שאל את הרב

אם הקב"ה יצר דתות אחרות, למה אנחנו "בריב" איתן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/11/19 18:20 יח בחשון התשפ

שאלה

היי הרב או מי שעונה לי .

יש לי שאלה שמטרידה אותי זמן מה שאני רוצה לשאול בלי כוונה לעורר חשד בקרב בית ספרי וחברותיי

לכן השאלה שלי היא כזאת :

בכל הדתות הנצרות, היהדות, והאיסלם כולם מאמינים בקב"ה ורק ההבדל שיש אנשים אחרים שהביאו את הדת לעם אז אם כולם מאמינים באל אחד ורק מתווכחים על מי שמסר את אמונה למה אי אפשר להתחתן או בכללי לראות נגיד סדרות שלא בעברית ושמראות דברים כמו נצרות צלב וכו . אם אנחנו מאמינים שהקב"ה יצר אותנו למה לא לסמוך עליו ביצירת הדתות השונות.

אני לדוגמה מאוד אוהבת את השפה הספרדית וכמעט ולא שומעת שירים בעברית

תודה.

תשובה

שלום וברכה.

בשאלה שלך מופיעים כמה נושאים. ומרגיש לי שהשאלה האמונית היא לא העניין המרכזי.

שאלת מדוע אנחנו לא מתחתנים ומקבלים את התרבות של דתות אחרות שגם הן, כמונו, מאמינות באל אחד.

התשובה הבסיסית היא שאותו אל אחד החליט להתגלות בעולם על ידי עם אחד, שיפיץ לכל שאר העמים את האמונה. זה שיש עמים שהושפעו מהאמונה שלנו, לא אומר שהדרך הושלמה וממש לא אומר שהאיסלאם או הנצרות הגיעו לאמונה השלמה. יש לנו המון מחלוקות עם שתי הדתות האלה. תפיסת החיים הנוצרית מנוגדת ליהדות מהמון בחינות, והראשונה שבהן היא התפיסה המעוותת שלפיה העולם הזה הוא עולם של חטא. זו הסיבה שכמרים לא מתחתנים בכלל. לכן הדבר שהכי פחות כדאי ליהודיה לעשות הוא להתחתן עם נוצרי שלפי הדת שלו החיים איתה הם חטא. לפי היהדות חיי נישואין הם דבר מקודש.

חוץ מהעניין הזה יש המון מחלוקות, שגם אם כולם ייפתרו, עדיין יהיה אסור לנו להתחתן עם גויים, כי כך כתוב בתורה. עלינו להיות עם אחד, וכך זה יישאר.

אני מבין ממה שאת אומרת שאת רואה סדרות טלוויזיה ובהן את פוגשת בצדדים נחמדים של תרבות אחרת. רבנים, מורות ואנשים כמוני אומרים לך שהתרבות הזו רעה. ואת לא מבינה למה. הרי בסדרות הם נראים דווקא ממש נחמדים וטובים. אז על זה אני רוצה להגיד שני דברים.

האחד הוא שלפעמים מה שנראה מאוד נחמד בטלוויזיה הוא לא באמת מה שטוב לך. את רואה שם דוגמאות לאיך נראה קשר זוגי, לאיך נראית חברות, מה חשוב בחיים, על מה נכון להתרגז ועוד הרבה. האם את סומכת על הבימאים של הסדרות האלה שהתוכן הגלוי והנסתר שאת מקבלת מהם טוב לך?

דבר שני. נניח שהתוכן שאת צופה בו הוא חיובי בסך הכול. אני לא חושב, אבל נניח. יכול מאוד להיות שאלו ערכים שמתאימים למקומות שבהם יצרו את הסדרה. את, כנערה יהודייה לא חייבת לשאוב את כל עולם התוכן שלך ממקומות רחוקים.

חשוב לי להגיד שאני לא ממליץ להילחם בזה לגמרי. כדאי להתחיל בזה שתבררי את הסדרות שבהן את צופה כמו שצריך ותבדקי אם התוכן מתאים לך באמת. תפעילי שיקול דעת, סמכי על עצמך ותהיי פעילה. במקום לפתוח את הראש לכל מה שרוצים להעביר לך - חפשי את מה שמעניין ומעשיר אותך באמת, וגם ראוי לך. וגם אם את צופה בסדרות ונהנית מהן, וגם אם אנחנו לא "מכריזים מלחמה" על תרבויות זרות, זה עדיין לא אומר שאנחנו זונחים את התרבות הייחודית שלנו ו"זורמים איתם". יש תרבות יהודית, ויש תרבויות אחרות - ולכולן יש מקום בעולם הזה. השאלה היא מה אנחנו שואבים משם, ומה אנחנו שואבים מהשורשים שלנו. אז למשל "חוכמה בגוים תאמין": אפשר להשתמש בפיתוחים טכנולוגיים של אומות העולם, אפשר ללמוד שפה, ללמוד על התרבות המקומית, ועוד. יחד עם זאת, חשוב לנו לעשות הפרדה בין הדברים הללו לבין ערכים ואמונות. אגב, אם את מחבבת מרכיבים בתרבות הספרדים, יכול להיות לך מאוד מעניין לחקור את היהודים בספרד במשך הדורות. זו תרבות מרתקת ועשירה שהיא גם "ספרדית", וגם יהודית.

לסיכום, מאוד הגיוני שמה שמושך אותך זה מה שאת רואה בסדרות. הן מלאות חיים וצבע. אבל כדאי לזכור שלא תמיד מה שמוצג שם הוא מה שטוב לך. לא כיהודיה, וגם אילו לא היית יהודיה. תבחרי בעצמך את התוכן שמעניין אותך וראוי לך, וכמה רחוק את הולכת איתו.

בהצלחה!

אסף

כתבות נוספות