כתוב שבני בניו של המן נהיו לרבנים מפורסמים).

אבל, עמלקי הממשיך בדרכו העמלקית, עליו התורה מצווה. בגלל זה כתוב "זכר" = עמלק שמזכיר.

לגבי מחיית עמלקים המתנהגים כעמלק, שמעתי כמה תשובות אפשריות:

א: לא יודעים – אבל כך הקב"ה ציווה בעצם התורה של החסד והרחמים. רופא טוב הוא גם אכזרי - כי עצירת ארס היא גם חסד.

ב: כשמדובר בקטנים – כל נחש קטן בסוף גדל (לו היינו חוזרים בזמן והייתה יכולת - האם היינו הורגים את היטלר בתור תינוק?).

ג: יצירת הרתעה. נוקשות עכשיו תציל מפגיעות בעתיד (כמו הרס בתי מחבלים בימינו).

ד אחרון, הכולל גם אויבים אחרים: יצירת לחץ חברתי. לאחר מספר פעמים ייווצר לחץ חברתי אצל האויב ולא ירצו להזיק יותר.

נעבור לעניין הגויים: כמו שכתבנו, לכל גוי יש נשמה ואסור להרע לו. הפוך! מצווה וקידוש השם לעזור לו (לדוגמה, ברוך השם רואים שהמדינה עוזרת שוב ושוב). אבל במצב של מלחמה זה שונה.

בעניין הכיבוש – עצם כיבוש למען ארץ משלנו היה ועדיין נפוץ בכל עם. זה נקרא "אביב העמים". אבל גם בעניין הזה יש הבדלים מהותיים בין עם ישראל לעמים אחרים. נביא כמותך דוגמה מכיבושי יהושע שעל פי הלכות התורה.

כשעם ישראל עמד להילחם במקום מסוים – הוא שלח איגרת לכל עיר בנפרד (!) עם הצעה לברוח ולהשלים, והצד השני יתגייר (ויחולו עליו כל ענייני הגרים אותם הזכרנו), הוא יעשה "שירות לאומי" כמו כל תושב ישראלי (דוגמת הגבעונים) ויחיה בשלום עם שכניו היהודים.

בשלב השני צרו על העיר והשאירו פתח רק של יציאה למי שרוצה לברוח. וכשנכנסו – הרגו רק את היכולים להילחם, ואת השלל לקחו לעצמם כמו כל הכובשים בימיהם, נתנו לפצועים ולחולים, נתנו לעניים, ובימי דוד ושלמה - גם הקצו לתחזוקת בית המקדש שייבנה (חשוב: כל זה ללא התעללות בנשבים).

אפשר לראות שגם במלחמה כלפי אויב, למרות כל הכרוך בכך, הקב"ה מצווה את עם ישראל דרך התורה להיות רחמנים וגומלי חסדים, ולהשתדל להילחם רק לפי צורך ולא מעבר.

יישר כוח לך על תשומת הלב ועל האכפתיות כלפי אחרים, מציע לך למנף את זה על ידי עשייה ולימוד:

בתור עשייה - הבטה תמידית רחבה האם מישהו צריך סיוע, ואפילו סיוע קטן כמו עזרה בבית או שיחת-נפש עם חברים.

בתור לימוד - ממליץ לך מאוד ללמוד לאט ובקצב שלך את הספרים:

"עיין ערך יהדות" – הרב חגי לונדין. הוא מגיש את מושגי היסוד של היהדות ועל מה שמאחוריהם, בפורמט מאויר ומזמין, וקל לקריאה.

"איך לבנות חיים" - חברותא במסילת ישרים עם הדר גולדין. מסילת ישרים עם הערות גדושות בתובנות ובלקחים לחיים אידיאליסטיים ומרוממים.

מקווה שנעניתי טוב על שאלותייך הנהדרות. את מוזמנת לשלוח לי כל תגובה למייל.

דורון

dozkih@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות