שאל את הרב

דת ומדע

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/11/18 21:38 ד בכסלו התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

לא ידעתי לאיזה רב להפנות את השאלה, במידה ואינך מתמצא בנושא אשמח מאוד להעביר את שאלתי לרב מתאים. זה מאוד חשוב לי.

אציין מראש שהנושא מאוד מתסכל אותי ואינני יוצאת נגד הדת. אני מאוד רוצה להאמין בה, אבל ההיגיון שלי לא מאפשר זאת.

סליחה אם יצא לי מבולגן, אשמח מאוד אם תתיחס לכל שכתבתי.

אני לא מבינה את הסתירה בין האבולוציה לדת.

על פי ממצאים ארכיאולוגים גילינו את "ההומו ספיינס", יצור קדמוני.

מצאנו שרידי שיניים שלו וחלקי גולגולת.

על פי מחקרים, יצור זה קיים הרבה לפני בריאת העולם.

על פי תורת האבולוציה הגענו מהאב הקדמון, שממנו התפתחנו לאורך מיליוני שנים לבני אדם וקופים (שזה דיי הגיוני לנוכח העובדה שאנחנו מאוד דומים לקופים, בהרבה מובנים).

הדת נשמעת לי כמו כלי השרדותי.. קשה לנו להשלים שהמוות הוא סופי ולכן המצאנו מישהו להשען עליו ונחמה שיש חיים לאחר המוות.

(ויש לציין- גן עדן וגהינום אינם מוזכרים בתורה, אבל השאול כן)

סיפור יציאת מצריים נכתב 1000 שנים לאחריו- איך אפשר להאמין לדבר שנכתב 1000 שנים לאחר מאורע מסויים?

אין שום עדות לחיים אחרי המוות. כמו כן בוצעו ניסויים על אנשים שעברו מוות קליני, הציבו בחדר סמלים שרק מי שנמצא מרחף בחדר יכול לראות אותם, אבל נארכו הרבה מחקרים ולבנתיים לא נמצא אפילו אדם אחד שיכל לזהות אותם.

מחקר שנארך על סיאנס, מצא שאם מכסים לאנשים את העיניים ונותנים להם להניח את היד על הכוס, על גבי לוח ללא אותיות- היא עדיין זזה.

לגבי הממצאים הארכיאולים, קיבלתי הרבה תשובות על כך שממצאים שובשו עקב המבול הגדול, דבר שקשה להאמין בו.

ואם כבר במבול עסקינן, איך יכול להיות שאדם אחד הצליח לבנות תיבה כ"כ גדולה אשר יכולה להכיל את כל מיני בעלי החיים. מדובר בתיבה עצומה בגודלה. ומאיפה כוח האדם לטפל בכל החיות הללו (הרי מדובר בחיות גדולות כמו פילים, אריות, ג'ירפות, היפופותמים, ממוטות. בשביל לתחזק את כל מיני החיות נדרשת מעל למשפחה אחת כמו כן איך העלנו לתיבה חיות שנמצאות היום באוסטרליה או דרום אמריקה למשל)

על פי התורה, העולם נברא לפני כמעט ששת אלפים שנים, דבר שלא נשמע הגיוני יחד עם הממצאים והתאוריות המבוססות של המדע.

יחד עם זאת מתערבבות לי כל מיני סוגיות מהגמרא שמזעזעות אותי והמוסריות שלי לא מוכנה להסכים איתן (דוגמה נחש שחושק באישה רשי- פשט ויכנס לאיבר מינה- דבר שלא יכול להתקיים פיזית, כי הנחש לא יכול לחיות בתוך רחם האישה, או בדרך לו.. כיוון שלא יהיה לו אויר.. אם כך- מדובר בהתאבדות מצד הנחש.. אז למה צריך לפתות אותו בבשר ויין כשעל האישה להיות עם רגליים פסוקות. ועוד דבר- שום דבר לא יכול "ליפול" מהרחם ע"י פיסוק רגליים? . ועוד דוגמה- על האישה ללבוד תחתונים שמא קוף לא יבעל אותה. אני לא מבינה ממתי נחשים וקופים חושקים באישה.. בידיוני לחלוטין. למה בכלל דנו בסוגיות כאלה?)

אינני רוצה לשמוע "שכך היה פעם", לא היה ולא נברא שנחש ירצה לכנס לאיבר מינה של אישה..

ובכלל, לעיתים נשמע לי שכל החכמים (אני יודעת שאסור לזלזל, אך אני מוציאה את הדברים מליבי), כתבו דברים מתוך כוח גברים שמקטין את האישה (שפחה לשמשו, יעשה בה כרצונו, יקנה אותה, אין לאישה זכויות, ריבוי נשים, מרבה נשים מרבה כשפים, אישה שווה לעבד, כל מה שאישה רוצה זה להיות נשואה, ללכת בין שתי נשים שווה ללכת בין שני חמורים.. דברים חיוביים על האישה- בינה יתרה לה. אחלה.. כאישה אני מרגישה ממש "מלכה" ועוד הרבה)

אני באמת רוצה להאמין בבורא עולם ובתורה שלנו, אבל ההיגיון שלי לא מאפשר.

אני לא יכולה להגיד לעצמי "ככה זה וזהו", בעוד שהמדע מוכיח לי שהעולם עובד אחרת.

אני מנסה בכל כוחי ותחננת לבורא עולם שיתן בי אמונה.. אבל תפילותיי לא נענות.

אני באמת מחפשת תשובות, אני נואשת לתשובות. אני לא רוצה להאמין באבולוציה הזאת ובאי קיום של בורא עולם, אבל כך ההיגיון שלי מסכים.

אשמח מאוד לעזרה והתיחסות לכל מה שכתבתי. אני מבולבלת ומתוסכלת.

אני מודה לך מראש ומאחלת המשך שבוע נעים ורגוע.

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על שאלותייך כבדות המשקל.

דווקא בשל העובדה שהשאלות כבדות מאוד - הן מחייבות דיון ארוך ורציני.

מה שאעשה הוא שאפתח בראשי פרקים, ואם תרצי להרחיב בנקודה מסוימת - אשמח:

אנו עומדים היום, אלפי ואולי מיליוני שנים אחרי שהעולם התחיל את דרכו, ומנסים לשחזר כיצד הדבר אירע.

מראש אנו יודעים כי כל מה שנאמר יהיה תיאוריה מסוימת, שכן אין אנו מסוגלים לחזור על מעשה הבריאה ולשחזר אותו כפי שבאמת היה. מה שאנחנו יכולים לעשות הוא לנסות ולהסיק מסקנות מהעולם כפי שאנו מכירים אותו כעת, והמסקנות האלה תהיינה השערות, אך לא דברים שהם וודאיים.

במבט ראשון, יש סתירה בין העובדה שהמדע אומר שהעולם קיים מיליארדי שנים, ואילו על פי התורה רק כמה אלפים. אולם, כשאנו זוכרים שמדובר בתיאוריה בלבד, הסתירה הזו יכולה להיות מוסרת בדרכים שונות: בהחלט יכול להיות שהמדע צודק, ואף התורה אינה אומרת שהעולם קיים כמה אלפי שנים, אלא מסכימה עימו שהעולם קיים מיליארדי שנים, וזו המשמעות של שבעת ימי הבריאה; יכול להיות שאכן העולם קיים רק כמה אלפי שנים, וטענות המדע מתבססות על הנחות מסוימות, אולם אין חובה לקבלן; ויכול להיות שבכלל אין סתירה בין השנים, כי התורה כלל אינה עוסקת בשאלה כמה שנים העולם קיים, שכן היא אינה ספר ארכיאולוגיה או היסטוריה, אלא ספר הדרכה מריבונו של עולם כיצד עלינו להתנהג.

הדבר נכון גם לגבי שאלתך על גן עדן וכל תורת הגמול. אין לנו כלים מדעיים לאשש את קיומם או לדחות אותם. אפשר שהתיאוריה שאנחנו המצאנו את העולמות האלה בגלל הקושי בקבלת מוות כסופי - נכונה; אבל גם אפשר שהיא כלל לא נכונה, וזו סתם תיאוריה שאין לה כל משמעות וכל חשיבות. צריך אפוא לבחור בין שתי האפשרויות האלה, וההנחה כי בטוח שהדבר נוצר בגלל הקשיים שלנו - אין לה על מה שתסמוך.

אינני יודע מהיכן נשאבה ההנחה שסיפור יציאת מצרים נכתב 1000 שנים אחרי שהוא התקיים.

סיאנס הוא באמת שטות גדולה.

אני לא יודע מה היה במבול.

ההנחה שהתלמוד בא לתאר באמת מה שקרה עם הנחש - אכן מביאה לפקפוק גדול במה שכתוב בו. אולם ההנחה הזו עצמה אינה נכונה. התלמוד מעביר מסרים דרך סיפורים אלה, והשאלה הגדולה שאנו צריכים לעסוק בה היא מהם המסרים שהתלמוד מבקש להעביר בסיפורים אלו.

ומכאן אפשר להמשיך עוד הרבה מאוד.

כל טוב ושוב חיזוק גדול

כתבות נוספות